• 1
  • 2
2014-10-28, 11:33
Medlem
Ducadreams avatar
Om du hade fått gått tillbaka i tiden, skulle du ändå ha tagit stora summor av lån? Var det värt det?
Citera
2014-10-28, 11:37
Bannlyst
En av dom få vettiga saker Göran Persson sagt är att den som är i skuld är icke fri.

Visserligen har jag haft lån och det var inte alltid värt det (bla. bilköp) men man lär sig. Idag har jag 0 kr i lån.

Med rådande lågkonjuktur så ser jag bostadsbubblan brista snart och då lär en hel del folk sitta i knipa ekonomiskt.

Svaret är nej.
Senast redigerad av Kuhlmeyn 2014-10-28 kl. 11:46.
Citera
2014-10-28, 12:05
Medlem
UpptagenIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Om du hade fått gått tillbaka i tiden, skulle du ändå ha tagit stora summor av lån? Var det värt det?
Ja, det var värt att ta ett lån annars hade jag och min familj bott på gatan och det hade inte varit så kul.
Citera
2014-10-28, 12:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Ångrar mig inte en sekund. Att ta lån till en bostad är det bästa jag kunnat göra. Och nu blir det ännu billigare att bo. Mer pengar över till amorteringar med andra ord. Detta medan de som hyr bara får betala mer och mer.

Att ta konsumtionslån är däremot något helt annat....Det har aldrig varit min grej.
Citera
2014-10-28, 12:14
Citat:

Utan lån så skulle jag varken ha bostad eller utbildning. Tyvärr så är man tvungen att ta lån för att få bostad jobb och utbildning.
Citera
2014-10-28, 12:23
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ångrar mig inte en sekund. Att ta lån till en bostad är det bästa jag kunnat göra. Och nu blir det ännu billigare att bo. Mer pengar över till amorteringar med andra ord. Detta medan de som hyr bara får betala mer och mer.

Att ta konsumtionslån är däremot något helt annat....Det har aldrig varit min grej.

Kom ihåg att du står själv ansvarig för underhållet av ditt hus. Saker som måste göras som inte är försäkringsrelaterade får du stå för själv. Känns bäst att hyra en lägenhet och slippa vara skuldsatt.
Citera
2014-10-28, 12:24
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagenIdiot
Ja, det var värt att ta ett lån annars hade jag och min familj bott på gatan och det hade inte varit så kul.

Har det gått så långt att man måste ta lån för att ha ett tak över huvudet? Varför kan du inte hyra en lägenhet?
Citera
2014-10-28, 12:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Med tanke på hur låg räntan är nu så är det väl inget man funderar så mycket på.
Men det är givetvis bara tillfälligt. När bostadsbubblan spricker så kommer det att bli åka av, så passa på att amortera.
Citera
2014-10-28, 12:31
Bannlyst
Citat:
Har det gått så långt att man måste ta lån för att ha ett tak över huvudet? Varför kan du inte hyra en lägenhet?

Svaret äl väl uppenbart. Sverige har en så pass stor invandring att det är brist på hyresbostäder.
Citera
2014-10-28, 12:36
Medlem
Nja, ångrar väl lite att jag tog lån på bilen, det hade nog varit lite mer ekonomiskt att leasa den.. men sen är det bara kvar typ 60k på det lånet, så det är väl inte så mycket att gnälla över
Citera
2014-10-28, 12:48
Medlem
Dawkinseans avatar
För anskaffande av första huset fick jag låna ihop 105% av köpeskillingen. Sedemera bästa affär jag har gjort, men det kunde gått helt åt helvete. Ångrar det lånet i princip.

Studielånet har gett bra avkastning och är nu återbetalt, så det kan jag inte ångra.

Det kommer en period i livet (typ 22-40) då de flesta måste ta lån för att utvecklas, men det är på samhällsnivå egentligen ett sjukt upplägg.

Är idag helt skuldfri och även om jag inte ser något fel med att hoppa in i lånekarusellen igen, så är det grymt skönt att vara utanför!
Citera
2014-10-28, 15:52
Medlem
J.Ks avatar
Har bara lån på bostaden i nuläget vilket jag inte ångrar en sekund då jag anskaffade den för ca 50% av marknadsvärdet så det var en fin genväg in på marknaden, i övrigt är jag rätt försiktig med vad jag lägger mina pengar på, möjligtvis kan jag tänka mig att låna för att köpa en bil på sin höjd, allt annat skall betalas kontant anser jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in