Citat:
Ursprungligen postat av
EnSomKan
Du är antagligen finsk eller polack och ni räknas inte. Jag snackar om "rasifierade" (gillar inte att använda det ordet).
Jag ogillar också "rasifierad", klingar riktigt illa pga tidigare orätter i människans historia.
Men alltså, ja jag förstår var du kommer ifrån med det du skrivit men du måste ju också fatta att du generaliserar "svennarna" på samma sätt de generaliserar "blattarna"? Du verkar inte bakom flötet därför är det sjukt trist att se dig uttrycka dig som du gör, ingenting är så enkelt som att alla är på ett visst sätt.
Med det sagt så håller jag generellt med dig, svennarna är tråkiga. Men jag ogillar alla som är dryga, respektlösa, ger dålig service i serviceyrken (pga jobb själv inom branschen) osv, osv. Etnicitet, kön osv är inte fucking relevant. Gör rätt för dig och skit i andra, så enkelt är det.
Dessutom är utanförskapet inte exklusivt för någon etnisk grupp, det förstår du väl själv? När finnarna kom på 60-talet behandlades de värre än blattarna idag pga att det var en annan tid då rasismen var mer acceptabel i samhället, ge det 30-40 år så kommer Sverige vara annorlunda. Polacker idag möts av fruktansvärda fördomar likt alla etniska grupper och knappast bara från svennar. Få huvudet ur röven och sluta tänk "vi mot dem", tänk "vi(alla sunda) mot det negativa(förtryck, rasism osv)" istället.