Låt mig belysa skenbar sanning med ett citat från den engelska Wikipedia-sidan som beskriver vad poesi är.
Citat:
Poetry is a form of literature that uses aesthetic and rhythmic[1][2][3] qualities of language—such as phonaesthetics, sound symbolism, and metre—to evoke meanings in addition to, or in place of, the prosaic ostensible meaning.
(Slå upp orden om ni inte förstår dem. Wiktionary.org är en bra sida.)
I poesi finns (ofta) en synlig mening, men den är skenbar, det finns en underliggande mening som oftast är större än den skenbara.
Mening är inte samma sak som sanning kanske, men de är närbesläktade begrepp påstår jag. Jag gissar att grov logik inte kan hantera dessa meningar, hitta och skilja dem åt. Detta är ju ett viktigt problem i verkliga livet, tänk på applikationen AI som exempel. Man kan inte programmera AI i verktyget Visual Basic (, eller kan man).
Hur ser filosoferna på detta att hitta de gömda "pärlorna", de meningsfulla insikterna, bland allt grus?
Detta har säkert debatterats i modern filosofi, och inte bara sanning och konsekvens och ytlig Russel "sentenslogik", som många hobbyister verkar dabba med.
Vad är den upplyste filosofens syn på skenbar sanning och de underliggande meningsfyllda sanningarna?