Citat:
Ursprungligen postat av
Framtidsoptimist
Har hört olika bud. Men många hävdar till och med för mig att italienska och spanska är mer lika varandra än vad danska och svenska är. Stämmer det?
Skriftligt, respektive verbalt; vilka språk är mest lika: är det italienska/spanska eller svenska/danska? Kan italienare förstår spanjorer bättre än vad svenskar kan förstå danskar? Kan spanjorer läsa italienska tidningar bättre än vad danskar kan läsa svenska tidningar?
Jag har frågat italienare om de kan förstå spanska och de säger att de kan förstå det mesta om de koncentrerar sig, ungefär som du kanske känner med danska.
Jag förstår det mesta som spanjorer säger i dagligt tal, men jag kan inte förstå italienska alls. Känner mig helt vilse i Italien.
Svenska och norska tror jag är unika i hur lika de är. Det enda jag vet som är motsvarande är ryska och vitryska och där så har ryskan i princip slagit ut vitryskan och folk tycker det är enklare att konsekvent tala det större språket. Vitryska ser man bara på skyltar och hör i sånger.
Hade Sverige och Norge hållit i hop i unionen så skulle norska språket inte existera utan bara vara en dialekt av svenskan. Jag fick höra av en lingvistiskt intresserad person en gång, att norska var ett låtsasspråk.
Rumäner säger att de kan förstå italienska ganska lätt. Själv tycker jag att rumänskan har massor av slaviska ord, men rumänerna själva anser att deras språk är som italienskan.
Portugisiska lär vara mer likt italienskan än spanskan på vissa sätt - vet ej hur men en kollega till mig sa det.
Franska kommer in i det här på något sätt också, och Catalan i Spanien som lär vara rätt likt italienskan.
Det här fenomenet förekommer med några av de slaviska språken också.
En del skulle säga att svenska, norska och danska egentligen är samma språk och borde harmoniseras för att få större genomslag och bli mer hållbart mot influenser utifrån.