• 1
  • 2
2014-10-27, 14:49
Medlem
Jag har nu kollat på kostnaden för halvförsäkring på min bil

Opel Corsa -92

Det är den billigaste bilen man kan köra, men ändå så kostar fanskapet till försäkring 613kr PER MÅNAD

Det är en helt sjuk jävla summa och den måste bort, den är den största kakmonstret av alla räkningar jag har, mycket dyrare än bilen i sig i drift.

Nu är jag under 25 år så det blir ju dyrare för den orsaken.

Frågan är nu, kan man skriva över bilen på farsan?
Haken är dock att han ligger i skuld hos kronofogden och är orolig att dom pantar bilen för att få tillbaks en bit av skulden, dock så värdet på en sådan gammal skrothög som en Opel Corsa (A) kan väl inte vara något för dom att ta?

Vad tror ni?
Citera
2014-10-27, 14:53
Medlem
Ja du kan skriva bilen på din farsa, det kommer bli betydligt billigare. Men eftersom det är du som använder bilen så är det egentligen du som ska stå för försäkringen men det behöver du inte säga till försäkringsbolaget.
Citera
2014-10-27, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Jag har nu kollat på kostnaden för halvförsäkring på min bil

Opel Corsa -92

Det är den billigaste bilen man kan köra, men ändå så kostar fanskapet till försäkring 613kr PER MÅNAD

Det är en helt sjuk jävla summa och den måste bort, den är den största kakmonstret av alla räkningar jag har, mycket dyrare än bilen i sig i drift.

Nu är jag under 25 år så det blir ju dyrare för den orsaken.

Frågan är nu, kan man skriva över bilen på farsan?
Haken är dock att han ligger i skuld hos kronofogden och är orolig att dom pantar bilen för att få tillbaks en bit av skulden, dock så värdet på en sådan gammal skrothög som en Opel Corsa (A) kan väl inte vara något för dom att ta?

Vad tror ni?

Det är ju rena rånet!
Har du verkligen jämfört priserna? Jag har en volvo 940 94'a och den kostar 2700 per år för halvförsäkring. Bor mitt i city och är +30.
Citera
2014-10-27, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Ja du kan skriva bilen på din farsa, det kommer bli betydligt billigare. Men eftersom det är du som använder bilen så är det egentligen du som ska stå för försäkringen men det behöver du inte säga till försäkringsbolaget.

Men händer det något så kan försäkringsbolaget misstänka att ni har gjort detta avsiktligt och sen vägra betala ut pengar till de olycksdrabbade. Såna fall har jag läst i media om. Hur vanligt det är att försäkringsbolagen börjar krångla vet jag dock inte.
Citera
2014-10-27, 16:27
Medlem
Bbobis avatar
Kollat vad trafikförsäkring skulle kosta hos www.länsförsäkringar.se ?

Bästa priset för mig från min första bil till idag.

Tycker att runt 4.500 låter mer rimligt om du är 20-25 och ska trafikförsäkra.

Vem tar halvförsäkring på en corsa från 92? Vad är den värd? 6.000? Premie + självrisken gör det inte värt det på en sådan bil.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-27 kl. 16:31.
Citera
2014-10-27, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kollat vad trafikförsäkring skulle kosta hos www.länsförsäkringar.se ?

Bästa priset för mig från min första bil till idag.

Tycker att runt 4.500 låter mer rimligt om du är 20-25 och ska trafikförsäkra.

Vem tar halvförsäkring på en corsa från 92? Vad är den värd? 6.000? Premie + självrisken gör det inte värt det på en sådan bil.

För min Volvo så kostade det 500 kr extra för halvförsäkring mot trafik bara. Det betalar jag eftersom just min volvo med sina "smårutor" är sårbar för inbrott vilkas begår en hel del här jag bor. Dessutom så får man ju bärgning och annat med. Ska åka med husvagn i sommar så då är det bra att ha ev. bärgning. Bilen är ju gammal.

Men jag skulle nog inte ta halvförsäkring om det skillnde mer än 500 kr mot trafik.
Citera
2014-10-27, 16:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfsyssel
För min Volvo så kostade det 500 kr extra för halvförsäkring mot trafik bara. Det betalar jag eftersom just min volvo med sina "smårutor" är sårbar för inbrott vilkas begår en hel del här jag bor. Dessutom så får man ju bärgning och annat med. Ska åka med husvagn i sommar så då är det bra att ha ev. bärgning. Bilen är ju gammal.

Men jag skulle nog inte ta halvförsäkring om det skillnde mer än 500 kr mot trafik.

För mig skiljer det 150kr/mån mellan trafik och halv. En skoda.

Hur som helst. Har man en gammal småbil som bara är värd några tusenlappar tycker jag det är onödigt att ha halvförsäkring. Självrisken går ju på typ 1/3 av bilens värde om den skulle bli stulen. Andra tredjedelen äts upp av premien.

En sån bil har man väl för att det ska vara billigt.
Citera
2014-10-27, 16:49
Bannlyst
Citat:

Hur som helst. Har man en gammal småbil som bara är värd några tusenlappar tycker jag det är onödigt att ha halvförsäkring. Självrisken går ju på typ 1/3 av bilens värde om den skulle bli stulen. Andra tredjedelen äts upp av premien.

Det beror ju på vilket skick bilen är i...för TS.
Ja 150 kr i månaden är för mycket. Det kan jag hålla med om.
Citera
2014-10-27, 16:50
Bannlyst
Citat:

Vad betalar du i månaden eller år för din trafikförsäkring?
Citera
2014-10-27, 16:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vad betalar du i månaden eller år för din trafikförsäkring?

3.000/år
Citera
2014-10-27, 17:07
Bannlyst
Citat:
3.000/år

Det var ju mer än vad jag betalar i halvförsäkring. Men jag är +30.
Citera
2014-10-27, 17:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det var ju mer än vad jag betalar i halvförsäkring. Men jag är +30.

Det är inte jag. Priset har sjunkit med några hundra per år hitils.

Kommer ju dock inte bli hur billigt som helst.

Parkerar på gatan i Stockholmsförort.

IF däremot vill ha 7956kr/år för trafik. Stackars deras kunder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in