2014-10-24, 17:42
Medlem
Ni bilmekanikers! Ja du!! Dra åt helvete!!!

Ni är dom största blåsarna inom alla legala branscher.
90% av allt ni säger är lögner. Ni lurar folk på pengar konstant. Hela jävla tiden!
Hur kommer det sig att dom gång på gång kommer undan med det?

Vi alla såg Kalla Fakta nyligen. Detta händer tyvärr dagligen.
Som exempel så lämnade min farbror in sin Volvo på service. Dom sa att han behöver byta sin växellåda vilket kostar ca 60 000 kr. Han besökte en annan verkstad och dom sa att den var helt felfri...
Man blir bara arg när man hör sådant.

Nu har jag själv aldrig blivit lurad. Har vänner som fixar min bil(svart jobb).

Hur kan pissmänniskorna hålla på så här utan att någon säger något?
Citera
2014-10-24, 17:46
Medlem
Ha ha, alltså seriöst, hur kan ena verkstaden säga lådan är felfri och andra inte, du låter som en big lögnare, använd ett konkretare exempel om du ska trolla.
Citera
2014-10-24, 17:53
Medlem
whoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbback
Ha ha, alltså seriöst, hur kan ena verkstaden säga lådan är felfri och andra inte, du låter som en big lögnare, använd ett konkretare exempel om du ska trolla.

Just för att de blåser sina kunder?

Själv har jag en bilmekaniker som är en riktig klippa...känns skönt att ha en man kan lita på
Citera
2014-10-24, 18:01
Medlem
Millkys avatar
Citat:

Tänkt innan du skriver... Dom första ljuger såklart.
Finns många som helt iskallt ljuger och säger att saker måste bytas eller lagas när det igentlligen inte är något fel alls.
Händer också att en bil lämnas in för tex lagning av bromsar. När den sen ska hämtas säger dom att dom även lagade växellådan då den var i dåligt skick....
Citera
2014-10-24, 18:03
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whooze
Själv har jag en bilmekaniker som är en riktig klippa...känns skönt att ha en man kan lita på
Tror du ja

OnT
Sånt här är riktigt lågt, borde vara spöstraff. I övrigt kommer hantverksskrået på en god andra plats.
Citera
2014-10-24, 18:39
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millky
Händer också att en bil lämnas in för tex lagning av bromsar. När den sen ska hämtas säger dom att dom även lagade växellådan då den var i dåligt skick....

Då är det bara att säga "Schysst! tack för det!", betala för bromsarna och köra därifrån. Det är nämligen OLAGLIGT att utföra arbeten som ej är beställda och sedan kräva betalt för dem.
Senast redigerad av AndersM79 2014-10-24 kl. 18:40. Anledning: stavfel
Citera
2014-10-24, 18:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Inget ovanligt. Om man läser motortidningar vet man att sådant förekommer ständigt. En bilverkstad föreslår en helrenovering för 50-100´, en annan fixar problemet för en tusenlapp. Det är lite samma anda som i byggbranschen, man försöker. "Går det så går det..". Lättförtjänta pengar. Med dagens komplicerade teknik har kunden ingen aning om vad som är rimligt (och oftast vet inte verkstan det heller, med tanke på hur ofta man misslyckas med att laga en bil...).
Citera
2014-10-24, 20:55
Medlem
silbersky007s avatar
det hände mig hade en golf 2002 med trasigt el hiss motor och clås Blennermaks på den tiden nu heter dessa banditer Toveksbil lämnade in bilen för felsökning och åtgärder jag lämnar bilen på morgonen kl 11.00 ringer Blennermaks vi har fixat bilen det kommer kosta 10.000 .
Jag säger nej lägg tillbaks hur det har varit har inte råd att betala 10.000 för central lås motor och el hiss motor. När jag vill hämta bilen så får jag en faktura på 4800kr för felsökningar . Jag blev tvingade att betala annars fick jag inte bil nycklarna.

Jaa det tjänar inte miljoner utan miljarder jag ville läsa på arbetarens protokoll hur mycket tid han hade lagt på min bil med sin dator för felsökingar men fick inte.

Jag betalde 4500kr för felsökningar .
Citera
2014-10-24, 23:26
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Att utnyttja andra för sin egen vinning ingår i människans natur, därför ser jag det inte som något märkvärdigt. Det är väl klart att de ska utnyttja folks okunskap, hur hade de annars kunna haft råd att köpa villa på Djursholm och liknande.

En bekant lämnade in sin Saab 9-5 för byte av bromsskivor och belägg, kostade honom 26000kr på en auktoriserad verkstad.

Seriöst, folk borde bli mer motorintresserade så att de slipper bli blåsta jämt och ständigt, särskilt i Stockholm där folk åker i feta Lamborghinis men kan inte ett skit om vare sig bilar eller har något tekniskt intresse i över huvudtaget.
Citera
2014-10-25, 00:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ni bilmekanikers! Ja du!! Dra åt helvete!!!

Ni är dom största blåsarna inom alla legala branscher.
90% av allt ni säger är lögner. Ni lurar folk på pengar konstant. Hela jävla tiden!
Hur kommer det sig att dom gång på gång kommer undan med det?

Vi alla såg Kalla Fakta nyligen. Detta händer tyvärr dagligen.
Som exempel så lämnade min farbror in sin Volvo på service. Dom sa att han behöver byta sin växellåda vilket kostar ca 60 000 kr. Han besökte en annan verkstad och dom sa att den var helt felfri...
Man blir bara arg när man hör sådant.

Nu har jag själv aldrig blivit lurad. Har vänner som fixar min bil(svart jobb).

Hur kan pissmänniskorna hålla på så här utan att någon säger något?

Du kan ju hänga ut dom själv om du vill: Åk dit igen med dold kamera. Säg att din farbror varit där och fått den "diagnos" han fått på bilen, men att du vill att dom ska dubbelkolla om det verkligen är nödvändigt. Dom lär förmodligen hålla fast vid det. Efterfråga prisuppgifter. Gör sen samma sak på verkstaden som sa att byte av växellåda inte fordras och lägg upp filmerna på nätet och sprid informationen, i synnerhet till lokala grupper på sociala medier..

Hur lagligt ovanstående är vet jag för övrigt ej själv, men ett effektivt sätt att hänga ut de som felat är det i vart fall.
Citera
2014-10-25, 12:42
Medlem
min bror är en gammal bilmeck och han brukar laga sina bilar själv men en kall vinter för ett par år sen när hans fru var mamma ledig så orkade han inte mecka med bilen i kylan. kupe fläkten glappade men funkade för det mesta inte.
så hon åkte till en verkstad för att få det fixat. efter 2 dagars felsökande så hade dom beställt en fläkt för 5000kr samt sa att arbete skulle kosta 5000kr alltså 10000kr. frun ringde min bror och berättade varpå han ringer verkstaden och ber att få tala med mekanikern.
han säger att han hellre fixar den själv för att det INTE kostar så mkt samt att det inte är fläkten det är fel på utan styrdelen till den. mekanikern säger då att det är försent att han plockat ned hela instrument brädan varpå brorsan säger: jaså du har lossat dom där 2 bultarna under intrument brädan. det blir helt tyst i luren när det går upp för mekanikern att han antagligen snackar med en kille som kan.
för att slippa anmälan mot sig samt tjafs så får min bror hämta bilen utan kostnad.

slutar med att han köper delen på skroten för 400kr och lagar bilen själv i kylan.

han säger att alla mekaniker lurar folk om de kan, var lite därför han slutade som bilmeck samt att man sliter ut kroppen.

hör ofta om folk som åker till en verkstad för FELSÖKNING men när dom ringer verkstaden så har dom redan beställt delen och bilen ligger i bitar på marken så det är försent att göra något eller ångra sig.

en kollega tipsade mig om en "bra" verkstad som gjorde exakt så
Citera
2014-10-27, 11:06
Medlem
Jag kan tänka mig att dagens bilar är ganska svåra att felsöka på, och det är enklast/snabbast att beställa hem delen och provbyta den. Oftast vill ju personen som lämnar in bilen få den lagad, och då är ju allt frid och fröjd. Vill dom inte laga så får man ju givetvis montera tillbaka den defekta delen och kunden får stå för överenskommen felsökningskostnad.

Många som skriver här verkar ju vara ganska konstiga. Skriver ni inte på en arbetsorder med en tydlig takkostnad? Har aldrig hört talas om bilverkstäder som får fria händer att riva ner bilen totalt utan att kontakta den som betalar kalaset...

Sen att ni får ett prisförslag som ni tycker är för dyrt, det är ju en annan femma, ni har väl chansen att säga nej, och skaffa ett andra utlåtande om det känns nödvändigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in