2014-10-23, 23:17
Medlem
Hejsan, jag har en fundering kring orden detta och dessa.
Är det rätt enligt svenska skrivregler att använda orden detta och dessa?
Hur pass akademiskt korrekt är det att använda dessa (hehe) ord i skrift?
Citera
2014-10-23, 23:35
Medlem
retrospectives avatar
Varför skulle det inte vara "korrekt", menar du? I särskilt grammatiskt sammanhang kan det bli en annan sak kanske, men jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda orden.
Citera
2014-10-23, 23:58
Medlem
VonFanderblads avatar
Du måste oftast vara mer specifik när du skriver akademisk text. Därför krävs det att du till exempel skriver "dessa antaganden leder till..." istället för "detta leder till...". Eller så undviker du tveksamheter och skriver på engelska. "These assumptions..." är helt enkelt lite elegantare.
Citera
2014-10-24, 00:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubber
Hejsan, jag har en fundering kring orden detta och dessa.
Är det rätt enligt svenska skrivregler att använda orden detta och dessa?
Hur pass akademiskt korrekt är det att använda dessa (hehe) ord i skrift?
Boken Svenska skrivregler utgiven av Språknämnden innehåller denna / denne / detta / dessa tiotals gånger vardera. Då är det väl rätt enligt svenska skrivregler.

Välj en lagom stor sajt och kör som korpus:
https://www.google.se/search?q=site:svd.se+"dessa"

Det är uttryck som »dom här« som kan vara alltför lediga.
Citera
2014-10-24, 08:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är uttryck som »dom här« som kan vara alltför lediga.

Men "dom häringa" är däremot pikant.
Citera
2014-10-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Du måste oftast vara mer specifik när du skriver akademisk text. Därför krävs det att du till exempel skriver "dessa antaganden leder till..." istället för "detta leder till...".
Det beror ju helt och hållet på vad som står innan. Är det något tydligt avgränsat så att man vet vad man syftar på fungerar ett ensamt detta bra.

Citat:
Eller så undviker du tveksamheter och skriver på engelska.
Varför skulle man göra det, om man ens hade möjligheten att alltid välja helt fritt?

Citat:
"These assumptions..." är helt enkelt lite elegantare.
Om du tycker det får du väl tycka det, men det det verkar vara en ganska konstig sak att tycka. Själv tycker jag att det är snyggare på kantonesiska, men jag fick inte skriva min avhandling på kantonesiska ...
Citera
2014-10-24, 10:19
Medlem
Då har jag fått åtminstone lite mer klarhet i det. Hamnade i en diskussion igår med en person som menade på att man inte ska använda orden i exempelvis skriftliga arbeten. Jag tyckte det lät fel men hittade inga skrivregler om ämnet på nätet även då orden användes i flera sammanhang på flertalet hemsidor!
Citera
2014-10-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubber
Då har jag fått åtminstone lite mer klarhet i det. Hamnade i en diskussion igår med en person som menade på att man inte ska använda orden i exempelvis skriftliga arbeten. Jag tyckte det lät fel men hittade inga skrivregler om ämnet på nätet även då orden användes i flera sammanhang på flertalet hemsidor!
Det är helt felaktigt det du har hört. Det är snarast just i skrift som denna, detta och dessa ska användas, medan de kan ge ett styltigt intryck i talspråk.
Citera
2014-10-24, 10:43
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men "dom häringa" är däremot pikant.
Även tyngre engelska akademiska texter kan lättas upp med "Them there assumptions ...".
Citera
2014-10-24, 11:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är snarast just i skrift som denna, detta och dessa ska användas, medan de kan ge ett styltigt intryck i talspråk.
Håller med dig i det rent subjektiva, men det finns en regional skillnad inom Sverige i frågan.
I sydligare dialekter och även regionalt riksspråk (åtminstone i Skåne) är det vanligare att använda dessa och detta än de mer lediga de här och det här i vardagligt tal.

I skrift kan det knappast ses som generellt fel att använda dessa demonstrativa pronomen, men man ska förstås kunna använda dem rätt och i samspel med den övriga stilistiska nivån.
Citera
2014-10-24, 11:57
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Boken Svenska skrivregler utgiven av Språknämnden innehåller denna / denne / detta / dessa tiotals gånger vardera. Då är det väl rätt enligt svenska skrivregler. ...
Det gick lite för raskt på »denne« som är den fjärde varianten lexikalt sett. Boken Svenska skrivregler har tjogtalet träffar på vardera av de andra tre, men ingen träff på »denne« som vanligen syftar på en person. Däremot redan »denna nya utgåva«. ¹

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
... I skrift kan det knappast ses som generellt fel att använda dessa demonstrativa pronomen, men man ska förstås kunna använda dem rätt och i samspel med den övriga stilistiska nivån.
¹ Vad gäller stilistik i skrift noteras ofta att »Detta exempel« är att föredra i stram skrift, medan man i tal är mera generös med redundant bestämd form: »Kolla detta exemplet«.
Senast redigerad av egon2b 2014-10-24 kl. 12:05.
Citera
2014-10-24, 13:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Även tyngre engelska akademiska texter kan lättas upp med "Them there assumptions ...".

Så är det säkert och varje språk lär ha sina pikanta valmöjligheter. Om det nu det var mitt inlägg du avsåg att citera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in