2014-10-27, 14:19
Medlem
Hallå!

Min far har haft ganska mycket bekymmer i sina dagar med sin ekonomi i form av skulder och dylikt.
Nu är han dock inne på sitt 3e år av skuldsanering, fått jobb osv.

Det han vill göra nu är att han vill öppna upp ett konto i mitt namn och sedan börja föra över pengar, ca 10k i månaden till det kontot ifrån hans lön!
Anledningen till detta är att han har en dotter som han inte har någon som helst kontakt med och aldrig haft. Så ifall det skulle hända honom något vill han att jag ska få pengarna han sparat ihop till mig.

Så jag funderar på om detta går att göra? Eller kan det innebära problem för mig på något sätt?
Egentligen är det inte konstigare än att jag öppnar ett konto och får pengar av min far. Men ifall det skulle ifrågasättas på något vis, vill jag inte ha ansvar för pengarna. Om det nu skulle vara så att det ska gå någon annan stans.

Han har dessutom under åren sparat en del kontanter. Vet inte exakt hur mycket. Men någonstans runt 150-200k skulle jag kunna tro.
Dem vill vi såklart också få in på kontot. Dock vet jag inte hur vita dem är.
Hur är bästa sättet att få in dessa pengar på kontot? Sätta in en del av pengarna lite då och då?

Tack på förhand!
Citera
2014-10-27, 14:41
Medlem
Det är fritt att ge sin son en gåva varje månad. Däremot så är ju lätt att spåra pengarna om de senare visar sig komma från olaglig verksamhet.

Angående kontanterna så är det ju faktiskt ändå en såpass liten summa att de går att "leva" upp och spara era andra löpande intäkter istället.
Dvs, handla mat, kläder, bensin och alkohol med uteslutande kontanter så kan ni spara typ hela lönen.
Citera
2014-10-27, 19:12
Medlem
Är han under skuldsanering så är inte några av pengarna "vita" eftersom dessa skulle gått till att betala skulderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in