2014-10-24, 16:51
Medlem
Obelix2s avatar
Goddag!

Alla här i detta forum har säkert någongång hört,
"Min pappa lagar världens godaste köttfärsås!", eller
"Min man kan då inte laga mat, men han gör en förbannat god köttfärsås"

Jag har hört detta fler gånger än jag kan räkna på fingrarna, och undrar om ni också hört detsamma? Och förresten, varför just köttfärsås? Inte att man får höra att han är duktig bakom grillen.. Nej det är köttfärsås som alla medelåldersmän är bra på vad gäller hemmasysslor. Börjar tröttna på dessa köttfärsås-historier. "Woo min man har ett hemligt köttfärsåsrecept.." Aha, vem fan bryr sig...

Är dessa köttfärsås-historier ett känt fenomen? Eller har ni kanske hört kalops-historierna istället?

Diskutera!
/Stefan 89
Citera
2014-10-24, 16:55
Medlem
Prollus avatar
Köttfärsås är väll bland det lättaste man kan göra, antar att det är en anledning , så många försöker väll piffa till den med olika kryddor osv.
Citera
2014-10-24, 16:55
Medlem
Det enda grabbarna lagar när de flyttar hemifrån. Då blir man ju ok på det.
Och stroganoff kanske.

Stämmer kanske inte i mitt fall, men det tror han.
Citera
2014-10-24, 16:57
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteII
Och stroganoff kanske.

Korvstroganoff har jag hört också, men det är inte många gånger. Varför skryta om sina mäns goda köttfärssåser om det är så enkelt? Finns väl ingen anledning då.
Citera
2014-10-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obelix2
Korvstroganoff har jag hört också, men det är inte många gånger. Varför skryta om sina mäns goda köttfärssåser om det är så enkelt? Finns väl ingen anledning då.

De vill släta över bristen på matlagningskunskaper.
Citera
2014-10-24, 17:11
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Köttfärsås är väll bland det lättaste man kan göra, antar att det är en anledning , så många försöker väll piffa till den med olika kryddor osv.

Citat:
Ursprungligen postat av KiteII
Och stroganoff kanske.

Jag tror att ni kan va inne på nåt här, jag skulle vilja lägga till vinkeln att köttfärssås är en väldigt manlig rätt sett till hurpass noga man behöver följa receptet, dvs inte alls typ, i med köttfärs fett och nåt tomatbaserat, krydda efter tycke och smak, stek i fem minuter eller koka i tre timmar, finns heller ingen direkt ram för smak/konsistens/utseende, perfekt ungkarlsmat.
Jag TROR också att tjejer är mer benägna att följa recept och färdiga koncept. Baserar detta delvis på min news feed på andra fb.
Killar bakar liksom inte cupcakes i samma utsträckning, de har nog inte heller samma "behov" eller grej kring att, när bilderna kommer upp, liksom "titta jag och min bästis har bakat JUST cupcakes efter ett recept soö vi hittade på DEN OCH DEN bloggbrudens blogg ja ni fattar
Citera
2014-10-24, 18:00
Medlem
Beemos avatar
Har aldrig, i hela mitt liv, hört den meningen yttras i varken skriftlig eller muntlig form.
Citera
2014-10-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Jag tror att ni kan va inne på nåt här, jag skulle vilja lägga till vinkeln att köttfärssås är en väldigt manlig rätt sett till hurpass noga man behöver följa receptet, dvs inte alls typ, i med köttfärs fett och nåt tomatbaserat, krydda efter tycke och smak, stek i fem minuter eller koka i tre timmar, finns heller ingen direkt ram för smak/konsistens/utseende, perfekt ungkarlsmat.
Jag TROR också att tjejer är mer benägna att följa recept och färdiga koncept. Baserar detta delvis på min news feed på andra fb.
Killar bakar liksom inte cupcakes i samma utsträckning, de har nog inte heller samma "behov" eller grej kring att, när bilderna kommer upp, liksom "titta jag och min bästis har bakat JUST cupcakes efter ett recept soö vi hittade på DEN OCH DEN bloggbrudens blogg ja ni fattar

Har faktiskt hört det där med köttfärssås!

Hos oss är det dock lite tvärtom mot ovanstående presenterade bild, jag som kvinna lagar sällan mat efter recept, slänger mer ihop saker jag tror ska passa. Om det är något specifikt jag inte vet som lämplig innertemperatur för en stek så kan jag slå upp det, men sedan vet jag ju det. Brukar inte få klagomål. Min man lagar exakt efter recept, det är han som sitter och letar upp recept på nätet, och det brukar också bli bra.

Måste säga att både mina (vuxna) söner och min mans söner är riktigt duktiga på att laga mat allihop, kanske är det mer accepterat att ha det som ett intresse nuförtiden.
Citera
2014-10-24, 21:19
Medlem
klybans avatar
Aldrig hört att någon kille i RL, säger att de väldigt bra på köttfärssås.
I min omgivning är mat kunskaper på sin höjd mediokra(utanför släkten då).

För stödja din myt, så är jag bra på köttfärssås.
Men min är väldigt oavancerad, bara köttfärs, lök, vitlök, morot, tomat, basilika och timjan.

Men är bra på mat, inte michelin bra.
Väl så bra, att det stönas en del och knäppa upp skärp, efter en god trerätters.
Citera
2014-10-24, 23:29
Medlem
hedinos avatar
Jag får erkänna att den enda som någonsin gjort en god köttfärssås utöver mig själv är farmor min, blir man sugen ibland så ringer man och pratar och wips blir man bjuden på den godaste rätten jag vet

Och nej , när jag växte upp gjorde min far en köttfärs som till och med huden vek undan för.
Citera
2014-10-25, 13:14
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig hört att någon kille i RL, säger att de väldigt bra på köttfärssås.
I min omgivning är mat kunskaper på sin höjd mediokra(utanför släkten då).

För stödja din myt, så är jag bra på köttfärssås.
Men min är väldigt oavancerad, bara köttfärs, lök, vitlök, morot, tomat, basilika och timjan.

Men är bra på mat, inte michelin bra.
Väl så bra, att det stönas en del och knäppa upp skärp, efter en god trerätters.

Har du så pass många ingredienser för en köttfärssås? Trodde att man bara kunde ha salt, peppar kanske oregano och lite tomatpuré i den.
Citera
2014-10-25, 14:06
Medlem
morkfromorks avatar
När pappa ska laga mat blir det typiskt manliga rätter som just köttfärssås och barnen växer upp med den som referens och är följaktligen världens godaste
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in