2014-10-28, 16:50
Medlem
xtrftw1337s avatar
Jag vet inte om detta hamnade under rtt forum nu.. men frsker nd.

I flera r har jag tnkt p mitt yngsta barndomsminne.. det r ett vldigt mrkligt sdant fr jag var ~4-5 r och var hos en "dagismamma".

Jag lekte med barnen i lekborgen nr "dagmamman" kommer ut och sger att det r mellanml. Alla barnen springer in och vi fr en varsin knckebrdsmacka med ett motiv p gjort utav kaviar.

D fick jag den strsta mackan av alla som var ett sjrvarskepp p medans killen till hger om mig fick en liten macka med en racer-bil p. Jag blev s glad s jag nstan brjade grinna. Jag minns detta s vl som att det hnde igr..

Efter det r det helt svart flera r framver.. hur kommer det sig att detta minne svetsat sig fast s hrt i mitt huvud? Kan man ens komma ihg sdana saker i tidig lder?
Citera
2014-10-28, 16:59
Medlem
orrecrists avatar
jag kan knappast stta minnena till en viss lder, d jag har massvis med fragment frn barndomen, 4-10 r r en enda rra, eller nstan i alla fall. Fotografier har en stor pverkan ocks tycker jag, man tror sig ha ett minne kring hndelsen men de behver inte alltid vara s.
Citera
2014-10-28, 17:03
Medlem
sven33s avatar
Forskarna r ganska verens om att 3 rs lder r grnsen fr nr man kan skapa permanenta minnen. Har sjlv ett 20-tal minnen frn dagistiden (4-5 r allts) och ven flera stycken frn 6-7rsldern. Lter mrkligt att du allts bara har ett minne innan vad? 8-rsldern?
Senast redigerad av sven33 2014-10-28 kl. 17:11.
Citera
2014-10-28, 17:16
Medlem
Vikilitas avatar
Ja det r helt normalt att minnas saker frn 4-5rsldern. Som ngon sa ovan s br alla mnniskor ha minnen frn ca 3rsldern. Sedan br man ha rtt mnga minnen frn jmna mellanrum och komma ihg mycket mer frn barndomen n vad du gr. Men det finns mnga som inte minns sin barndom och det kan bero p en frsvarsmekanism. Om man haft en tuff barndom som hjrnan inte vill minnas s raderar hjrnan grna minnen t en s att man ska slippa plgas av dom som ldre. Detta hnder lngt ifrn alla med en tragisk barndom. Mnga minns varenda detalj. Men ville bara pvisa att denna frsvarsmekanism finns och att det r pga den mnga har utraderade barndomsminnen.

Jag minns hela min barndom och har hur mycket minnen som helst frn 3 och uppt s jag tycker det lter s himla skumt nr folk berttar att de inte har ngra minnen. Jag vet ju att det beror p hjrnans frsvar men jag blir nd helt frundrad. S trkigt att inte komma ihg saker frn ens liv :-) ....
Senast redigerad av Vikilita 2014-10-28 kl. 17:21.
Citera
2014-10-28, 17:22
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Ja det r helt normalt att minnas saker frn 4-5rsldern. Som ngon sa ovan s br alla mnniskor ha minnen frn ca 3rsldern. Sedan br man ha rtt mnga minnen frn jmna mellanrum och komma ihg mycket mer frn barndomen n vad du gr. Men det finns mnga som inte minns sin barndom och det kan bero p en frsvarsmekanism. Om man haft en tuff barndom som hjrnan inte vill minnas s raderar hjrnan grna minnen t en s att man ska slippa plgas av dom som ldre. Detta hnder lngt ifrn alla med en tragisk barndom. Mnga minns varenda detalj. Men ville bara pvisa att denna frsvarsmekanism finns och att det r pga den mnga har utraderade barndomsminnen.

Njae jag sa inte att man borde ha minnen frn 3-rs lder utan att detta r den lgsta lder man kan ha minnen ifrn. Antar att det r vldigt individuellt eftersom jag vet flera som inte mins ngonting frn dagisldern men det lter ju lite spnnande att man har ett enda minne frn 4 rs lder och sedan inget fren man r 8-9 r gammal.
Senast redigerad av sven33 2014-10-28 kl. 17:25.
Citera
2014-10-28, 17:26
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Forskarna r ganska verens om att 3 rs lder r grnsen fr nr man kan skapa permanenta minnen. Har sjlv ett 20-tal minnen frn dagistiden (4-5 r allts) och ven flera stycken frn 6-7rsldern. Lter mrkligt att du allts bara har ett minne innan vad? 8-rsldern?

Jag har dock ett svagt minne av att jag hoppade i en sndr "hoppgunga" man hade mellan hallen och tv-rummet. Men vet inte om det var jag eller brorsan som hoppade.. minnet grtar ihop sig.
Citera
2014-10-28, 17:29
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Jag har dock ett svagt minne av att jag hoppade i en sndr "hoppgunga" man hade mellan hallen och tv-rummet. Men vet inte om det var jag eller brorsan som hoppade.. minnet grtar ihop sig.

Sdana r vl fr bebisar? Nr r nsta minne d (allts det som kom "flera r senare") och kommer du verkligen inte ihg ngot dr emellan?
Citera
2014-10-28, 17:35
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Sdana r vl fr bebisar? Nr r nsta minne d (allts det som kom "flera r senare") och kommer du verkligen inte ihg ngot dr emellan?

Nsta minne mste nog vara p frskolan nr vi frskte grva till kina i sandldan..
Lrarna blev ju sisdr glada nr hela sandldan var uppgrvd..
Citera
2014-10-28, 17:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
TS minne frn 4-rsldern r vldigt konkreta, och sdana r mina tidiga minnen ocks. De var nstan som sm filmer.

Jag har frskt komma ihg ngot nytt frn den ldern, ngot minne av ngon hndelse eller milj som jag inte tnkt p under alla r. Men inte ett enda dyker upp. Det enda som finns r ca tre dussin konkreta episoder, som jag mindes och funderade ver redan som liten.
Citera
2014-10-28, 18:06
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Njae jag sa inte att man borde ha minnen frn 3-rs lder utan att detta r den lgsta lder man kan ha minnen ifrn. Antar att det r vldigt individuellt eftersom jag vet flera som inte mins ngonting frn dagisldern men det lter ju lite spnnande att man har ett enda minne frn 4 rs lder och sedan inget fren man r 8-9 r gammal.

Ja det r individuellt och det finns en anledning.
Citera
2014-10-28, 23:23
Medlem
Jag minns ett ett par riktigt jobbiga saker frn nr jag hade vattkoppor. Jag var ungefr 2,5 r enligt familjen.

Minns ven hur sovrummet var mblerat nr jag var 3 r.
Citera
2014-10-29, 00:31
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag minns nr familjen hade kpt en ny stor rd soffa, var nog 3-4 r.

Minns att jag satt i barnvagnen sparkandes p hjulen skrattandes. Mste vart 3 ven hr.

Minns den enda gngen i mitt liv som jag haft magsjuka (krkandes), jag var 4-5 r och fick trauma fr livet.

Minns att jag hittade mgliga porrtidningar i skogen nra en lekplats nr jag var 4-5.

Detta lter nog otroligt och jag tvekar p det nu nr till och med forskare sger att 3rsldern r grnsen men jag kommer ihg en specifik melodi frn en sdan dr leksaksstllning som finns p barnsngar (dr det hnger freml man tittar p frtjusat och "leker" med de). r helt seris nr jag sger att jag minns att jag hrt melodin medan jag tittade p en gul mne. Det mste ha varit innan 3rsldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in