• 1
  • 2
2014-10-24, 06:43
Medlem
SpeedingBullets avatar
Hej, Min partner/chef skakar med händerna hela tiden, ska han dra ett rakt streck eller skriva/rita något blir det väldigt skakigt.

Han är 67, Har haft flera operationer. 1 För magcancer där egentligen hela magen skurits upp (stort ärr rakt över) Men cancern är borta nu. 2 operationer för hjärtat, där en operation tog 9 timmar där det var skeptiskt om han skulle överleva. Idag fungerar han väldigt normalt, jobbar jävligt aktivt, tidigt varje dag, dricker något glas skumpa då och då, kanske 2-3 glas per dag för att ge honom kraft som han uttrycker det. Hans medicin gör normalt sett honom ganska trött så det kan vara alternativet till han tar något glas per dag.

Nu vill jag inte att ni ska läxa upp mig hur jag kan jobba med honom, han har byggt företaget och jobbat här i 20 år. Han är mest aktiv, kunder jobb etc, Han är aldrig berusad. Kör alltid bil, aktiv som något som jag bara kunde drömma att jag var.

Vad kan hans skakningar bero på? Bara händerna, kan det ha med operationerna att göra? Vad kan orsaken vara till skakningar i händerna?
Citera
2014-10-24, 06:49
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Han kanske fått ms? Är han färgblind?
Citera
2014-10-24, 06:55
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundraprocentsant
fan be han gå i pension det är pga alla 65+ som massa unga sitter arbetslösa

Vi jobbar i Asien så du behöver inte oroa dig.

Ang färgblindhet så nej, han ser färger exakt, jobbar ju ändå med målarfirma ibland.
Ms hade nog mer än bara händerna skakat.
Citera
2014-10-24, 06:57
Medlem
Snowflakeds avatar
http://symptomen.se/symptom/darrningar-i-handen/
Citera
2014-10-24, 06:59
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedingBullet
Vi jobbar i Asien så du behöver inte oroa dig.

Ang färgblindhet så nej, han ser färger exakt, jobbar ju ändå med målarfirma ibland.
Ms hade nog mer än bara händerna skakat.

Hans nerver har väl tagit pisk efter all problematik med hjärtat, kan bara tänka mig vilka otäcka mediciner han måste ha gått på efter en hjärtoperation. Många får men för livet efter läkemedel.
Citera
2014-10-24, 07:08
Medlem
kajsakavatts avatar
Jag har också darriga/skakiga händer, ibland är det mer och ibland är det ingenting. Skulle gärna vilja veta vad det beror på, tror jag har ärvt det från min pappa för han har samma problem. Är runt 20-24
Citera
2014-10-24, 07:10
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowflaked
http://symptomen.se/symptom/darrningar-i-handen/

• överdriven alkoholkonsumtion, alkoholism eller alkoholabstinens
    Stress, ångest eller trötthet kan orsaka en postural tremor
    Normalt åldrande
    Olika droger och receptbelagda läkemedel

Den första är väldigt vag, för han dricker 2-3 glas skumpa per dag och det ser inte jag som en överdriven alkoholkonsumption.

Tog bort Stroke då han inte åkt på en, men haft problem innan med hjärtat och ingen plötslig stroke eller så.

3-4 punkter alltså, tja det kan väl vara så. Tycker dock fler i den åldern borde ha allt detta isåfall sålänge man inte bara ligger på soffan.
Citera
2014-10-24, 09:07
Troligtvis tremor, kan även ha med hans medicinering att göra. Han får tala med sin läkare.

Har själv huvudtremor.
Ingen överdriven alkoholkonsumtion, och när jag dricker alkohol så försvinner oftast darrningarna i huvudet. De blir dock värre vid trötthet och stark koncentration.

Tremor i händerna är vanligare än i huvudet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tremor
Senast redigerad av Pripps3.5 2014-10-24 kl. 09:12.
Citera
2014-10-24, 13:14
Medlem
Ingen aning om vad orsaken är men både min farfar och pappa har så. Även jag i vissa situationer så det kan vara något ärftligt han har men behöver inte innebära att det är farligt.
Citera
2014-10-24, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av candystripes
Ingen aning om vad orsaken är men både min farfar och pappa har så. Även jag i vissa situationer så det kan vara något ärftligt han har men behöver inte innebära att det är farligt.

Är det temor, så är det inte farligt. Men blir det mycket skakningar, så kan det vara obehagligt och jobbigt för den drabbade.

Själv skakar jag ganska obetydligt och bara när jag är trött eller koncentrerad. Blir det värre kommer jag söka hjälp. Tog tidigare betablockerare i form av Inderal retard, som nu är utgången ur sortimentet och hjälpte något. Har nu annan betablockerare, dock främst som profylax mot migrän.

Tycker att man ska prata mer om det här med Tremor. Finns de som tror att man är alkis eller nervöst lagd eller nå`t bara för att man darrar.
Det har inget alls med det att göra!
Citera
2014-11-10, 16:05
Medlem
SpeedingBullets avatar
Tack för alla svar, han sa rätt öppet idag att det är hans medicin som förhindrar åderförkalkning som skapar ryckandet. Något doktorn sagt han måste äta livet ut. Har inte namnet.
Citera
2014-11-10, 16:06
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Är det temor, så är det inte farligt. Men blir det mycket skakningar, så kan det vara obehagligt och jobbigt för den drabbade.

Själv skakar jag ganska obetydligt och bara när jag är trött eller koncentrerad. Blir det värre kommer jag söka hjälp. Tog tidigare betablockerare i form av Inderal retard, som nu är utgången ur sortimentet och hjälpte något. Har nu annan betablockerare, dock främst som profylax mot migrän.

Tycker att man ska prata mer om det här med Tremor. Finns de som tror att man är alkis eller nervöst lagd eller nå`t bara för att man darrar.
Det har inget alls med det att göra!
han äter betablockerare ! Tror vi har svaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här