2015-05-13, 15:59
Medlem
Ratozs avatar
Jag fick en gång en förklaring av ordet Tattare att det skulle ha sitt ursprung i att nämnda folkgrupp misstogs för Tatarer av någon anledning. Har ingen aning om detta ursprung till ordet är rimligt eller inte.

Själv skulle jag vilja slå ett slag för ordet lösdrivare som ju är en beteckning för folk som drar från ort till annan utan hederlig inkomst från de platser de bevistar.

Förr i tiden var lösdriveriet olagligt, något som det tyvärr har ändrats på.
Citera
2015-05-13, 16:37
Medlem
BlueVeinss avatar
Varför lackar folk så mycket om man säger zigenarjävel nu för tiden?
Citera
2015-05-13, 17:31
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueVeins
Varför lackar folk så mycket om man säger zigenarjävel nu för tiden?

Det är väl inte PK att säga så.....
Om man kallar dom för romer så ändrar det inte på deras livsstil och agerande mot hederliga människor. Zigenare är det rätta ordet och det finns inte en chans att dom skulle bli bättre människor om dom byter namn det är bara politiker som tror på det. En neger är en neger även om man vill kalla dom för färgade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
Tattare var ett resandefolk vilket även zigenare är. I mina ögon så är det samma skit båda två. Ingen av dom vill vara hederlig.
Citera
2015-05-13, 17:46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tattare kan betecknas som en outsider som blev utstött av samhället av olika anledningar. Prostituerade, zigenare, svenskar som hamnar i klaveret pga missbruk eller slagit husbonden, knullat en åsna etc. Tattare är helt enkelt en beteckning på folk som levde utanför det normala samhället.

Nej, tattare är en egen grupp. Bara för att ungdomen av i dag inte vet det så har tattare blivit ett eget skällsord.
Citera
2015-05-13, 18:28
Medlem
duqus avatar
4 sidor om tattare där orsaken egentligen är svensk historie-revision i sitt esse.

Så här ligger det till:

Den 29 september 1512 kom Greve Antonius med ett stort antal familjer. Greve Antonius och hans här blev kallade för tattare senare i en svensk krönika av Olaus Petri. Själv sade sig hären komma från "Klene Egifft", lilla Egypten vilket tolkats av vissa forskare som en romsk bosättning på Peleponnesos i Grekland. Ifall Greve Antonius är samma person som Antonius Gagino passerade denna romska här Skottland 1505 enligt ett brev från den skotske kungen Jakob IV.[50] Bland finska, norska och svenska gammalromska släkter har namn som Grek och Skotte cirkulerat, vilket kan ha sin förklaring i vandringsvägarna.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Romer

Den hövitsman som åsyftas i texten är Sten Sture den yngre som blev riksföreståndare 1512. Att man kallar nykomlingarna för ”tattare” beror förmodligen på att man trodde de var tatarer, en turkisk folkgrupp i Ryssland. Den missvisande benämningen fick fotfäste i svenskan och genom århundradena har orden tattare och zigenare omväxlande använts för att beteckna de svenskar som vi numera kallar för resandefolk och romer.

Källa: http://www.popularhistoria.se/artiklar/romer-i-sverige/

Summering: Tattare / Zigenare har sedan länge varit samma sak i folkmun = kringresande som idag enligt svensk historerevison nu SKALL kallas romer. Detta förfarande kan liknas med de åtgärder som gjorts mot ordet "neger", där t.ex TinTin-böckerna legat risigt till, och ett kvarter som hette Negern i runt 100 år tidigare tvingades hastigt att namnändra för något år sedan.
Citera
2015-05-13, 19:41
Medlem
Det är snart ett värre brott att kalla en uppenbart romsk tjuv som stjäl dina saker för tattare än det är för tjuven att stjäla dina saker.
Citera
2015-05-13, 21:32
Medlem
vanligvaniljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
När jag var riktigt ung (4-5 år) fanns det folk som kunde säga att Hitler gjorde rätt. Reaktion på det var att folk rynkade på näsan inget mer, inget hetsande i media, inga misshandelskommunister, ingen Arselberg etc.

Nuförtiden kan folk bli kränkta utav att du säger att blå är fin färg. Jag tror åsiktsfrihetens tid är på väg bort. Allt blir bara mer totalitärt och totalitärt. Det är väldigt trist. Jag trivs inte alls, jag kommer från en tid där man fick säga vad man tyckte och tänkte.
Instämmer, det var bättre förr.
Citera
2015-05-13, 22:29
Medlem
En annan variant

"Solnatattare är en nedsättande beskrivning på en person (supporter) som håller på idrottsklubben AIK. Kan väl kanske stämma nuförtiden men ursprungligen var det ett skällsord för dom "tattare" (egentligen romer) som bodde i kåkstaden som tidigare fanns i stadsdelen Hagalund i Solna."
Citera
2015-05-14, 03:08
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philz93
Hittade en annons på fb där en tjej efterlyste två cyklar som blivit stulna. Tjejen använde sig av ordet tattare istället för tjuv eller något liknande. Ganska förbannad med andra ord. Blev en hätsk diskussion över det. En PK-brud tog så illa upp att hon övervägde att anmäla henne för hets mot folkgrupp! Blev så jävla mycket natthumor över det hela.

Vad anser ni? Står ni på annonsörens sida eller PK-istens sida?
Men va Fan! Jag har redan förklarat. Hur Fan kan ämnet fortfarande vara öppet? Det handlar inte om PK! Det handlar om hur vi 32, 16, 8, 4e dels tattare uppfattar saken. Halvingarna och De Riktiga kan jag inte svara för. Själv är jag 1/4 lapp, 2/4 tattare och 1/4 nazistkärring från Sundsvall.
Fan, jag blir sned. Lägg ner! Jag är 185 lång. Blond och blåögd. Strax innan antinazisterna skulle spöa mig för just att jag såg arisk ut spöade jag dem. (De var några stycken.)
Fan, låt oss vara. Det är inget särskilt med oss. (Förutom att vi klarar oss fett bra på häktet och kåken, uttryckte missnöje en gång över en Lagötteborssluffare som tiggde cigg hela tiden. Påpekade för högste nazisten och mustalainenhövdingen. Två olika alltså. Tog två och en halv minut så hade jag dubbla antalet cigg tillbaka.) De var inte rädda men det handlar om respekt. Tattare. Räcker med halva, syns i ögonen. Storyn är sann, hände på Åby.
Citera
2015-05-14, 03:16
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag fick en gång en förklaring av ordet Tattare att det skulle ha sitt ursprung i att nämnda folkgrupp misstogs för Tatarer av någon anledning. Har ingen aning om detta ursprung till ordet är rimligt eller inte.

Själv skulle jag vilja slå ett slag för ordet lösdrivare som ju är en beteckning för folk som drar från ort till annan utan hederlig inkomst från de platser de bevistar.

Förr i tiden var lösdriveriet olagligt, något som det tyvärr har ändrats på.
Tyvärr? Skit på dig! Svenskdjävel! Hederlig inkomst? Vad Fan Är det? Jag är halvtattare och har Fan aldrig lurat en hederlig människa på en enda spänn. Sug din egen kuk. Hederlig inkomst? Jag är flyttgubbe och bär pianon och flyglar trappor upp och ner. Försök själv. Det är min inkomst.
Citera
2015-05-14, 11:41
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Men va Fan! Jag har redan förklarat. Hur Fan kan ämnet fortfarande vara öppet? Det handlar inte om PK! Det handlar om hur vi 32, 16, 8, 4e dels tattare uppfattar saken. Halvingarna och De Riktiga kan jag inte svara för. Själv är jag 1/4 lapp, 2/4 tattare och 1/4 nazistkärring från Sundsvall.
Fan, jag blir sned. Lägg ner! Jag är 185 lång. Blond och blåögd. Strax innan antinazisterna skulle spöa mig för just att jag såg arisk ut spöade jag dem. (De var några stycken.)
Fan, låt oss vara. Det är inget särskilt med oss. (Förutom att vi klarar oss fett bra på häktet och kåken, uttryckte missnöje en gång över en Lagötteborssluffare som tiggde cigg hela tiden. Påpekade för högste nazisten och mustalainenhövdingen. Två olika alltså. Tog två och en halv minut så hade jag dubbla antalet cigg tillbaka.) De var inte rädda men det handlar om respekt. Tattare. Räcker med halva, syns i ögonen. Storyn är sann, hände på Åby.

Hur såg de konstellationerna ut? Farmor/farfar och mormor/morfar? En tattare i varje par eller? Får lite svårt med en lapp och en nasse.
Citera
2015-05-14, 14:27
Aftonbladet, 1948 (tycker jag att det står):

https://petterssonorg.files.wordpres...pg?w=490&h=795
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här