min bror är en gammal bilmeck och han brukar laga sina bilar själv men en kall vinter för ett par år sen när hans fru var mamma ledig så orkade han inte mecka med bilen i kylan. kupe fläkten glappade men funkade för det mesta inte.
så hon åkte till en verkstad för att få det fixat. efter 2 dagars felsökande så hade dom beställt en fläkt för 5000kr samt sa att arbete skulle kosta 5000kr alltså 10000kr. frun ringde min bror och berättade varpå han ringer verkstaden och ber att få tala med mekanikern.
han säger att han hellre fixar den själv för att det INTE kostar så mkt samt att det inte är fläkten det är fel på utan styrdelen till den. mekanikern säger då att det är försent att han plockat ned hela instrument brädan varpå brorsan säger: jaså du har lossat dom där 2 bultarna under intrument brädan. det blir helt tyst i luren när det går upp för mekanikern att han antagligen snackar med en kille som kan.
för att slippa anmälan mot sig samt tjafs så får min bror hämta bilen utan kostnad.
slutar med att han köper delen på skroten för 400kr och lagar bilen själv i kylan.
han säger att alla mekaniker lurar folk om de kan, var lite därför han slutade som bilmeck samt att man sliter ut kroppen.
hör ofta om folk som åker till en verkstad för FELSÖKNING men när dom ringer verkstaden så har dom redan beställt delen och bilen ligger i bitar på marken så det är försent att göra något eller ångra sig.
en kollega tipsade mig om en "bra" verkstad som gjorde exakt så