2014-10-28, 18:07
Medlem
Hej är idag 20 år gammal och har en tillsvidareanställning inom Transport, ha ca en lön på 20-21 netto.

Idag sparar jag ca 15.000 kr i månaden och har sparat ihop 180.000 kr, målet är insats till lägenhet, men nu har jag börjat tröttna på mitt jobb och känner för att säga upp mig och lämna Sverige, alternativt börja köra lastbil/truck i Norge men vill dock vara där längre än 6 månader vilket man läser många är.

(bor hemma)

Är det ren idioti att säga upp sig från en tillsvidareanställning när man är 20 år? Jag anser att man ska trivas (gör man ens det?) på sitt jobb.

Dock känns det som jag sumpar hela chansen med att spara så mycket pengar som möjligt...

Vad hade ni gjort? Vill ju liksom byta jobb men samtidigt köpa lägenhet, vet ju att ett lån kan jag glömma om jag får anställning på timmar.

Hur är det med jobb med direkt tillsvidareanställning i Sverige? finns det? eller börjar man med provanställning?

Mvh getbe
Citera
2014-10-28, 18:11
Medlem
FrankBucks avatar
Låter ju som du har det skit i Sverige, flytta direkt. Tjänar man en miljon om året och har lite fasta tillgångar i Sverige är det en annan sak men är man i din sits (ung och knappt några pengar) är det bättre att sticka till ett land där det finns en framtid, bättre att realisera det redan nu eller riskera att ha ett skitliv när du närmar dig trettio.
Citera
2014-10-28, 18:15
Bannlyst
Inom transport i Sverige gäller 6 mån provanställning och arbetsgivaren har rätt att säga upp dig utan motivering under den tiden. Fattar inte varför facket gick med på den klausulen. Under dom 6 mån ska du ställa upp på en massa övertid och aldrig klaga.

Och jag skulle inte rekomendera bostadsköp i dagens osäkra marknad.
Senast redigerad av Kuhlmeyn 2014-10-28 kl. 18:20.
Citera
2014-10-28, 18:18
Medlem
Beemos avatar
Börja studera på universitet?
Citera
2014-10-28, 18:20
Medlem
Allt kräver engelska B och jag suger på engelska, har endast läst engelska A
Citera
2014-10-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getben
Allt kräver engelska B och jag suger på engelska, har endast läst engelska A
Och? Det finns många ämnen jag har sugit i men ändå fixat bra betyg i med lite energi. Sluta vara en mes och fixa engelska B om du vill plugga nåt på universitet.
Citera
2014-10-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Och? Det finns många ämnen jag har sugit i men ändå fixat bra betyg i med lite energi. Sluta vara en mes och fixa engelska B om du vill plugga nåt på universitet.

Drömmen är ju att bli polis så får väl ha lite jävlar anamma och läsa upp engelskan..
Citera
2014-10-28, 18:47
Medlem
dreggells avatar
Du har absolut inget att förlora!

Säg upp, dig tagga utomlands o JOBBA...

Du är ung, passa på

vill du sedan tillbaka till swe så flytta hem ba, inge mer än så =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in