2014-10-24, 01:31
Medlem
Hej! Igår kväll bestämmde jag mig för att formatera om datorn eftersom den va så full i skit.
Hadexalltså ett win7 home premium 64bit OS crackat. Fungerat klockers i 1 år.

nu till saken. Jag sätter i samma skiva som förra året då jag skaffa win 7. ( skivan innehöll bådec7 och 8).

Jag väljer win7 och kör hela proccessen med formatering och allt. Datorn har nu konstigt nog fått ett win8 ultimate.

Jag har nerladdat drivrutiner till LAN win7, på ett usb som jag kör igång, internet börjar då fungera.

Jag har ett ASrock 970 extreme3 moderkort, så jag tankar hem ett "all in one" drivers från deras hemsida och kör, datorn restartar och det funkar fint.

nu till det stora problemet. Mitt grafikkort är ett Geforce gtx 560 ti.

Jag laddar ner drivrutiner som stödjer mitt OS samt grafikkortet, kör igång det och datorn startar då om efteråt.

Jag kommer till "windows startas" sen kommer jag inge längre.

Formaterade igen och gjorde samma visa fast prövade en annan drivrutin... fail again.

Formaterar om ( enda lösningen pga black screen).

går då in i skärmupplösninh -> advanced settings.

där står det namn på grafikklrtet
"standard VGA grafikkort"
8-bit
minne: 14mb

VAD I.....????

Har stängt av windows auto-update då jag har piratkopierar OS.

Men kan någon förklara för mig vad i helvete problemet är?. har kollat så grafikkortet sitter rätt ikopplat, vore konstigt annars då jag inte rört en pryl i datorn på 1 år.

Måste jag ha drivrutiner för att datorn ska känna igen grafikkortet?
jag menar... kör ja drivrutiner så blire buggat eftersom ja prövat säkert 5 gånger nu.

Den som har en lösning på detta problem är en gud. Vore hjärtligt tacksam för svar!

tack.
Citera
2014-10-24, 01:44
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du får skaffa en fungerande Windows-version till att börja med. Windows egna uppdateringar vill du nog inte vara utan, då din dator på sikt blir osäker.

Windows 8 Ultimate har jag aldrig sett. Det finns den vanliga (vanilla, core), Pro och Enterprise.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions
Citera
2014-10-24, 01:56
Medlem
säger inte enot dig nu men jag undrar lite.

Jag fann något i BIOs på primary video grejj där tydligen "pci express" ska köra de externa grafikkortet istället för det som sitter i moderkortet.

under stog det "iommu" / disabled.

jag tryckte på pci express och valde pci, sen tillbaka till pci express och då ändrades "iommu" grejjen automatiskt till Enabled. så ska restarta och se om datorn kan hitta kortet nu.

det som förvirrar mig är att jag installerade samma skiva för 1 år sen och det funkade klockrent, dock fanns redan alla drivrutiner på datorn då min kompis körde in det när han byggde den.
Citera
2014-10-24, 07:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixarn94
under stog det "iommu" / disabled.

Lite mer info finns här -> http://en.wikipedia.org/wiki/IOMMU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto