2014-11-01, 10:13
Medlem
intressant ämne att ta upp, först garvade jag lite när jag läste din trådstart men sen började tänka över mitt eget liv o uppväxt.

låt mej börja jag är etnisk svensk som växte upp i ett mångkulturellt område jag är över 30 och har umgåtts med blattar större delen av mitt liv. min umgängeskrets består av ungefär hälften blattar hälften svenskar, dom flesta kriminella. jag känner till dom flesta nationaliteterna som finns i sverige och hur dom funkar och beter sej överlag, alla från ett o samma land är inte lika givetvis men det finns ett beteende-mönster hos dom flesta som det finns hos oss svenskar också.

Jag vet vilka invandrare som inte gillar varandra heller pga krig mellan olika länder osv

tillexempel bosnier/albaner hatar serber andra kristna från mellanöstern som hatar muslimer, finns många motsättningar. sen genom åren har jag ofta fått höra från bosnier/albaner/araber hur mycket dom hatar negrer dom ser dom helt enkelt som en lägre stående ras, har hört det för många ggr för att det ska vara en myt att dom gör det över lag, säger inte att alla är så men väldigt många.

likaså zigenare har jag inte heller hört mycket gott om från andra invandrare. så mycket hat och motsättningar finns och existerar bland många ivandrare den som säger nåt annat snackar skit.

den här sammanhållningen bland invandrare som du snackar om finns givetvis och kommer fortsätta att finnas men så som den var för mellan 10 och 20 år sen kommer ni aldrig få den igen, vet du varför?

därför att ni har nu delats in i olika invandrar grupper i samhället så det är nu mera skillnad på invandrare och invandrare, du har första andra generationens invandrare du har nyanlända invandrare du har svenniga blattar som pratar flytande svenska och pluggar på universitet, den typen hatar riktiga blattar som bryter o beter sej allmänt som en riktig blatte gör.

likaså dom flesta av mina blatte-polare upplevde krig i sina hemländer på tidigt 90 tal, jag får en känsla av att du e strax över 20 års åldern och är född här eller kom hit som väldigt liten.

om du är den kategorin så skulle du exempelvis inte känna den gemenskapen med dom som dom gör med varandra pga av att dom upplevt krig och fattigdom som du inte har, utan om du är född här klassas du mer som svenne, spelar ingen roll om du fått bor i rinkeby och semestrar så ofta du kan i hemlandet för att bli mer äkta blatte, du kommer aldrig bli fullt accepterad som äkta blatte av andra riktiga blattar. och när du kommer hem till ditt hemland så är du turist numera västerlänsk,

tro mej jag vet allt om det där.har hört yngre generationens blattar som normalt sett pratar flytande svenska vanligtvis men sen träffar dom på nån äldre blatte som bryter, då börjar dom också bryta som fan för o platsa in, riktigt löjligt tro mej jag har sett det tusen ggr. det är såna saker jag lägger märke till som levt i blatte världen större delen av mitt liv.

ska erkänna att att jag alltid tyckt att en del blattar varit jävligt roliga att umgås med lite mer crazy än svenskar, inte så jävla petnoga med allt, som jag kan hålla med om att medelsvensson är, men min umgängeskrets av svenskar är ett gäng jävligt sköna lirare som skiljer sej liksom jag från det vanliga svennesamhället, vi lever långt utanför samhällets normer om man säger så...

så i dessa kretsar även bland svenskarna så hade du som universitetsblatte blivit utskrattad för ni är för mesiga helt enkelt. men försöker vara som våran generations blattar var men ni har blivit för svenniga helt enkelt det lyser igenom lång väg ni har inga bollar, därför så är ni så osäkra när ni hamnar på universitet o sånt. att ni hela tiden måste försäkra er om att ni håller ihop för många av er har blivit mer och mer svenniga för ni måste givetvis samtidigt uppträda korrekt när ni pluggar på högskola exempelvis.

därför försöker ni ibland vara lite som dom äkta blattarna o köra lite olika slangord o ord på arabiska walla habibi...listan kan göras lång...men det blir bara löjligt.

så därför måste såna som du sitta o skapa en tråd om att ni har bra sammanhållning men ärligt talat så dog den riktiga sammanhållningen ni hade för många år sen, därför ni måste springa i moskeer o träffa era bröder hela tiden. svenskarna tyckte ni va lite häftiga när invandringen va nåt nytt i sverige ni klädde er lite fräckare använde lite coolare ord osv men i dagens läge ser jag inte många som direkt är imponerande, vi tycker dom flesta av er är rätt korkade, era föräldrar tillexempel bott här i 20-25 år o fortfarande knappt kan prata svenska o har nåt luffarjobb dom hatar, o det är sveriges o svenskarnars fel att dom inte lärt sej flytande svenska på 20 år o inte kunnat skaffa sej ett bättre jobb, när du säkert har hundratusentals svenskar som har samma jävla arbete att utföra om dagarna men som ändå inte gnäller för att dom har helt enkelt kanske inte orkat eller velat plugga till nåt bättre.

och sen är det synd om inandrarna som bott i alby i 20 år...för dom har ju tvingats under pistolhot att bo där i 20 år, helt omöjligt att hitta nån annan lägenhet i hela sverige.

ni är helt enkelt jävligt ointressanta vi svennar som levt nära blattar i våra liv vet det mesta om koranen mellanöstern balkan traditioner ramadan...vi skiter fullständigt i eran sammanhållning eller era halalslakt traditioner det är inte intressant längre.

måste vara pinsamt för er och inte tagit er längre på 20 år än att städa o köra taxi, därför måste ni visa att ni har nån liten gemenskap kvar, men i mina ögon är det definitivt inte som det var för 10-15 år sen och kommer aldrig att bli igen. ni har helt enkelt blivit uppdelade med åren från att varit en enda stor grupp en gång.

tror du exempelvis syrianer som bott här över 20 år kommer känna samma gemenskap med nyanlända syrianer som med dom han bott här med i 20 år?? jag tror knappast det.

dra inte alla svenskar över en kam även om många är jävligt tråkiga o stela för jag kan lova dej hade du stött på mej så hade du fått träffa en svenne som inte är som andra suedis, dom flesta blattar brukar gilla mej, har fått höra hela mitt liv att jag inte är som den vanliga svennen av mina blatte polare och jag kan tillägga att jag aldrig brytit eller betett mej som en blatte. men jag är helt enkelt född crazy. lycka till med ditt liv grabben intressant tråd
Citera
2014-11-01, 11:10
Medlem
GostenGWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Till alla er svennar därute så ska ni ha en sak klart för er. I olika sammanhang på arbetsplatser, med vänner, ute i stan, i offentliga sammanhang och på kollektivtrafiken, så håller vi blattar ihop. När svenskar beter sig överdrivet svenskt (så som vi blattar uppfattar typisk svennebeteende, ni bröder där ute fattar) så slänger jag vi ofta en blick gentemot den där närstående libanesiske 2:a generations brodern och han ger ett diskret nick till svar som tecken på full förståelse och tillit ifall en situation skulle uppstå. En känsla av tillit mellan oss, oss som inte tillhör den större massan i samhället.

T.ex. i grupparbeten i skolan eller på universitetet. Ni svennar märker det inte men det sker rakt framför era näsor. I en klass med 20 svennar å 4 blattar så blir vi väldigt glada när vi hamnar i samma grupp.

Varför denna glädje kanske du frågar dig. Jodå jag skall berätta för dig. Vi uppfattar er svenskar som tråkiga, stela och ofta överdrivet svennebanan. Ni börjar prata om era morgonpromenader med era golden retrievers och hur gott det sitter med kaffe efter den där frullen som bestod av wasa frukost med ekologisk keso på som din manliga fru tvingar i dig. Ingen fucking bryr sig.

Det finns sällan någon större broderskap mellan er svennar på samma sätt som vi blattar har. När vi hamnar i samma grupp på t.ex. ett seminarie så blir vi glada, vi klickar på fler nivåer och har ofta mer gemensamt. Våra livshistorier och familjehistorier är mer intressanta än er svennar. Vi gillar att prata och interagera med varann mer eftersom vi har samma nivå av respekt mot varandra redan från sekund 1 till skillnad från er svennar som ofta beter er falskt eller utan personlighet överhuvudtaget.

Ett annat exempel på hur vi oftare är emot dig, om du är svenne, jämfört med en blatte i samma situation. Om jag t.ex. går till BK för att köpa en whopper så står du där. En dryg svenne bakom kassan som tar fel på min beställning och verkar obekymrad. Direkt tänker vi blattar att du är en äcklig fucking rasse som kan gå och knulla sin egen mamma. Men den tanken varar ungefär lika länge som smygrassens (aKa average FBare) snabba rasistiska tankegång när han kliver in i taxin. Ganska fort dör denna känslan för att sedan bara ogilla er och vilja få våran mat. När ni gör fel så vänder vi oss om, skakar på huvudet och beklagar oss över hur patetiska ni är.

Om det vore en broder bakom kassan? Vi har överseende. Vi tänker att brodern har haft en hård dag på jobbet med en dryg chef som heter Anna-Karin och älskar kaffe samt hundar, hästar och yoga. Hon gillar också att be anställda göra saker åt henne som inte ingår i jobbet, t.ex. hämta kaffe åt henne. Fuck hans chef. Han blir lite sen med pommesen men jag ger han en liten "De lugnt" och that extra wink bara för att han ska veta att vi alla sitter i samma båt.

Vi blattar ser att ni svenskar ofta är rädda för oss och er feghet för oss samman, mot er, i större skala än ni tror. Vi ser ner på eran brist på självrespekt. Vi står rakryggade och tar inte skit i samhället, hur mycket ni än försöker ge oss.

Min poäng är att ofta, när du är i ett sammanhang och det finns iallafall två blattar så kommer vi ge varandra signaler om förståelse och solidaritet. Vi kommer per automatik ställa in oss mer negativt mot er svennar och mer positivt i överlag gentemot varandra.

Det spelar ingen roll om vi är adopterade, födda här eller utomlands. När vi ser varandra så identifierar vi varandra fort och håller ihop. Inget händer så inget behöver göras men vi håller ihop.

Många av er svennar är naiva och ser ner på oss som "äckliga korkade babbar som inte kan någonting och bara talar arabiska" men ert problem är att ni har väldigt fel. Vi babbar kan göra någonting och vi har någonting som ni svennar inte har. Stolthet. Ryggrad. Solidaritet. Och vi ser oss alla som separata från majoritetssamhället på något plan (gentemot svennarna dvs).

Till er bröder där ute, känner ni igen er i beskrivningen? Och till er svennar, om ni tycker att ni hatar oss invandrare hårt så anar ni inte hur många fler av oss det finns som hatar er lika mycket. Min fråga till dig, svenne, är hur du förhåller dig till detta? Hur beter du dig och tänker du i dessa situationer? Känner du dig hotad av oss? Om inte, varför det fega beteendet då?

Tråden är fullt seriös, hoppas mod inte gör som de tenderar, att hålla ihop med er suedis.

Mvh

(Denna tråden skapades tidigare men i fel delforum så gör ett nytt försök här!)

Tycker att du kan ta och pack din lilla väska och dra hem ta med dig dina bröder och gör vad fan du vill men kom inte hit och jävlas. Du är välkomen dagen du säger jag är svensk och slutar tomta dig
Citera
2014-11-01, 11:18
Medlem
GostenGWs avatar
Din jävla påse hur fan kan du prata om rakryggad och respekt vilka jävla övergav sina hemländer för egen vinning. NI ÄR SVIKARE OCH FEGA LÄMNAR LANDET FÖR FAN.
Citera
2014-11-01, 11:20
Medlem
en annan sak jag lagt märke till däremot är att vi svenskar har fått en starkare sammanhållning dom senaste åren som jag aldrig sett innan.

som liten när den första invandringsvågen kom var många oroliga hur det skulle sluta och många var emot det. skinheads fanns överallt på 90-talet, dessa dårar sågs som riktiga idioter av vanliga svenskar, med tiden i slutet på 90 talet/början på 2000 talet dog skinnskalle kulturen helt o hållet, kan inte minnas när jag såg en skinnnskalle sist ialla fall, större delen av 2000 talet hörde jag inte så mycket gnäll om blattarna som jag gjorde på 90 talet och som jag gör idag.

för att när vi klev in på 2000 talet så va blatten redan här för att stanna för gott och vi hade vant oss hyffsat vid andra kulturer och motsättningarna mellan svenskar o blattar som den va på 90 talet hade försvunnit. vi hade alla nån polare/arbetskamrat/skolkamrat som va invandrare o ändå jävligt sköna så dom första motsättningarna som var hade suddats ut kraftigt.

2000 talet flöt på och vi hade accepterat dom första invandrarna och har fått skratta mycket åt typiskat osvenska betenden åtskilliga ggr. men sen mot 2000-talets slut så har vi fått veta att mer och mer invandrare kommer till sverige från syrien somalia o andra länder, och att så som det ser ut nu kommer våra politiker bara ösa in mer och mer flyktingar, som det är nu 100-150 000 om året, är man något funtad i huvet och typ kan gånger tabellen så inser man ganska snabbt att allt för eller senare kommer gå åt helvete och att vi kommer inte kunna ge dessa människor ett värdigt liv i sverige, då det helt enkelt inte finns tillräkligt med jobb och bostäder, enkel matematik som våra politiker konstigt nog inte verkar förstå.

den allvarligaste konsekvensen på sikt kommer bli att vi kommer bli minioritet i vårat eget land så småning om om sisodär 30-40 år. vi som fattar var det håller på o barka åt har börjat diskutera detta på arbetsplatser o i olika miljöer när inte ni eller några vänstermänniskor finns i närheten, inte för att vi är rädda för er utan vill inte bli anmälda eller få sämre status på jobbet.

många av svenskarna har börjat se det som ett hot mot landets framtid, viklket det också är, vi har börjat inse att ni blir bara fler o fler för varje dag som år vissa områden städer redan 50/50 eller till o med majoritet.

ingen ovanlig situation att man sitter på en buss i dagens sverige med fullt med blattar o 2 andra svenskar när vi är i såna situationer, tror du inte vi känner sammanhållning då?? det kan jag lova dej att vi gör men det är väldigt nytt, har inte upplevt det så ofta förr som nu, exempelvis om det står en arab på bussen o börjar skrika över hela bussen på chauffören för att han inte öppnat dörren tillräkligt snabbt. araben är galen o tar sej på stort allvar, sitter det en svensk mitt emot mej tittar vi på varandra och garvar för det är inte så man uppför sej i ett civiliserat samhälle, kanske i bagdad men inte här...blir bara löjligt, precis som svenskar höggljuda på fyllan...

så nånting positivt har det faktiskt kommit med invandringen som jag ser på det. för förr kunde jag avvundas blattars starka gemenskap men inte idag för den finns inte på samma sätt som förr.

däremot vi svenskar som vaknat och insett att det kommer gå åt helvete en vacker dag har fått en gemenskap, vi är inte renodlade rasister , kanske lite fördomsfulla givetvis efter egna erfarenheter av olika blattar, men är så jävla trötta på den här invamdringspolitiken, att vi har blivit satta i samma båt och vi är riktigt oroliga över vårat lands framtid, vi vet att blattarna kommer bli fler o fler och det gör att vi kommer hela tiden få ett starkare band mellan oss ialla fall mellan oss som vaknat.

men en sån som du skiter fullständigt om ni blattar blir fler än oss svenskar i sverige, det är ju bara bra så slipper du känna dej ensam i klassen så är det 3-4 svennar i varje klass o 20 blattar som gör allt för att göra livet surt för dessa svennar som är så dumma o äckliga som äter gris...men problemet är att sverige inte bara kommer bli ett nytt mellanöstern land utan det kommer kollapsa ekonomiskt för eller senare också, vi har inte nytta av 2 miljoner pizzabagare och städare vi behöver entrepenörer som startar stora företag o då snackar jag inte ali babbas stor livs eller nån pizzeria.

och såna grejer fixar ni inte det har ni visat nu i över 20 bast. så era barn barnbarn kommer inte få nån bra framtid i detta land om det fortsätter som det gör, den som lever får se...

sen att ni har sån fin gemenskap och älskar era hemländer så mycket varför flyttar ni inte tillbaka till era hemländer och hjälper till o bygga upp det igen istället för o bo här hela livet och betala skatt till svennarna... har aldrig riktigt riktigt förstått det, har ändå sett en del lyckats en del med affärer osv men dom flyttar sällan hem, nu snackar jag om länder som för tillfället inte är i krig.

jag menar många har möjligheten och sticka tillbaka till sina hemländer med en 500 lax eller en miljon och investera i en butik eller mindre resturang, men det gör dom inte, bättre o stanna i svenne landet o gå o svära o klaga på hur kallt det är o att maten inte smakar nåt o svenskarna e kalla. men lik förbannat ska dom va kvar år efter år....

hade jag varit tvungen att fly sverige så hade jag återvänt och velat vara med och bygga upp landet igen inte fan hade jag varit kvar i mellanöstern om det hade varit dit jag flytt.

så därför är ni riktiga landsförrädare som pissar på era hemländer, det enda ni gör det är o åker hem var annat var tredje år o visar era släktingar o vänner därnere som har det taskigt ställt att ni minsann har lyckats i sverige, genom o bränna pengar visa bilder på facebook på familjens nya bmw/resturang i sverige, så jävla äckliga är ni,

men i sverige ska ni minsann visa att ni har sammanhållning. haha jag dör av garv nya generationens blattar ni är största töntarna, ni vet inte hur "svennigt" ni egentligen beter er..

nej åk tillbaka till jordens rövhål (mellanöstern) eller va du kommer ifrån om det inte passar för där slipper du ju o känna dej ensam ialla fall

trevlig helg
Citera
2014-11-01, 11:40
Medlem
Och sen alla gängkrig i Göteborg mellan blattar, (för det är mest blattar) som skjuter ihjäl varandra till höger o vänster var är deras fina gemenskap du snackar om när dom tar livet av varandra. Och syrianer i Södertälje som utpressar sina egna landsmän. Hur lever du? Storstad/ miljonprogram eller mindre stad? För den verklighet du snackar om känner jag inte riktigt till.
Citera
2014-11-01, 11:49
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bighustler
Och sen alla gängkrig i Göteborg mellan blattar, (för det är mest blattar) som skjuter ihjäl varandra till höger o vänster var är deras fina gemenskap du snackar om när dom tar livet av varandra. Och syrianer i Södertälje som utpressar sina egna landsmän. Hur lever du? Storstad/ miljonprogram eller mindre stad? För den verklighet du snackar om känner jag inte riktigt till.
TS skriver att "blattar" håller ihop, men den känsla han upplever och avser är istället att "muslimer" håller ihop, fast han har inte begripit den nyanseringen än...han pratar ju t.ex. om "broderskap", men nämner inte ö.h.t. att nästa steg i tankekedjan leder till Muslimska Brödraskapet...stoltheten, ryggraden och solidariteten han talar om är just den förenande känslan som får ISkrigare att vallfärda till Syrien...
Senast redigerad av studentroland 2014-11-01 kl. 12:10.
Citera
2014-11-01, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bighustler
intressant ämne att ta upp, först garvade jag lite när jag läste din trådstart men sen började tänka över mitt eget liv o uppväxt.

låt mej börja jag är etnisk svensk som växte upp i ett mångkulturellt område jag är över 30 och har umgåtts med blattar större delen av mitt liv. min umgängeskrets består av ungefär hälften blattar hälften svenskar, dom flesta kriminella. jag känner till dom flesta nationaliteterna som finns i sverige och hur dom funkar och beter sej överlag, alla från ett o samma land är inte lika givetvis men det finns ett beteende-mönster hos dom flesta som det finns hos oss svenskar också.

Jag vet vilka invandrare som inte gillar varandra heller pga krig mellan olika länder osv

tillexempel bosnier/albaner hatar serber andra kristna från mellanöstern som hatar muslimer, finns många motsättningar. sen genom åren har jag ofta fått höra från bosnier/albaner/araber hur mycket dom hatar negrer dom ser dom helt enkelt som en lägre stående ras, har hört det för många ggr för att det ska vara en myt att dom gör det över lag, säger inte att alla är så men väldigt många.

likaså zigenare har jag inte heller hört mycket gott om från andra invandrare. så mycket hat och motsättningar finns och existerar bland många ivandrare den som säger nåt annat snackar skit.

den här sammanhållningen bland invandrare som du snackar om finns givetvis och kommer fortsätta att finnas men så som den var för mellan 10 och 20 år sen kommer ni aldrig få den igen, vet du varför?

därför att ni har nu delats in i olika invandrar grupper i samhället så det är nu mera skillnad på invandrare och invandrare, du har första andra generationens invandrare du har nyanlända invandrare du har svenniga blattar som pratar flytande svenska och pluggar på universitet, den typen hatar riktiga blattar som bryter o beter sej allmänt som en riktig blatte gör.

likaså dom flesta av mina blatte-polare upplevde krig i sina hemländer på tidigt 90 tal, jag får en känsla av att du e strax över 20 års åldern och är född här eller kom hit som väldigt liten.

om du är den kategorin så skulle du exempelvis inte känna den gemenskapen med dom som dom gör med varandra pga av att dom upplevt krig och fattigdom som du inte har, utan om du är född här klassas du mer som svenne, spelar ingen roll om du fått bor i rinkeby och semestrar så ofta du kan i hemlandet för att bli mer äkta blatte, du kommer aldrig bli fullt accepterad som äkta blatte av andra riktiga blattar. och när du kommer hem till ditt hemland så är du turist numera västerlänsk,

tro mej jag vet allt om det där.har hört yngre generationens blattar som normalt sett pratar flytande svenska vanligtvis men sen träffar dom på nån äldre blatte som bryter, då börjar dom också bryta som fan för o platsa in, riktigt löjligt tro mej jag har sett det tusen ggr. det är såna saker jag lägger märke till som levt i blatte världen större delen av mitt liv.

ska erkänna att att jag alltid tyckt att en del blattar varit jävligt roliga att umgås med lite mer crazy än svenskar, inte så jävla petnoga med allt, som jag kan hålla med om att medelsvensson är, men min umgängeskrets av svenskar är ett gäng jävligt sköna lirare som skiljer sej liksom jag från det vanliga svennesamhället, vi lever långt utanför samhällets normer om man säger så...

så i dessa kretsar även bland svenskarna så hade du som universitetsblatte blivit utskrattad för ni är för mesiga helt enkelt. men försöker vara som våran generations blattar var men ni har blivit för svenniga helt enkelt det lyser igenom lång väg ni har inga bollar, därför så är ni så osäkra när ni hamnar på universitet o sånt. att ni hela tiden måste försäkra er om att ni håller ihop för många av er har blivit mer och mer svenniga för ni måste givetvis samtidigt uppträda korrekt när ni pluggar på högskola exempelvis.

därför försöker ni ibland vara lite som dom äkta blattarna o köra lite olika slangord o ord på arabiska walla habibi...listan kan göras lång...men det blir bara löjligt.

så därför måste såna som du sitta o skapa en tråd om att ni har bra sammanhållning men ärligt talat så dog den riktiga sammanhållningen ni hade för många år sen, därför ni måste springa i moskeer o träffa era bröder hela tiden. svenskarna tyckte ni va lite häftiga när invandringen va nåt nytt i sverige ni klädde er lite fräckare använde lite coolare ord osv men i dagens läge ser jag inte många som direkt är imponerande, vi tycker dom flesta av er är rätt korkade, era föräldrar tillexempel bott här i 20-25 år o fortfarande knappt kan prata svenska o har nåt luffarjobb dom hatar, o det är sveriges o svenskarnars fel att dom inte lärt sej flytande svenska på 20 år o inte kunnat skaffa sej ett bättre jobb, när du säkert har hundratusentals svenskar som har samma jävla arbete att utföra om dagarna men som ändå inte gnäller för att dom har helt enkelt kanske inte orkat eller velat plugga till nåt bättre.

och sen är det synd om inandrarna som bott i alby i 20 år...för dom har ju tvingats under pistolhot att bo där i 20 år, helt omöjligt att hitta nån annan lägenhet i hela sverige.

ni är helt enkelt jävligt ointressanta vi svennar som levt nära blattar i våra liv vet det mesta om koranen mellanöstern balkan traditioner ramadan...vi skiter fullständigt i eran sammanhållning eller era halalslakt traditioner det är inte intressant längre.

måste vara pinsamt för er och inte tagit er längre på 20 år än att städa o köra taxi, därför måste ni visa att ni har nån liten gemenskap kvar, men i mina ögon är det definitivt inte som det var för 10-15 år sen och kommer aldrig att bli igen. ni har helt enkelt blivit uppdelade med åren från att varit en enda stor grupp en gång.

tror du exempelvis syrianer som bott här över 20 år kommer känna samma gemenskap med nyanlända syrianer som med dom han bott här med i 20 år?? jag tror knappast det.

dra inte alla svenskar över en kam även om många är jävligt tråkiga o stela för jag kan lova dej hade du stött på mej så hade du fått träffa en svenne som inte är som andra suedis, dom flesta blattar brukar gilla mej, har fått höra hela mitt liv att jag inte är som den vanliga svennen av mina blatte polare och jag kan tillägga att jag aldrig brytit eller betett mej som en blatte. men jag är helt enkelt född crazy. lycka till med ditt liv grabben intressant tråd

Detta var nog en av de bästa inläggen so far. Spot on!
Citera
2014-11-01, 15:26
Medlem
MrWins avatar
Olika etniska och religiösa grupper kan leva i harmoni med varandra under lång tid i ett land men plötsligt så blir det motsättningar. Det har vi sett t ex i f d Jugoslavien och Irak. Det blir över en natt viktigt om man är serb eller kroat, sunnimuslim eller shiamuslim.

Det här kommer kanske hända i Sverige också om 20-30 år. Eller vad säger ni invandrare i tråden som har erfarenhet av krig mellan olika grupper?
Citera
2014-11-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmder
Detta var nog en av de bästa inläggen so far. Spot on!

Mycket sant det han skriver, jag har själv delvis invandrarbakgrund(iran), pluggar på kth, bor i en förort där det nästan bara bor svenskar och jag trivs otroligt mycket i det området. Jag skäms när jag ser babbar från rinkeby/tensta/akalla/alby och dom områden som beter sig som att dom är någonting när verkligheten är att dom står utanför samhället men innerst inne egentligen så gärna skulle vilja vara en del utav samhället. Har fått kommentarer som varför umgås du bara med svenskar, att jag spelar mig fin i kanten för att jag pluggar på universitet. Jag ser bara positiva saker med att umgås med etniska svenskar/integrerade invandrare, hur ska man ta sig framåt i samhället utan att vara en del utav samhället, detta verkar många invandrare sakna förmågan att förstå. Jag har blivit uppväxt med svenska värderingar och att jag ska umgås med svenskar, det är därför jag är där jag är idag.

Varje gång man går förbi en tjej när det är mörkt ute så skäms man, eftersom man ser rädslan i tjejens ögon, våldtäktsstatistiken talar emot mig eftersom jag ser ut som en invandrare och det är moment likt dessa som gör att jag vill fortsätta vara en del av samhället och inte bli betraktad som den generella "babben". Jag märker att många nyanlända ser negativt på att man är försvenskad och tilltalar en som en invandrare och tror att man delar deras värderingar. Sanningen är den att jag och troligtvis även ts har mer gemensamt med svenskar än vad vi har med dom som bor i det land som våra föräldrar invandrat ifrån. Jag vet ur egen erfarenhet att när jag åker till Iran så känner jag mig mer svensk och det får mig att uppskatta Sverige och oss svenskar så otroligt mycket mer, så min fråga till trådskaparen är, varför tror du att du har så mycket gemensamt med dina landsmän och andra invandrare? Åk till landet du/dina föräldrar kom ifrån några månader så får du se hur "bra" det är, eftersom jag antar att du är svensk medborgare så är du och ni andra som skrivit skit om svenskar välkomna tillbaka när ni värdesätter svensk kultur och Sverige som land på det sättet svenskar och Sverige förtjänar. 2:a generationens barn till invandrare ser inte problematiken med kulturen och normerna i sina föräldrars "hemländer", fråga era föräldrar, varför kom de hit? Förstår ni inte fördelen med att umgås med svenskar, umgås endast med era landsmän kan ni likväl göra i landet ni kom ifrån.
Citera
2014-11-01, 19:10
Medlem
davkeis avatar
Trollet har redan fått så mycket mat men kunde inte hålla mig från att lämna ett inlägg ändå. Är etnisk svensk och lever med en som kommer från Mellanöstern. Samtalsämnen är ungefär lika "tråkiga" där som här i Sverige. Gubbarna talar politik och pengar och damerna familj och om sina män precis som resten av världen. Låter mer som en arg förortsinvandrare som föredrar vi och dem mentaliteten bara för att känna sig hemma. Ungefär som arg, ung etnisk svensk som lider av utanförskap och börja lyssna på Ultima Thule.

Den ända blatten här är du och du drar skam över dig själv genom att använda den benämningen för andra utrikesfödda personer.

Kul notis!

Du nämner tråkigt hundprat förbehållet till "etniska svenskar".....

http://svenskjakt.se/hund/jaktprov/vm-guld-till-amir/
Citera
2014-11-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Trollet har redan fått så mycket mat men kunde inte hålla mig från att lämna ett inlägg ändå. Är etnisk svensk och lever med en som kommer från Mellanöstern. Samtalsämnen är ungefär lika "tråkiga" där som här i Sverige. Gubbarna talar politik och pengar och damerna familj och om sina män precis som resten av världen. Låter mer som en arg förortsinvandrare som föredrar vi och dem mentaliteten bara för att känna sig hemma. Ungefär som arg, ung etnisk svensk som lider av utanförskap och börja lyssna på Ultima Thule.

Den ända blatten här är du och du drar skam över dig själv genom att använda den benämningen för andra utrikesfödda personer.

Kul notis!

Du nämner tråkigt hundprat förbehållet till "etniska svenskar".....

http://svenskjakt.se/hund/jaktprov/vm-guld-till-amir/

Ser på hans namn att han verkar ha iranskt/persiskt ursprung, av det jag har märkt så är vi iranier relativt bra på att integrera oss, i alla fall vi som kom/har föräldrar/en förälder som kom efter revolutionen (Observera att jag inte på något sätt vill säga att iranier är bättre än andra invandrargrupper). En av anledningarna till detta kan vara att väldigt många var politiska motståndare och de som var emot islamiseringen av Iran, det som fick landet att förfalla.

Enligt mig handlar det inte om etnicitet, med det sagt vill jag säga att det finns bra och dåliga saker med alla folkgrupper, det handlar om de värderingar man kommer hit med och av samtliga iranier jag känner genom min ena förälder(kom hit på 80-talet) så kom dessa hit med vetskapen om att dom inte kunde vända om och att man ville göra det bästa utav situationen och utbilda sig och integreras i samhället. Det handlade inte om någon "välfärdsturism" som många andra invandrare verkar se Sverige som, det handlade om att man ville leva i ett sekulärt land som delade liknande värderingar. Av dessa jag känner så är de välutbildade, har jobb, är välintegrerade i samhället och ser hellre att deras barn umgås med svenskar än med invandrare(många kvinnor är även tillsammans med svenskar). Det krävs inte särskilt mycket för att integrera sig i samhället, etniska svenskar är inte stela och tråkiga som ts säger, det handlar oftast om att många invandrare hellre umgås med likasinnade och jag upplever det som att de som flydde till exempel islamiseringen av Iran har liknande värderingar som den gemene svensken.

Till er invandrare som aktivt väljer att inte integrera sig: Det är erat eget fel att ni står bostadslösa, arbetslösa, utanför samhället, etc. Om man väljer att utbilda sig, umgås med etniska svenskar, förstå värderingarna och vara beredda att ändra sig då integreras man i samhället. Ts verkar vara en nolla som inte förstår vikten av detta och det kommer slå emot honom längre fram i livet.
Citera
2014-11-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Ser på hans namn att han verkar ha iranskt/persiskt ursprung, av det jag har märkt så är vi iranier relativt bra på att integrera oss, i alla fall vi som kom/har föräldrar/en förälder som kom efter revolutionen (Observera att jag inte på något sätt vill säga att iranier är bättre än andra invandrargrupper). En av anledningarna till detta kan vara att väldigt många var politiska motståndare och de som var emot islamiseringen av Iran, det som fick landet att förfalla.

Enligt mig handlar det inte om etnicitet, med det sagt vill jag säga att det finns bra och dåliga saker med alla folkgrupper, det handlar om de värderingar man kommer hit med och av samtliga iranier jag känner genom min ena förälder(kom hit på 80-talet) så kom dessa hit med vetskapen om att dom inte kunde vända om och att man ville göra det bästa utav situationen och utbilda sig och integreras i samhället. Det handlade inte om någon "välfärdsturism" som många andra invandrare verkar se Sverige som, det handlade om att man ville leva i ett sekulärt land som delade liknande värderingar. Av dessa jag känner så är de välutbildade, har jobb, är välintegrerade i samhället och ser hellre att deras barn umgås med svenskar än med invandrare(många kvinnor är även tillsammans med svenskar). Det krävs inte särskilt mycket för att integrera sig i samhället, etniska svenskar är inte stela och tråkiga som ts säger, det handlar oftast om att många invandrare hellre umgås med likasinnade och jag upplever det som att de som flydde till exempel islamiseringen av Iran har liknande värderingar som den gemene svensken.

Till er invandrare som aktivt väljer att inte integrera sig: Det är erat eget fel att ni står bostadslösa, arbetslösa, utanför samhället, etc. Om man väljer att utbilda sig, umgås med etniska svenskar, förstå värderingarna och vara beredda att ändra sig då integreras man i samhället. Ts verkar vara en nolla som inte förstår vikten av detta och det kommer slå emot honom längre fram i livet.

Du är ett lysande exemplar för alla invandrare som faktiskt vill skapa ett bra liv i Sverige.
Fortsätt lev som du gör, och ta inte åt dej eller känn skam över hur såna som ts beter sej. Jag ser den stora skillnaden på er som jag tror dom flesta skulle göra.bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in