2014-10-28, 19:55
Medlem
Har själv erfarit detta och då blev det omtenta. Dåligt av skolledningen att inte gå ut med information.
Citera
2014-10-28, 20:18
Medlem
Verkar som att jag hade lite tur där... Satt och sistaminuten pluggade när larmet gick. Det va ju tydligen bara väldigt mycket vattenånga som hade satt igång larmet haha.
Citera
2014-10-28, 20:20
Medlem
hp-sauces avatar
Borde det inte vara ganska enkelt ifall samtliga studenter kunde evakuera området i sällskap av tentamensvakter? Brukar ju vara ganska vanligt att studenter erbjuds rökpauser i samband med tentamen.

Kanske praktiskt otillämpningsbart vid kaosartade förhållanden som brandlarm, vad vet jag.

EDIT: Rökpauser får en helt ny innebörd
Citera
2014-10-28, 20:25
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker det känns rimligt att man sänker poängkravet för att få godkänt.

Sådär hoppas jag verkligen att ingen gör!

Examinationskravet måste givetvis vara detsamma vad som än händer. Däremot så tycker jag att man kunde göra så att man samlar in alla tentor då larmet går och vid rättning så kan de som uppnått godkänt få välja att bli godkännda eller göra om tentan. De som inte "hunnit" bli godkännda ska naturligtvis ges ytterligare chans att få göra tentan igen.
Citera
2014-10-28, 20:26
Medlem
Mattelols avatar
Vilken skola gäller det? Jag var med om samma händelse idag då jag satt och gjorde ett praktiskt prov, läraren gav oss sedan mer tid för att slutföra uppgiften.
Citera
2014-10-28, 20:57
Medlem
xenbravs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crocat
Aldrig varit med om att man erbjudits rökpaus. Var brukar detta vara vanligt?

Har faktiskt varit med om det en gång tidigare att vi har haft den möjligheten. Var i en sal på högsta våningen där de hade en stor glasbalkong(eller något liknade, var 2 terminer sen) utanför salen där man kunde gå ut och röka. Men med tanke på att det följde med en vakt ut samt att man ifrån salen hade full insyn på vad som hände där ute så fanns det ändå inte möjlighet att fuska.
Citera
2014-10-28, 21:00
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Dessutom hade det ju plötsligt blivit ett sätt för de som känner att de inte kommer klara tentan att "dra igång brandlarmet" när de går på toa eller något, bara för att skjuta upp tentan eller för att få en ny.
Man får väl knappast knalla på toa under en tenta utan att en lärare följer med när det är på den här nivån? Jag antar att det är på högskolenivå med så här lång tid.
Citera
2014-10-28, 21:17
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Precis och då bör de informera..
Förutsatt att examinatorn (som oftast inte finns i salen) redan i förväg informerat om detta extrema scenario (kanske med en tabell för hur många poängs avdrag som gäller per passerad kvart?)

Tror praxis på de flesta högskolor (det var åtminstone så på min) bara är att avbryta och genast samla in allas lösningar, så beslutas efteråt om man får tillgodoräkna några poäng.
Citera
2014-10-28, 22:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Sådär hoppas jag verkligen att ingen gör!

Examinationskravet måste givetvis vara detsamma vad som än händer. Däremot så tycker jag att man kunde göra så att man samlar in alla tentor då larmet går och vid rättning så kan de som uppnått godkänt få välja att bli godkännda eller göra om tentan. De som inte "hunnit" bli godkännda ska naturligtvis ges ytterligare chans att få göra tentan igen.
Vad som än händer? Tentan avbryts efter en kvart & alla som inte uppnått 50% korrekta svar blir underkända?
Citera
2014-10-28, 23:03
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Förutsatt att examinatorn (som oftast inte finns i salen) redan i förväg informerat om detta extrema scenario (kanske med en tabell för hur många poängs avdrag som gäller per passerad kvart?)

Tror praxis på de flesta högskolor (det var åtminstone så på min) bara är att avbryta och genast samla in allas lösningar, så beslutas efteråt om man får tillgodoräkna några poäng.

Okej. Låter rimligt! Då bör TS alltså inte oroa sig utan lär snart få ett rättvist besked.
Citera
2014-10-28, 23:54
Medlem
knakkens avatar
Liknande hände under tenta jag skrev. Någon gjorde ett bombhot och salen fick utrymmas efter 4 timmar av tentan, maxtiden var 5 timmar. Beslut togs att varje students tenta rättades och det gjordes en bedömning om ytterligare en timme till hade kunnat ge betydelse utifrån vad studenten skrivit under de första 4 timmarna.

Med tanke på hur kort din tenta var så lär ni får göra om, kan inte tänka mig något annat.
Citera
2014-10-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad som än händer? Tentan avbryts efter en kvart & alla som inte uppnått 50% korrekta svar blir underkända?

Nej. Alla får skriva om tentan vid ett nytt tillfälle kort därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in