2014-10-22, 20:39
Medlem
Hej! Jag är ung och inte alls kunnig inom ekonomiska frågor och jag har en liten fundering som jag hoppas någon på fb kan hjälpa mig med!

Det är så att jag jobbar som vikarie och har därför väldigt olika mycket jobb. På grund av detta får jag stöd av försäkringskassan sk. "utvecklingsersättning- aktivitetsstöd". Jag får alltså en liten summa pengar för alla de dagar jag inte arbetar. Varje månad fyller jag alltså i en blankett där man ska markera vilka dagar man jobbat och hur många timmar. Sen får jag betalt för de dagar jag alltså inte jobbar, då jag ska gå hos en jobbcoach.
Problemet är nu att jag inte har varit så jätteärlig alla gånger när jag fyllt i denna blankett. Ni vet, tajt ekonomi och självklart är det mycket lockande att få den hela maximala summan på 2900 kr varje månad.

Nu har jag kommit på att detta kommer väl förmodligen att synas på deklarationen i slutet av året. Blev precis ganska orolig över detta. Om någon förstår min fundering, finns det något att oroa sig för gällande att uppgifterna från försäkringskassan kanske inte kommer stämma överens med uppgifterna från mina inkomster från arbete??
Hur blir det med skatten? :S

okej kalla mig dum i huvudet men jag tycker sånt här är jättekomplicerat och jag är som sagt ung och oerfaren. Är det någon som förstod min fundering och kan svara på detta? sneeellaaa hjääälp
Citera
2014-10-22, 21:27
Medlem
John-Pauls avatar
Ja, du ska nog känna en viss oro med rätta, myndigheter samkör sina register och det kan bli tal om återbetalning och ev. avstängd etc. och i värsta fall kan det bli tal om bedrägeri.
Citera
2014-10-22, 23:31
Medlem
swyttes avatar
Bedrägeri!
Citera
2014-10-23, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixflax
jag tycker sånt här är jättekomplicerat.

Så komplicerat att du faktiskt har lärt dig hur man utnyttjar systemet och begår ett brott samtidigt!
Citera
2014-10-23, 01:49
Medlem
Con-artists avatar
Hahaha, det var nog det snålaste jag nånsin hört! Antingen så ringer du Försäkringskassan och försöker hitta på något om att du har förstått hela systemet fel men att du nu när du upptäckt det vill göra rätt för dig. Eller så skiter du i att göra någonting, fortsätter som du gjort hittills och får du smäll på fingrarna efter deklarationen så försöker du med samma lögn (att du varit för trög för att fatta vilka dagar du ska fylla i), funkar inte det så får du väl ta ditt straff som en man.

Ganska dumt att försöka blåsa en myndighet (speciellt försäkringskassan, den snålaste av dem alla) när det är så fruktansvärt enkelt för dem att kolla upp dig. Ska man hålla på med blåsningar så ska man sa till att allt ser ut att vara i sin ordning även om man skulle råka ut för en granskning.
Citera
2014-10-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Ja, du ska nog känna en viss oro med rätta, myndigheter samkör sina register och det kan bli tal om återbetalning och ev. avstängd etc. och i värsta fall kan det bli tal om bedrägeri.

Grejen är, att anledningen till att jag fått för mig att det skulle gå att komma undan med att inte vara helt ärlig när jag fyller i blanketten var att jag har en kompis som gjort detta fast på ett ännu värre sätt. han har skickat in blanketten varje månad där han fyllt i att han inte arbetat någonting fast att han gått ur arbetsförmedlingens program för ungdomsgarantin och hade då alltså inte ens någon rätt till ersättning från försäkringskassan alls.
Han har inte fått någon skit för detta.

Jag har från och med förra månaden börjat fylla i 100% ärligt. är du säker på att det går att räkna ut att jag arbetat vissa dagar då jag "missat fylla i" att jag gjort det?
Jag får ju alltså belalt för varje dag jag skriver att jag inte arbetat.
Citera
2014-10-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixflax
Jag har från och med förra månaden börjat fylla i 100% ärligt.

Bra, fortsätt med det. Tycker du att det är värt några extra hundralappar för risken att åka dit för bedrägeri?

Man slutar aldrig att förvånas över hur dumma människor kan vara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in