• 1
  • 2
2014-10-26, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad har detta med filosofi att göra?
Jo för alla tror att världen är pengar.

Pengar styr världen. Jag tycker inte att det är rätt, men det är ett faktum att det fungerar så.
Citera
2014-10-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Pengar styr världen. Jag tycker inte att det är rätt, men det är ett faktum att det fungerar så.

Någon slags valuta är ju att föredra för att smidigt kunna byta varor och tjänster och enkelt värdera dessa med en måttstock man litar på. Sen att de flesta är dumma i huvudet och blir giriga samt lägger ett egenvärde på valutasystemet -- helt förblindade för att detta, d.v.s. pengarna, enbart är en metafor för de reella resurser som existerar -- är beklämmande; men hellre det, tycker jag, än att behöva gå tillbaka till mer primitiv form av byteshandel, vilket vore extremt omständigt.

Det är ju dessutom knappast pengarna själva som styr världen, utan människor och deras drifter. Nu sa du inte att du förespråkade detta: men om man anser att penningen är boven i dramat och bannlyser den, så sätter man enbart käppar i hjulen -- eller skapar friktion -- för det som är människans natur; utan att på något sätt förändra det man egentligen finner problematiskt -- människan själv.
Citera
2014-10-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Pengar styr inte min hunger.
Pengar styr inte hur mätt jag är, såvida jag inte äter dem.

Topic handlar lite om valutans värde.
Varför kostar sex när jag ska köpa det och kostar det något när jag får det i natura?
Vad betalar köparen? Vad kostar ett smile?
Vad gav köparen och säljaren?

Går det att beskatta sex eller ett smile?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in