Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Du kan göra som tusentals andra: bosätt dig i annat land än Sverige och kasta CSN-pappren i papperskorgen.
Eller så pröjsar du helt enkelt

Jag vill verkligen bo i Sverige i framtiden, och har givetvis tankt att betala tillbaka sa fort jag far chansen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Romang67
800 000 kr är jävligt mycket. Men känns det som ett bra val att ha lagt de pengarna på något riktigt? Har du trivts i USA? Skulle du välja att göra någonting annorlunda bara för att du kommer ha mycket att betala tillbaka?
Kom ihåg att en väldigt stor del av USAs befolkning sitter med samma studieskulder som du gör. Och CSN har jävligt bra ränta.
Jo, det ar en rejal summa pengar. Det kanns vettigt att dom blivit lagd pa en utbildning, och jag har trivits valdigt bra har borta. Utvecklats enormt som person och kanner att jag kommer hem med nagot relativt unikt. Det kanns vettigt att lagga pengarna pa utbildning, da det forhoppningsvis kommer betala tillbaka senare, men det ar angestladdat att se hur skulderna byggs upp utan att man har nagot mojlighet att jobba samtidigt.
Angrar inte att jag akte hit och studerade, da jag hittade mitt livs karlek har och har upplevt valdigt mycket.
Kommer alltsa ha 630 000 sek i skulder efter USA. Sedan blir det hem till Sverige for att se ifall det behovs kompletterande kurser for att kunna soka en magisterutbildning pa minst ett ar vilket kommer trissa upp skulderna till cirka 800 000 sek.
Maste medge att jag varit slarvig med att soka stipendier, speciellt innan tiden jag borjade pa det har universitet. Nog det enda jag angrar sa har langt.