2014-10-29, 17:50
Medlem
precixs avatar
Säg att en person köper någonting till dig, säg en öl ute eller någonting i en matbutik. Vid en viss pengagräns är det naturligt att ersätta personens utlägg, men var går denna? Ska man vänta på initiativ från personen eller ska man ta det själv? Jag kan personligen tycka det är lite fånigt ibland att vissa envisas med att ersätta ett utlägg jag gjort för någon småsak. Vad är kutym i situationer som dessa?
Citera
2014-10-29, 17:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Kutym bestäms av den relation du har. Olika för olika grupper och olika individer. i vissa fall kan det vara så att det skall gå någorlunda jämnt upp under året, i andra fall skall allt vara helt rättvist och göras upp så snart som möjligt. i vissa grupper är det korvören i andra rör det sig om hundralappar.
Men det visste du nog.
Citera
2014-10-29, 18:10
Medlem
smygolfs avatar
Tycker det handlar mycket om vett och suntförnuft, skulle det vara så att jag Alltid var den som betalade men aldrig fick något tillbaka så hade jag sagt till. Man kan ju betala tillbaka på andra sätt än med pengar.
Svår balansgång för vem vill framstå som snål.
Citera
2014-10-29, 18:17
Medlem
Ducadreams avatar
Svårt att säga. Men när någon bjuder mig på någonting eller lånar mig pengar så försöker jag alltid "ge tillbaka" så fort som möjligt. På det sättet så skadar det inte relationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in