Jag tycker om pasta men min sil suger verkligen att diska. Ibland så pass mycket att jag struntar att göra pastarätter vilket känns synd. Har ni något bra förslag på hur jag kan få bort vattnet i kastrullen utan att använda en sil eller något annat skit som behöver diskas och inte passar i maskin?
Passande signatur du har på ett sånt elände till liv du lever. Men du, finns det inte en del nyare kastruller där du bara kan skruva på locket och då få en sil (fast då mer en glipa i kastrullen). Jag äger en sådan, och använder inte sil längre när jag gör pasta.
Jag tycker om pasta men min sil suger verkligen att diska. Ibland så pass mycket att jag struntar att göra pastarätter vilket känns synd. Har ni något bra förslag på hur jag kan få bort vattnet i kastrullen utan att använda en sil eller något annat skit som behöver diskas och inte passar i maskin?
Om man sköljer sin sil/durkslag direkt, så är diskandet enkelt.
Samma gäller pastagrytan, om man nu inte använder denna för pastan att blanda sin pastasås eller för att förvara pastan.
Jag har fan inte använt en sil på flera år (till pasta)
Och man behöver inte någon snofs-gryta för att göra det, om man har lite skills
Jag vågar påstå att det går alldeles utmärkt att göra det även utan skills. Har ett par bekanta som knappt kan steka ägg, men att sila pasta med hjälp av locket till kastrullen går minsann utmärkt.
Med de flesta pastasorter går det utmärkt att bara hålla kanten av kastrullen mot sidan av diskhon och hälla mot sagda sida. Förutsatt att du har en relativt ren diskho och inte häller för våldsamt..
Vinkla kastrullen mot hon, häll långsamt och motarbeta eventuella flyktingar ur kastrullen med en sked, förslagsvis samma sked som du sedan äter med så slipper du disk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!