• 1
  • 2
2014-10-24, 11:19
Medlem
Visst är det mycket pengar men får du ett vettigt jobb borde det inte vara ett problem.
Räntan du behöver betala är låg nu så en ansenlig del borde gå till amortering, iallafall så länge räntan är låg.

Matlåda och lite mindre restaurangbesök och dyl, eller begagnade (men givetvis snygga) kostymer, eller ett lite mindre boende alt längre bort, fjällsemester istället för medelhavet o.s.v. så kompenserar du för CSN-skulden. Det finns många sätt att spara 2000 i månaden när man jobbar.
Citera
2014-10-24, 23:38
Medlem
Pluggade också i USA, har skulder på 790,000 kr. Bryr mig inte så mkt faktiskt. Välinvesterade pengar, kommer aldrig ta några fler lån i mitt liv. Betalar 2500 kr / månad, funkar rätt bra. Tänk inte så mycket, slutför din dröm.
Citera
2014-10-24, 23:56
Medlem
carlpetersen73s avatar
...
Senast redigerad av carlpetersen73 2014-10-25 kl. 00:00.
Citera
2014-10-25, 00:58
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Visst är det mycket pengar men får du ett vettigt jobb borde det inte vara ett problem.
Räntan du behöver betala är låg nu så en ansenlig del borde gå till amortering, iallafall så länge räntan är låg.

Matlåda och lite mindre restaurangbesök och dyl, eller begagnade (men givetvis snygga) kostymer, eller ett lite mindre boende alt längre bort, fjällsemester istället för medelhavet o.s.v. så kompenserar du för CSN-skulden. Det finns många sätt att spara 2000 i månaden när man jobbar.

Jo, du har ratt. Sen nar man har delad ekonomi sa kommer det funka battre i langden i alla fall. Tack sa mycket for din feedback.

Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Pluggade också i USA, har skulder på 790,000 kr. Bryr mig inte så mkt faktiskt. Välinvesterade pengar, kommer aldrig ta några fler lån i mitt liv. Betalar 2500 kr / månad, funkar rätt bra. Tänk inte så mycket, slutför din dröm.

Kommer du inte vilja kopa hus tillslut? Har du jobb nu efter studierna? Far man fraga vad du jobbar som?
Citera
2014-10-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Jo, du har ratt. Sen nar man har delad ekonomi sa kommer det funka battre i langden i alla fall. Tack sa mycket for din feedback.

Kommer du inte vilja kopa hus tillslut? Har du jobb nu efter studierna? Far man fraga vad du jobbar som?
Nej, kommer inte köpa hus och skulle jag göra det är det enbart om jag vinner på lotto eller samlat ihop tillräcklig kontantinsats för att köpa huset med mina sparade pengar. Jag klarar mig ganska bra i min lilla 2a. Sparar mycket pengar och kan använda dessa pengar till något annat i framtiden. Jag har arbete men det spelar ingen roll vad för slags arbete det är. Du kommer också skaffa dig ett arbete när du är klar. Önskar dig lycka till.
Senast redigerad av Halshuggning 2014-10-26 kl. 16:47.
Citera
2014-10-31, 18:57
Medlem
Servias avatar
Tjena gubben.

Som 23 år och nyutexad inom ett relativt 'svårt' fält kände jag mig vemodig med mina 150 000 i skulder.

Mår bättre nu.

Dock kan jag säga dig att du kommer att kunna betala av det här utan större problem, tänk dig att du tjänar runt 35 - 40k.

Du kan med lättja lägga runt 5000 kronor varje månad på att betala av CSN, skippa att köpa bil de första åren och voila - Avbetalat lån.

Tror även att du kommer att bli sedd som mer intressant och då i ett multinationellt bolag med säte i Sverige.

Jag studerade här i Sverige och en termin utomlands, min linje var på engelska vilket gör att många förundras över att jag talar det såpass väl. (Talar utöver engelska fem språk till mer eller mindre flytande).

Och som du skrivit - Om man ska belåna sig på något så är det studier och en utbildning.

Det här fixar du galant, låt det inte stressa dig.
Citera
2014-11-01, 11:08
Medlem
2000 kr i månaden är en del pengar, men betydligt mindre än vad många lägger på teknikprylar, sprit på krogen eller utemat. Om du tjänar 30k brutto rör det sig om mindre än 10 % av din nettolön. Detta bygger dock på att räntan förblir låg. Räntan avgörs av statens genomsnittliga upplåningskostnad de senaste tre åren, vilket gör att den i alla fall inte kommer att chockhöjas från ett år till ett annat. Med samma antagande om lön som ovan är skulden drygt tre nettoårsinkomster(om du även lånar till studier i Sverige), vilket är mycket. Lånebeloppet för studier i Sverige är 60k, vilket ger 300k för en utbildning på fem år. Något att använda som referens kanske.

Om det var klokt att läsa i USA och ta upp lånen eller inte är egentligen helt irrelevant för hanterandet av din nuvarande situation. Lev billigt några år efter examen(ingen bil, matlådor, resor inom Europa) och stärk din balansräkning med några hundra tusen. Det är fullt görbart, och innebär inte något asketiskt munkliv, bara att du är lite smart med dina utgifter. Amortering över minimibeloppet är inte nödvändigtvis den bästa lösningen, räntan på ett sparkonto hos nischbank kan ofta uppväga låneräntan, samtidigt som det ökar din flexibilitet dramatiskt.

Och se till att söka alla stipendier du kan, både i USA och i Sverige. I alla fall här hemma verkar utbudet vara större än efterfrågan i många fall.
Citera
2014-11-01, 11:43
Medlem
Inspiration: http://nomoreharvarddebt.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem