• 1
  • 2
2014-10-23, 23:43
Medlem
legendaryjls avatar
Hej alla,

Jag studerar i USA och har raknat ut nu att jag kommer ha en CSN skuld pa cirka 630 000 SEK nar jag har tagit min bachelor degree (!!). Det jag undrar ar om minimibeloppet fortfarande galler? For jag har raknat ut om jag ska betala tillbaka allt inom 25 ar sa maste jag betala cirka 2000 sek i manaden, vilket ar ganska mycket.

Pa toppen av detta sa kommer jag formodligen borja mot en magister inom finans nar jag ar klar med denna degree, vilket ar nasta ar.

Far lite panik av allt detta, nar jag ar klar med min magister sa kommer jag ha csnskulder pa upp emot 800 000 SEK. Hur ser ni pa detta? Jag raknar ju givetvis med ett relativt valavlonat jobb nar jag har min magisterexamen, men borde jag fa panik redan nu? Det ar ju anda sa pass mycket pengar.
Citera
2014-10-23, 23:46
Medlem
Manboiiis avatar
Vad för yrke kommer du jobba med, vilken lön ligger yrket på?

Har du tänkt ändå jobba på donken efteråt så ska du nog droppa alla studier redan. Då kanske 2000kr är mkt.
Citera
2014-10-23, 23:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Vad är din Major. Och hur säker är du på att du kommer att få jobbet?
Citera
2014-10-23, 23:55
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Vad för yrke kommer du jobba med, vilken lön ligger yrket på?

Har du tänkt ändå jobba på donken efteråt så ska du nog droppa alla studier redan. Då kanske 2000kr är mkt.

Tar min B.A inom Business & Entrepreneurship i September 2015, darav blir det hem till Sverige for att oversatta min bachelor till en motsvarande kandidat i Sverige + nagon eller nagra kompletteringskurser sa jag kan soka in till ett Magisterprogram inom Finans eller Management.
Inom finans finns dessa yrken
http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6...ationalekonom/

Inom management sa ligger val lonerna pa cirka 30-50k i manaden.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad är din Major. Och hur säker är du på att du kommer att få jobbet?

Min major ar Business & Entrepreneurship, och kommer sikta pa att fa min B.A oversatt till svenska matt, komplettera med kurser (vid behov) och sedan soka in pa ett ett-arigt magisterprogram i finans eller liknande.

Har inte namnt nagot om nagot jobb. Tjanar man generellt satt mycket mer eller bara marginellt mer med en magisterexamen kontra en kandidatexamen?
Citera
2014-10-23, 23:57
Medlem
bithaxs avatar
Plugga i USA är dyrt.
Får du extra CSN för det eller?

Vad glad att du slipper ta amerikanska studielån.
Citera
2014-10-24, 00:02
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Plugga i USA är dyrt.
Får du extra CSN för det eller?

Vad glad att du slipper ta amerikanska studielån.

Ja, det ar riktigt dyrt. Far merkostnadslan m.m. Studerar pa ett quartersystem (10 veckor i taget) och far cirka 55 000 SEK i lan per quarter och nastan 10 000 SEK i bidrag.
Citera
2014-10-24, 00:33
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Ja, det ar riktigt dyrt. Far merkostnadslan m.m. Studerar pa ett quartersystem (10 veckor i taget) och far cirka 55 000 SEK i lan per quarter och nastan 10 000 SEK i bidrag.
Alltså nästan dubbelt så mycket per termin som man får/lånar under studier i Sverige. Vad är anledningen till att du tar en (simpel) bachelor i USA istället för att ta en likvärdig i Sverige till "halva" priset?

Hade jag varit i din sits så hade jag också varit kanska orolig, fast jag hade nog aldrig tagit beslutet att plugga så dyrt om jag skulle behöva bekosta det själv.
Citera
2014-10-24, 00:40
Medlem
Sök alla stipendier och fonder du kan komma över, det kan löna sig.

Jobba extra vid sidan om studierna, det kanske inte går i USA men i Sverige kan du göra det och slippa bygga mer skuld.

Jag har lite mindre men runt 300' och har 2,5år kvar (förövrigt också finance). Jag brukar tänka såhär: vafan, folk köper ju bilar för 200-600 tkr, men jag har istället köpt en utbildning. Vilket av bilen eller utbildningen kommer ge dig pengar?
Citera
2014-10-24, 00:52
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Alltså nästan dubbelt så mycket per termin som man får/lånar under studier i Sverige. Vad är anledningen till att du tar en (simpel) bachelor i USA istället för att ta en likvärdig i Sverige till "halva" priset?

Hade jag varit i din sits så hade jag också varit kanska orolig, fast jag hade nog aldrig tagit beslutet att plugga så dyrt om jag skulle behöva bekosta det själv.

Anledningen var den att jag tyckte i borjan att en utlandsk utbildning inom business ser attraktiv ut hemma i Sverige, darav star man ut nar man soker jobb. Nu har jag kommit till insikten att jag formodligen kommer vilja soka en magister hemma, och kommer darfor sakert utoka min skulder till narmare 800 000 svenska kronor. En magister kanns dock bra att ha och som en relativt bra garanti for att fa ett hog avlonat jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Sök alla stipendier och fonder du kan komma över, det kan löna sig.

Jobba extra vid sidan om studierna, det kanske inte går i USA men i Sverige kan du göra det och slippa bygga mer skuld.

Jag har lite mindre men runt 300' och har 2,5år kvar (förövrigt också finance). Jag brukar tänka såhär: vafan, folk köper ju bilar för 200-600 tkr, men jag har istället köpt en utbildning. Vilket av bilen eller utbildningen kommer ge dig pengar?

Ar mindre an ett ar kvar pa min utbildning sa tror att det kan bli svart att fa stipendier nu, men ska givetvis ge det annu ett kik. Tack for tipset.

Kan tyvarr inte jobba vid sidan om i USA. Har maste man betala pengar for att jobba gratis istallet.
Tanker faktiskt precis som dig. Vissa investerar i en bil, vissa i en lagenhet, men jag har investerat i en utbildning. Men kan ando inte undkomma att kanna osakerhet och angest for framtiden. Speciellt nar jag vet om att jag kommer behova minst 1-2 ars mer studier for att fa min magister dessutom.

Nagon som har nagra lugnande ord?
Citera
2014-10-24, 01:12
Medlem
Antivalents avatar
Du kan göra som tusentals andra: bosätt dig i annat land än Sverige och kasta CSN-pappren i papperskorgen.

Eller så pröjsar du helt enkelt
Citera
2014-10-24, 01:22
Medlem
Romang67s avatar
800 000 kr är jävligt mycket. Men känns det som ett bra val att ha lagt de pengarna på något riktigt? Har du trivts i USA? Skulle du välja att göra någonting annorlunda bara för att du kommer ha mycket att betala tillbaka?

Kom ihåg att en väldigt stor del av USAs befolkning sitter med samma studieskulder som du gör. Och CSN har jävligt bra ränta.
Citera
2014-10-24, 01:51
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du kan göra som tusentals andra: bosätt dig i annat land än Sverige och kasta CSN-pappren i papperskorgen.

Eller så pröjsar du helt enkelt

Jag vill verkligen bo i Sverige i framtiden, och har givetvis tankt att betala tillbaka sa fort jag far chansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
800 000 kr är jävligt mycket. Men känns det som ett bra val att ha lagt de pengarna på något riktigt? Har du trivts i USA? Skulle du välja att göra någonting annorlunda bara för att du kommer ha mycket att betala tillbaka?

Kom ihåg att en väldigt stor del av USAs befolkning sitter med samma studieskulder som du gör. Och CSN har jävligt bra ränta.

Jo, det ar en rejal summa pengar. Det kanns vettigt att dom blivit lagd pa en utbildning, och jag har trivits valdigt bra har borta. Utvecklats enormt som person och kanner att jag kommer hem med nagot relativt unikt. Det kanns vettigt att lagga pengarna pa utbildning, da det forhoppningsvis kommer betala tillbaka senare, men det ar angestladdat att se hur skulderna byggs upp utan att man har nagot mojlighet att jobba samtidigt.

Angrar inte att jag akte hit och studerade, da jag hittade mitt livs karlek har och har upplevt valdigt mycket.

Kommer alltsa ha 630 000 sek i skulder efter USA. Sedan blir det hem till Sverige for att se ifall det behovs kompletterande kurser for att kunna soka en magisterutbildning pa minst ett ar vilket kommer trissa upp skulderna till cirka 800 000 sek.

Maste medge att jag varit slarvig med att soka stipendier, speciellt innan tiden jag borjade pa det har universitet. Nog det enda jag angrar sa har langt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in