Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-23, 23:22
Medlem
Hej, jag är en tjej på 18 år med kasst självförtroende och är väldigt självkritisk.
Har tagit mig igenom en depression som varade i nästan två år.
Har försökt att ta mitt liv en gång när allt kändes som mest hopplöst.

Idag mår jag helt okej men på kvällarna flyger tankarna runt i skallen så blir inte så mycket sömn om nätterna.
Är så rädd att allt ska bli som förut, att allt blir värre för varje kväll.
Känner knappt något längre, vill egentligen bara bryta ihop totalt men det går inte..

Mitt första inlägg här.. just so u know!
Citera
2014-10-23, 23:27
Medlem
sjpatriks avatar
Ta dag för dag, det blir succesivt bättre. Kan du berätta lite om din sjukdomshistoria? Vad är anledningen till depressionen dvs.
Citera
2014-10-23, 23:43
Medlem
Svampskogens avatar
Det absolut bästa medlet mot depprision är att sätta sig in i något. Det kan vara exakt vad som helst, musik, politik, konst, sport eller som i mitt fall; vetenskap(vilket jag defenetivvt rekomenderar då kunskap ger den bästa och mest genuina lyckan man kan ha)

Tveka inte på att PM:a om du vill ha någon att prata med!

Lycka till <3
Senast redigerad av Svampskogen 2014-10-23 kl. 23:55.
Citera
2014-10-23, 23:45
Medlem
Har du uppsökt Bupp någon gång? det är bra att du mår bättre nu än förr .
Men du borde försöka få någon form av terapi. Det kan bli bättre. Du är väldigt ung mycket kvar av ditt liv att leva och uppleva saker.
Citera
2014-10-23, 23:47
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Försök gråta!
Lyssna på bra musik. Känn dig levande, att du är här just nu och det kan ingen ändra på

Skriv med någon som får dig att må bättre
Citera
2014-10-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Ta dag för dag, det blir succesivt bättre. Kan du berätta lite om din sjukdomshistoria? Vad är anledningen till depressionen dvs.

För att göra en lång historia kort..
Allt började väl med att jag var skoltrött i 8an och 9an så missade rätt mycket där, jag var bara med min pojkvän,tappade kontakten med några vänner, sporten gick sämre och lite familjeproblem samtidigt.
Blev dumpad när allt var som värst.
Var ute o gick flera nätter, hade ingen jag litade på.
Stod vid rälsen en natt och hade bestämt mig.. Fick hjälp av polisen och några anhöriga.
Kommer inte ihåg så mycket av den kvällen..

Självförtroendet sjönk och jag valde tillslut efter någon månad att börja träna för att må bra.
Tränade nästan varje dag i flera månader och alla problem började gå åt rätt håll.
Blev 18 den här sommaren så blev några utgångar för mycket med ett par vänner..
Jag har inga alkoholproblem men började tyvärr röka efter vi vart ute vilket gjorde att jag mådde bara sämre o sämre..
Jag röker aldrig när jag är nykter annars.

Känns som att jag är påväg tillbaka..
Citera
2014-10-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Det absolut bästa medlet mot depprision är att sätta sig in i något. Det kan vara exakt vad som helst, musik, politik, konst, sport eller som i mitt fall; vetenskap(vilket jag defenetivvt rekomenderar då kunskap ger den bästa och mest genuina lyckan man kan ha)

Tveka inte på att PM:a om du vill ha någon att prata med!

Lycka till <3

Ja okej, har försökt genom att träna vilket jag gör i stort sett varje dag men nu ser jag knappt några resultat längre vilket gör att jag sänker självförtroendet.
Tack snälla! <3
Citera
2014-10-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Har du uppsökt Bupp någon gång? det är bra att du mår bättre nu än förr .
Men du borde försöka få någon form av terapi. Det kan bli bättre. Du är väldigt ung mycket kvar av ditt liv att leva och uppleva saker.

Nej det har jag inte.
Haha Jag gick till en kurator men hade inget att säga.
Har ringt polisen och blivit kopplad vidare till massa olika ställen för att jag har vart beredd att ge upp allting flera gånger.
Citera
2014-10-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladHundvalp
Försök gråta!
Lyssna på bra musik. Känn dig levande, att du är här just nu och det kan ingen ändra på

Skriv med någon som får dig att må bättre

Har börjat prata med min syster som bor 80 mil härifrån, vi kan prata om precis allting idag vilket är jätteskönt!
Men kan fortfarande inte gråta.. Har försökt med filmer, låtar.. Det mesta, har även skurit mig för ett par månader sedan.
Citera
2014-10-24, 00:14
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligatjejen
Din text.

Mitt bästa råd är att du undviker alla substanser men även dessa människor du har träffat, då de troligtvis inte kommer att förstå din situation. Fokusera på dig själv, se till att du kommer först. Låt ingen köra över dig. Utgå från dina behov och du kommer att känna en framtid värd att leva för.
Senast redigerad av sjpatrik 2014-10-24 kl. 00:25.
Citera
2014-10-24, 00:31
Medlem
Ta kontakt med bupp, du kan gå med dina föräldrar eller någon som bryr sig om dig så att du får någon att prata med, det finns bra och det finns dåliga så pröva dig fram tills du hittar en bra psykiater.
Antideppresiva kommer också hjälpa ditt välmående . Om du inte går i gymnasiet så läs upp det du behöver ta det en liten bit i taget. Kolla upp folkhögskola det kanske finns någon kul kurs där att gå så att du kan få lite nya vänner. Det är svårt att ta tag i livet när man mår dåligt, men att ha något att göra är bättre än att bara vara själv .
Citera
2014-10-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligatjejen
Hej, jag är en tjej på 18 år med kasst självförtroende och är väldigt självkritisk.
Har tagit mig igenom en depression som varade i nästan två år.
Har försökt att ta mitt liv en gång när allt kändes som mest hopplöst.

Idag mår jag helt okej men på kvällarna flyger tankarna runt i skallen så blir inte så mycket sömn om nätterna.
Är så rädd att allt ska bli som förut, att allt blir värre för varje kväll.
Känner knappt något längre, vill egentligen bara bryta ihop totalt men det går inte..

Mitt första inlägg här.. just so u know!

De tips jag kan ge dig är att ta en dag i taget. Det du ska fokusera på är att överleva en dag i taget.

Jag lyssnar mycket på hög musik i hörlurar vilket hjälper mig. Musik är ett underbart instrument då man mår dåligt.

Du kan kanske börja motionera, träna eller hitta någon hobby där du får glädje av? Motionera/löpa löser ut ämnen i kroppen som gör många gladare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in