• 1
  • 2
2014-10-27, 19:55
Medlem
Hej.

Jag tycker om pasta men min sil suger verkligen att diska. Ibland så pass mycket att jag struntar att göra pastarätter vilket känns synd. Har ni något bra förslag på hur jag kan få bort vattnet i kastrullen utan att använda en sil eller något annat skit som behöver diskas och inte passar i maskin?

Tack.
Citera
2014-10-27, 19:58
Medlem
Garneringsmannens avatar
Passande signatur du har på ett sånt elände till liv du lever. Men du, finns det inte en del nyare kastruller där du bara kan skruva på locket och då få en sil (fast då mer en glipa i kastrullen). Jag äger en sådan, och använder inte sil längre när jag gör pasta.

Något att pröva?
Citera
2014-10-27, 20:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Hej.

Jag tycker om pasta men min sil suger verkligen att diska. Ibland så pass mycket att jag struntar att göra pastarätter vilket känns synd. Har ni något bra förslag på hur jag kan få bort vattnet i kastrullen utan att använda en sil eller något annat skit som behöver diskas och inte passar i maskin?

Tack.

Du kan ju köpa en kastrull som kan sila pastan genom locket. En sån här till exempel: https://www.cervera.se/Media/314/314.jpg Eller så köper du ett durkslag som inte är så finmaskigt. De är inte lika enerverande att diska som silvarianten. Alltså ett sånt här http://www.ikea.com/se/sv/images/pro...E055068_S4.JPG stället för en sån här: http://images.biltema.com/PAXToImage...le/large/85577
Citera
2014-10-27, 20:02
Medlem
Har du provat att använda locket när du häller av vattnet?
Citera
2014-10-27, 20:03
Medlem
The.Swedes avatar
Är du allvarlig... Köp ett durkslag då. Eller som rayravioli sa, eller bara använd ett vanligt lock och tryck fast medans du häller. (vilka problem )
Citera
2014-10-27, 20:11
Medlem
Senapstjuvens avatar
Ha, driver du med oss eller? Håll locket för kastrullen när du häller av vattnet.
Citera
2014-10-27, 20:39
Medlem
klybans avatar
Om man sköljer sin sil/durkslag direkt, så är diskandet enkelt.
Samma gäller pastagrytan, om man nu inte använder denna för pastan att blanda sin pastasås eller för att förvara pastan.
Citera
2014-10-27, 20:42
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har du provat att använda locket när du häller av vattnet?

This!!!

Jag har fan inte använt en sil på flera år (till pasta)

Och man behöver inte någon snofs-gryta för att göra det, om man har lite skills
Citera
2014-10-27, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
This!!!

Jag har fan inte använt en sil på flera år (till pasta)

Och man behöver inte någon snofs-gryta för att göra det, om man har lite skills

Jag vågar påstå att det går alldeles utmärkt att göra det även utan skills. Har ett par bekanta som knappt kan steka ägg, men att sila pasta med hjälp av locket till kastrullen går minsann utmärkt.
Citera
2014-10-27, 22:06
Medlem
Jhetons avatar
Med de flesta pastasorter går det utmärkt att bara hålla kanten av kastrullen mot sidan av diskhon och hälla mot sagda sida. Förutsatt att du har en relativt ren diskho och inte häller för våldsamt..
Citera
2014-10-27, 22:18
Medlem
BushKillingtons avatar
Kastrullerna har oftast en hällpip på sidan
Citera
2014-10-27, 22:51
Medlem
Vinkla kastrullen mot hon, häll långsamt och motarbeta eventuella flyktingar ur kastrullen med en sked, förslagsvis samma sked som du sedan äter med så slipper du disk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in