2014-10-24, 07:29
Medlem
vet inte riktigt om jag postar rätt nu, mod får flytta om den passar bättre i ett annat forum..

jag har en kompis i new york som har startat ett nytt företag. än så länge är det ett litet företag men det har gått väldigt bra för dem och kommer så småningom anställa fler. jag och den här kompisen är väldigt bra kompisar, vi pratar ofta om hur det går för företaget och allt vad det innebär. jag har hjälpt han lite med diverse saker, och han (halv-)skojar ofta om hur mycket han skulle behöva mig pa företaget.

jag är inne på sista terminen av min bachelor och har funderat lite på hur det skulle vara att jobba med min kompis. jag vet att företaget behöver någon med min kunskap. så till min fråga.. kan jag fråga om han faktiskt skulle vilja anställa mig? vi har till största del en lättsam ton när vi pratar om det, men ibland är den lite mer seriös då vi pratar om vad som faktiskt skulle behöva göras för att kunna anställa mig (sponsorship, alla papper som måste fyllas i och liknande).

kommer jag sätta min kompis i en jobbig sits om jag frågar om dem faktiskt skulle vilja anställa mig (istället för att bara prata om det)? jag skulle förstå om dem inte kan det, men för min kompis kanske det känns jobbigt att säga nej. vad tycker ni?

edit: det är min kompis som tar upp det här med att jobba på hans företag, jag initierar det alltså inte dessa samtal
Senast redigerad av nellalan 2014-10-24 kl. 07:36.
Citera
2014-10-24, 07:35
Medlem
Jag tycker absolut du skall ta vara på denna chans och möjlighet. Omständigheterna går alltid att överkomma. Tror att du kan komma att ångra dig pm du inte frågar.
Citera
2014-10-24, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Jag tycker absolut du skall ta vara på denna chans och möjlighet. Omständigheterna går alltid att överkomma. Tror att du kan komma att ångra dig pm du inte frågar.
hur tycker du att jag ska ta upp det? jag är lite orolig att han bara försöker vara snäll på nåt konstigt vis och egentligen inte menar det (trots att det nästan alltid är han som tar upp det) och sen blir det en konstig stämning mellan oss. vill inte alls att det ska bli så.
Citera
2014-10-24, 09:20
Medlem
Verkar ju konstigt att de ska behöva bli en konstig stämning mellan er om ni är väldigt bra kompisar. Då borde ni ju känna varandra tillräckligt bra för att kunna reda ut de där.

Självklart tycker jag du ska ta vara på din chans. Du har en kompetens som företaget behöver det är en win - win situation för båda parter. Blir det ett nej så är det bara att förklara att dina studier är avslutade och det lät lockande. Tycker inte det är konstigare en så...

Sedan är nästa viktiga steg som brukar vara det svåraste. Att arbeta med kompisar. Ni måste båda se till att hålla isär jobbet och det privata. Kan låta lätt men kan ha sönder relationer om man inte förstår skillnaden.
Citera
2014-10-24, 09:26
Medlem
bithaxs avatar
Man får jobb av sina polare, det är så det funkar.
Inte av arbetsförmedlingen (lol).
Citera
2014-10-24, 09:34
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Varför kallar du TS "pm"?
Citera
2014-10-24, 09:43
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles

om. Bokstaven P sitter precis jämte O på tangentbordet.
Citera
2014-10-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles

Han menade förstås "Om", och inte "Pm".
Citera
2014-10-24, 09:51
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
om. Bokstaven P sitter precis jämte O på tangentbordet.

Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Han menade förstås "Om", och inte "Pm".
Såg det nu... Fick för mig att han förväxlat ts med pm.
Citera
2014-10-24, 10:02
Medlem
Jag tror inte din kompis hade tagit upp det öht om han kände att du inte platsade.
Det hade varit ganska konstigt om han "lockar" på ett skämtsamt sätt utan att ha något underlägg för det.

Det låter ju faktiskt som han vill fråga dig med känner samtidigt lite press om du skulle tacka nej.

Mitt tips är att säga till honom nästa gång han tar upp det, att du har funderat på det och fråga om det skulle vara aktuellt eller om det inte finns möjlighet till det för tillfället, då ger du han en chans att säga nej men ändå med en vettig förklaring utan att du ska behöva känna dig stött.

Lycka till!
Citera
2014-10-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volwave
Verkar ju konstigt att de ska behöva bli en konstig stämning mellan er om ni är väldigt bra kompisar. Då borde ni ju känna varandra tillräckligt bra för att kunna reda ut de där.

du har helt rätt, jag överanalyserar nog lite. det skulle inte bli konstigt från min sida, jag tänkte mest på att han kanske skulle tycka att det kändes konstigt eftersom han har pratat om det en hel del, och sen inte kunna/vilja erbjuda mig jobb när jag väl ser till att det händer något. men det är sant, det ska inte behöva bli konstig stämning.
Citera
2014-10-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Jag tror inte din kompis hade tagit upp det öht om han kände att du inte platsade.
Det hade varit ganska konstigt om han "lockar" på ett skämtsamt sätt utan att ha något underlägg för det.

Det låter ju faktiskt som han vill fråga dig med känner samtidigt lite press om du skulle tacka nej.

Mitt tips är att säga till honom nästa gång han tar upp det, att du har funderat på det och fråga om det skulle vara aktuellt eller om det inte finns möjlighet till det för tillfället, då ger du han en chans att säga nej men ändå med en vettig förklaring utan att du ska behöva känna dig stött.

Lycka till!

precis. vi har mest pratat om det när vi skrivit till varandra på facebook, och det är väl det jag har haft i åtanke... att jag faktiskt inte kan se han, så det är svårt att veta hur pass allvarlig han är. han är en ganska duktig företagare, självförtroendet på topp osv... så jag funderade på om han bara vill ge mig en liten ego boost. för lika mycket som jag hade kunnat fråga om jobb rakt ut, så hade han kunnat fråga rakt ut om jag vill jobba för honom om han nu menar allvar.

jag vet alltså inte hur pass seriös han är, men jag antar att enda sättet att få reda på det är att fråga. bra tips att fråga nästa gång han tar upp det. tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in