• 1
  • 2
2014-10-27, 19:29
Medlem
Jag ska söka till läkarlinjen nu i vår och är i princip säker på att jag kommer in vart som helst i Sverige. Tidigare var jag helt säker på att jag ville börja på Karolinska i Stockholm men när jag pratade med en kompis i helgen berättade han att det främst är nördar och forskningsintresserade som söker sig till Karolinska, är det någon som vet om detta stämmer? Jag själv är en väldigt social och utåtriktad tjej och skulle inte beskriva mig som någon typisk pluggis.

Vad har ni för åsikter/erfarenheter om de andra läkarstudie-städerna i Sverige? Vad har ni hört om utbildningarna och människorna där? Berätta allt ni vet!
Citera
2014-10-27, 19:36
Medlem
Pastmasters avatar
Jag tycker du ska söka till Lund, Linköping eller Uppsala om du är en social person.
Citera
2014-10-27, 19:47
Medlem
Mamarketels avatar
Är du säker att läkare är något för dig?

Jag skulle nog rekommendera Lund, Uppsala, Linköping eller Umeå för din del.
Citera
2014-10-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Är du säker att läkare är något för dig?

Jag skulle nog rekommendera Lund, Uppsala, Linköping eller Umeå för din del.

Ja jag är helt säker, älskar biologi och kemi och har velat bli läkare sedan jag var liten (förutom under en kort period i år när jag var osäker på vad jag ville). Men ja, läkare är som gjort för mig på alla sätt
Citera
2014-10-27, 20:05
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedoggelito
Ja jag är helt säker, älskar biologi och kemi och har velat bli läkare sedan jag var liten (förutom under en kort period i år när jag var osäker på vad jag ville). Men ja, läkare är som gjort för mig på alla sätt
Kanske Polen eller Öststaterna passar dig bättre? De jag känner vilka läst till läkare är mycket MYCKET mer målmedvetna än vad du är, och de skulle aldrig "fråga om lov/råd" och ALDRIG på flashback.

Du är nog inte lämplig som läkare tror jag. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en läkare som frågat råd om sin utbildning här.

Rumänien kanske?
Citera
2014-10-27, 20:06
Medlem
Citat:

Men läkarstudier kanske är bra att vara en pluggis för.
Citera
2014-10-27, 20:13
Medlem
Citat:
Jag ska söka till läkarlinjen nu i vår och är i princip säker på att jag kommer in vart som helst i Sverige. Tidigare var jag helt säker på att jag ville börja på Karolinska i Stockholm men när jag pratade med en kompis i helgen berättade han att det främst är nördar och forskningsintresserade som söker sig till Karolinska, är det någon som vet om detta stämmer? Jag själv är en väldigt social och utåtriktad tjej och skulle inte beskriva mig som någon typisk pluggis.

Vad har ni för åsikter/erfarenheter om de andra läkarstudie-städerna i Sverige? Vad har ni hört om utbildningarna och människorna där? Berätta allt ni vet!

Tjaaa, man har ju hört att Karolinska inte är något vidare om man vill ha ett "galet" studentliv. Jag hade sagt, sök dig till studentstäderna. Good luck
Citera
2014-10-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteII

Finns ju de som har en fallenhet för det här med studier och som, tack vare detta, även kan få med sociala inslag i livet.
Citera
2014-10-27, 20:34
Medlem
Citat:

Nu går jag kanske en aning off topic men väg in stad och socialt uteliv också med tanke på att du ändå skall bo där ett halvt decennium.
Göteborg och Stockholm är väl roligare städer där det kanske händer lite mer och det finns ruggigt bra kollektivtrafik; fast då kostar det nog lite mer också.

Lund och Uppsala har ju ett väldigt gott rykte om studentlivet; och med Lund så är du nära tyskland för lite import medans Uppsala har en närhet till Stockholm.
Citera
2014-10-27, 20:38
Medlem
Jag förstår inte vad som är problemet, om du är tillräckligt social och utåtriktad så som du säger så är det klart att du kommer ha ett socialt liv, plugga mellan du träffar vänner, går på event eller festar så ska du se att det inte är svårt att ha ett socialt liv och plugga. Jag känner mej social och då läser jag ändå civ.ing på kth, en social person ska kunna vara social oavsett var den är, pluggar du i karolinska kan du ju skaffa vänner utanför skolan om du är så social.
Citera
2014-10-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Kanske Polen eller Öststaterna passar dig bättre? De jag känner vilka läst till läkare är mycket MYCKET mer målmedvetna än vad du är, och de skulle aldrig "fråga om lov/råd" och ALDRIG på flashback.

Du är nog inte lämplig som läkare tror jag. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en läkare som frågat råd om sin utbildning här.

Rumänien kanske?

Eh okej för att någon som frågar om råd på flashback inte är lika bra på att prestera på sin arbetsplats då eller? Jag kan informera dig om att jag har högsta betyg i näst intill alla ämnen (i nya betygssystemet), skrev ett poäng från 2.0 på högskoleprovet och dessutom har ett IQ över 131 och platsar i mensa. Att jag frågar om råd här borde tvärtom visa att jag är engagerad och att du dömer mig för att inte vara tillräckligt målmedveten på grund av det här är nog det konstigaste jag har hört. Dessutom hoppas jag att du förstår att flashback inte är det enda stället jag hör mig om. Styr upp ditt eget liv innan du försöker gräva ner andra, med din attityd hoppas jag verkligen att jag aldrig kommer att få hjälpa dig i framtiden
Citera
2014-10-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteII

Då kan jag informera dig om att jag har högsta betyg i näst intill alla ämnen (i nya betygssystemet), har skrivit ett poäng från 2.0 på högskoleprovet och dessutom har ett IQ över 131 och platsar i mensa. Jag skulle hellre vilja ha en läkare som har lite social kompetens och kan bemöta sina patienter och inte någon som har suttit hela sitt liv med näsan i böcker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in