Ångrar mig inte en sekund. Att ta lån till en bostad är det bästa jag kunnat göra. Och nu blir det ännu billigare att bo. Mer pengar över till amorteringar med andra ord. Detta medan de som hyr bara får betala mer och mer.
Att ta konsumtionslån är däremot något helt annat....Det har aldrig varit min grej.
Ångrar mig inte en sekund. Att ta lån till en bostad är det bästa jag kunnat göra. Och nu blir det ännu billigare att bo. Mer pengar över till amorteringar med andra ord. Detta medan de som hyr bara får betala mer och mer.
Att ta konsumtionslån är däremot något helt annat....Det har aldrig varit min grej.
Kom ihåg att du står själv ansvarig för underhållet av ditt hus. Saker som måste göras som inte är försäkringsrelaterade får du stå för själv. Känns bäst att hyra en lägenhet och slippa vara skuldsatt.
Med tanke på hur låg räntan är nu så är det väl inget man funderar så mycket på.
Men det är givetvis bara tillfälligt. När bostadsbubblan spricker så kommer det att bli åka av, så passa på att amortera.
Nja, ångrar väl lite att jag tog lån på bilen, det hade nog varit lite mer ekonomiskt att leasa den.. men sen är det bara kvar typ 60k på det lånet, så det är väl inte så mycket att gnälla över
För anskaffande av första huset fick jag låna ihop 105% av köpeskillingen. Sedemera bästa affär jag har gjort, men det kunde gått helt åt helvete. Ångrar det lånet i princip.
Studielånet har gett bra avkastning och är nu återbetalt, så det kan jag inte ångra.
Det kommer en period i livet (typ 22-40) då de flesta måste ta lån för att utvecklas, men det är på samhällsnivå egentligen ett sjukt upplägg.
Är idag helt skuldfri och även om jag inte ser något fel med att hoppa in i lånekarusellen igen, så är det grymt skönt att vara utanför!
Har bara lån på bostaden i nuläget vilket jag inte ångrar en sekund då jag anskaffade den för ca 50% av marknadsvärdet så det var en fin genväg in på marknaden, i övrigt är jag rätt försiktig med vad jag lägger mina pengar på, möjligtvis kan jag tänka mig att låna för att köpa en bil på sin höjd, allt annat skall betalas kontant anser jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!