• 2
  • 3
2014-11-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
De allra flesta har sin bostad till att, just det, bo i. För att dessa ska sälja med förslust krävs att de inte längre har råd att bo kvar och tvingas sälja. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag hade dragit in på ALLT innan jag sålde. För att folk inte ska ha råd att bo kvar krävs i princip att de förlorar sin inkomst. För att en stor massa folk ska förlora sin inkomst krävs en rejäl lågkonjunktur.
De flesta resonerar nog exakt som du. Om priserna skulle rasa så hade folk dragit ner på ALLT innan de sålde. Och drar man ner på ALLT så drabbas hela ekonomin. Folk slutar äta ute, slutar köpa bilar, åka på semester, byter till billigare halvfabrikat i matbutiken osv. Företag säljer mindre, drar ner på investeringar, måste avskeda. De som avskedas kan inte betala sina räntor och amorteringar, kan därför tvingas sälja. Priserna sjunker ytterligare, folk får dra in på ännu mer, fler företag får problem och börjar kicka, staten får mindre skatteintäkter osv osv. Det blir en ond cirkel. Därför vill man till varje pris undvika att punktera bubblan.

Viktigt att poängtera 1: sedan första juli 2014 är det förbjudet i lag för banken att kräva extraamortering, om det enbart är för att värdet på din bostad sjunker så pass mycket att du har högre lån än vad bostaden är värd. (§33 konsumentkreditlagen.) Dvs så länge du betalar räntor och amorteringar (läs: har jobb) så spelar boprisfall inte någon roll för dig personligen. Du kommer inte drabbas av kraftigare amorteringskrav än du har nu. Men om du får kicken, så kanske du inte längre kan uppfylla din del av avtalet. Och då kan banken tvinga dig att göra extraamortering, vilket i sin tur kan tvinga dig till en oförmånlig försäljning.

Viktigt att poängtera 2: Ovanstående lag gäller bara privatpersoner, inte bostadsrättsföreningar.

Viktigt att poängtera 3: Av nr 1 följer att bankerna vid ett boprisfall kommer börja sitta på en massa lån delvis utan säkerheter. Det torde innebära att bankerna efter 1 juli 2014 borde bli mycket mer intresserade av amorteringskrav. Något vi som bekant sett (först ändring från amortering ner från 75 till 70% belåningsgrad, och nu dillar man ju om att gå så långt som ner till 50% belåningsgrad).

Citat:
Problemet för de som väntar på raset är att inte de heller kommer att ha pengar att köpa för om det kommer.
Man kan ju ha positionerat sig så att man bor i hyresrätt och sitter på sina pengar fram till den bostadskrasch som man sannolikt får fortsätta vänta på. Eller på så vis att man köpt en liten bostad, med en så pass låg belåningsgrad att man utan problem kan ta en mindre förlust på den mindre lägenheten och köpa en större efter prisfallet. (Utan att möta protester från banken.)
Citera
2014-11-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
Tror scenariot vid en eventuell prisnedgång börjar i andra änden. Det är få som äger bostäder som ren spekulation i Sverige. De allra flesta har sin bostad till att, just det, bo i. För att dessa ska sälja med förslust krävs att de inte längre har råd att bo kvar och tvingas sälja. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag hade dragit in på ALLT innan jag sålde. För att folk inte ska ha råd att bo kvar krävs i princip att de förlorar sin inkomst. För att en stor massa folk ska förlora sin inkomst krävs en rejäl lågkonjunktur.

Fast en vanlig orsak till flytt är separation från partner, och i det läget hjälper det inte att omdisponera sin ekonomi, man måste sälja huset direkt.
Citera
2014-11-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Egentligen gillar jag inte att prata om denna bubbla som vi tydligen har i bostadsmarknaden men jag är ändå nyfiken på några saker som jag hoppas någon kunnig kan svara på.

Jag har köpt en lägenhet med inflyttning om 2 år, inga lån tagna för den.
Om vi säger att marknaden kraschar, hur kommer detta påverka mig isåfall? Sålänge jag har jobb och råd att bo kvar så är det bara att vänta till priserna går upp igen?

Hur många procent kan marknaden rasa i snitt tror ni?
När hände detta senast?

- Ingen vet ens om marknaden kommer rasa?
- Sist raset var 1992-95, var det ganska stort. Hade en lägenhet då som jag visserligen sålde med förlust, men samtidigt köpte jag en annan som då blev billig. Det tog inte lång tid förrän återhämtningen kom i kapp. Tycker inte du ska vara orolig, bostadsköp är verkligen de bästa investering man kan göra.
Det finns alltid människor som måste ha någon stans att bo.
Däremot är jag orolig för de som köper ny bil, där det Alltid blir en förlust.
Citera
2022-03-24, 19:54
Medlem
Mokshas avatar
- Är det sista versen nu innan räntorna går upp?
- Högkonjunkturen över?

Flera banker höjt räntan.

Hur ska detta sluta?
Citera
2022-03-24, 22:31
Medlem
Så länge du ej har lån är det värsta som kan hända att din förening går i konken o du förlorar din bostad värre är det för dom som sitter med stora lån i en bostadsrätt isåfall...

Bor själv i en bostadsrätt utan lån skulle föreningar börja konka inklusive min så passar jag bara på o bytter upp mig medan priserna är låga då jag har cash på sidan också.
Citera
2022-03-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Jupp så är det, Bostadsrättsföreningar går i konkurs hela tiden och de som nyss bodde i en bostadsrätt bor då hastigt och olustigt i en hyresrätt eller sitter med ett erbjudande i handen om att få köpa en bättre begagnad bostadrätt, nämligen sin egen, igen.

1997 gick 122 bostadsrättsföreningar i konkurs i Sverige och i regel får de tidigare bostadsrättsägarna inte ut någonting alls. Ibland blir det dock ett litet överskott vid försäljningen av bostadsrättsföreningen som då kan delas ut till de tidigare bostadsrättsägarna, men i regel inte.

Nej det skrivs inte så mycket om det här och det är kanske inte så konstigt. Det är ofta förknippat med stora personliga tragedier och det är inte så många som har lust att skylta med att de gått från Posh till Soc bara för att de inte riktigt hade koll på sin förenings ekonomi. De allra flesta som bor i bostadsrätt har inte koll utan förlitar sig på styrelsen som ibland i kärva tider inte vågar göra de nödvändiga avgiftshöjningarna och renoveringarna.
Ofta är det ju inte heller mer än 1-2 personer boendes i huset i styrelsen som kan läsa en balansräkning medan övriga ledamöter boendes i huset har andra komptensområden.

Helt rätt sitter själv I styrelsen i min förening och anser att bor man i bostadsrätt så gäller det att ha koll över vad som sker I styrelsearbetet.
Är annars som att investera det mesta av sina pengar i ett företag där man ej kollar upp hur ekonomin går år efter år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in