2014-10-22, 18:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen har den utmärkte Mr Herrtidning lagt upp ett intressant fall. Denna gång ett dubbelmord. Rekommenderas varmt för dem som inte redan har gjort det att besöka denna mycket intressanta hemsida.

Hittar ingen tråd om detta så startar därför en sådan.

https://herrtidning.wordpress.com/2014/10/22/dubbelmordet-pa-peter-marchner-och-lars-borje-lindstrom-1987/

Någon som kommer ihåg det brutala dubbelmordet? Kanske någon som har ytterligare information?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-22 kl. 18:29.
Citera
2014-12-26, 16:22
Medlem
UT64s avatar
Hittade denna tråd genom ovanstående informativa artikel.

Jag minns det här fallet när det var färskt i slutet på 80-talet. Lokalradion
intervjuade några av rättegångsbesökarna, som var tvättäkta raggare, och
de sa att de önskade "maximistraff" för de åtalade.

En sak som jag inte tror står i artikeln är att gärningsmännen åkte ut till Fiskebäck
och slängde mordvapnen i havet. Tyder ju inte på någon större fantasi precis.
Följaktligen åkte de fast omgående och det hela verkar ha varit en mycket lätt
utredning, polisiärt sett.

Lena i artikel är väl egentligen den värsta av GM även om hon fick ett ganska
milt straff. Hon intrigerade och utnyttjade några, kanske i huvudsak reko, killar
till att begå mord. Av vad jag hörde på den tiden fick hon skyddad identitet och
flyttade från stan. Allmänt hatad i raggarkretsarna på den tiden som hon blev.

Undrar hur det gick sedan för Lena och de andra GM?
Citera
2014-12-26, 18:28
Medlem
Är det någon som sitter med namn på gärningsmännen och kvinnan? Hade varit intressant att kolla vad de pysslar med idag.
Citera
2014-12-28, 12:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur gick det sedan för bl. a. Lena?

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hittade denna tråd genom ovanstående informativa artikel.

Jag minns det här fallet när det var färskt i slutet på 80-talet. Lokalradion
intervjuade några av rättegångsbesökarna, som var tvättäkta raggare, och
de sa att de önskade "maximistraff" för de åtalade.

En sak som jag inte tror står i artikeln är att gärningsmännen åkte ut till Fiskebäck
och slängde mordvapnen i havet. Tyder ju inte på någon större fantasi precis.
Följaktligen åkte de fast omgående och det hela verkar ha varit en mycket lätt
utredning, polisiärt sett.

Lena i artikel är väl egentligen den värsta av GM även om hon fick ett ganska
milt straff. Hon intrigerade och utnyttjade några, kanske i huvudsak reko, killar
till att begå mord. Av vad jag hörde på den tiden fick hon skyddad identitet och
flyttade från stan. Allmänt hatad i raggarkretsarna på den tiden som hon blev.

Undrar hur det gick sedan för Lena och de andra GM?

Intressant det du har tagit upp i ditt inlägg.

Undrar också hur det kom att gå för Lena och de andra GM?
Citera
2016-12-27, 14:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Några citat från tidningsartiklar:

Citat:
...
Efter några dagar lyckades polisen spåra kvinnan och därefter de fyra männen som som alla tillhör hennes bekantskapskrets.
Två av männen, hagelgevärsmannen, 26 år, respektive knivmannen, 29, åtalas för mord. Hammarmannen, 25, åtalas för medhjälp till mord och en 23-årig man som inte deltog aktivt i morden, åtalas för medhjälp till grov misshandel. Även den 21-åriga kvinnan åtalas för medhjälp till grov misshandel.

Citat:
Mannen skulle "märkas" som hämnd för en påstådd våldtäkt - istället blev aktionen det uppmärksammade dubbelmordet i Göteborg natten efter den 1 maj.
...
Den som höll i geväret minns dock inget av den händelse han åtalas för - att han på något sätt varit inblandad i dubbelmordet förstod han först när han läste kvällstidningarna den 2 maj och såg rubrikerna.
Att mordet blev dubbelt berodde på att mannen hade besök av en kamrat i lägenheten när de fyra beväpnade ungdomarna rusade in. Kamraten fick hammarslag i huvudet av en av ungdomarna, som i förhören berättat att [han] inte riktigt visste vem som var vem av de två i lägenheten.

Citat:
Tolv års fängelse för mord fick den 25-årige man som natten till den 2 maj sköt två män i en villa i Göteborg.
Hans kamrat, som ville "märka" en av männen, fick tre års fängelse för grov misshandel.
Kvinnan som körde dem till villan fick fängelse i ett år och tre månader för medhjälp.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-27 kl. 14:53.
Citera
2016-12-28, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta citat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Några citat från tidningsartiklar:

Stort tack för dessa citat Ettsjutretton!

Mycket intressant att få ta del av.
Citera
2016-12-28, 15:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ännu ett citat ur tidningsartikel. Dubbelmordet skedde i Gamlestaden. Efter dådet for kvinnan och fästmannen hem till sig medan de två andra männen fortsatte att festa på annat håll.

Citat:
...
-Det var inget mord, det var en slakt, sade en av åhörarna vid rättegången som inleddes i går vid Göteborgs tingsrätt.
Vittnesmålen vid rättegången var en studie i råhet, trots att minnet svikit de åtalade på många punkter.
En av de åtalade raggarna:
-Jag vet inte ens varför jag hamnade i lägenheten. Jag var så berusad, så jag fattade ingenting.
Vid ett gräl några dagar tidigare lyckades kvinnan övertyga sin fästman om att Lindström tidigare våldtagit henne.
...
När Lindström stuckits ned med kniv försökte Marchner fly genom att kasta sig ut genom fönstret.
Då slogs han ned med en hammare.
Därefter sköts de båda männen med ett avsågat hagelgevär.
...
Dagen därpå samlades man igen för att göra sig av med mordvapnen. De slängdes i havet vid en badplats utanför Göteborg.
...
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-28 kl. 15:50.
Citera
2016-12-28, 17:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var den egentiga orsaken?

Citat:
Ännu ett citat ur tidningsartikel. Dubbelmordet skedde i Gamlestaden. Efter dådet for kvinnan och fästmannen hem till sig medan de två andra männen fortsatte att festa på annat håll.

Lindström ansågs alltså som skyldig och skulle märkas. Marchner fick "följa med på köpet" eftersom han befann sig på fel plats vid fel tidpunkt.

Vad var den egentliga orsaken till att Lena ville ha hämnd och att Lindström skulle märkas? Detta var ju en påstådd våldtäkt.
Citera
2016-12-28, 17:51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lindström ansågs alltså som skyldig och skulle märkas. Marchner fick "följa med på köpet" eftersom han befann sig på fel plats vid fel tidpunkt.

Vad var den egentliga orsaken till att Lena ville ha hämnd och att Lindström skulle märkas? Detta var ju en påstådd våldtäkt.
Jag vet inte varför "Lena" ville ta hämnd i det aktuella fallet. Inte vill jag spekulera i det heller, varför det blev som det blev. Detta eftersom det rör sig om känsliga uppgifter som är svåra att bringa klarhet i.

Det hade varit väldigt intressant att få ta del av FUP eller dom. Där i finns med stor säkerhet svar på många frågor.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-28 kl. 18:07.
Citera
2016-12-30, 15:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat ur artikel i Aftonbladet 1987-06-12:

Citat:
GÖTEBORG. Andra rättegångsdagen om dubbelmordet i Gamlestaden i Göteborg kom att handla mycket om den påstådda våldtäkten.
...
Våldtäkten som utlöste mordet på 32-åringen och hans 22-årige kamrat ska enligt kvinnan ha ägt rum i 32-åringens lägenhet en kväll i februari. Hon minns inte när, men säger att hon plockat upp mannen kraftigt berusad efter en fest och kört honom hem.
...
Där hävdar hon att 32-åringen våldtog henne under knivhot och vidriga former.
Men det nya vittnet, en manlig bekant till 32-åringen, hävdar att han kört honom hem efter festen och att 32-åringen då skulle ha varit nykter. Enligt Göteborgs-Posten finns ytterligare ett vittne som bekräftar 32-åringens oskuld till våldtäkten.
...
Citera
2017-03-20, 13:35
Medlem
Ettsjutrettons avatar
De åtalade, och dömda, för inblandning i dubbelmordet 1987:
-Per STEFAN Karlsson, f. 1961-09-30, dömdes till tolv års fängelse för mord.
-KENT-Roland Karlsson, f. 1958-01-18, dömdes till tre års fängelse för grov misshandel.
-THOMAS Risto Beckstedt, f. 1967-08-17, dömdes till ett år och nio månaders fängelse för grov misshandel och medhjälp till grov misshandel.
-CARMENCITA Birgitta Sierra, f. 1965-02-11, dömdes till ett år och tre månaders fängelse för medhjälp till grov misshandel och hastighetsöverträdelse.
-Mik*el *ndersson (a), f. 1964, åtalades men friades.

Stefan Karlsson höll i hagelgeväret, Kent Karlsson höll i kniven, Thomas Beckstedt höll i hammaren. *ndersson var under överfallet passiv. Carmencita Sierra väntade i bilen utanför.

Kent Karlsson har knivhuggit Lars-Börje Lindström, medan Thomas Beckstedt har slagit Peter Marchner i huvudet med en hammare. Stefan Karlsson har därefter berövat Lindström och Marchner liven genom att skjuta dem i huvudet på nära håll, med det avsågade hagelgeväret.

TR-dom m.m.: https://minfil.org/Nbaey6b4b3/dubbelmordgbg87.pdf
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-20 kl. 13:50.
Citera
2017-03-20, 14:32
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför "Lena" ville ta hämnd i det aktuella fallet. Inte vill jag spekulera i det heller, varför det blev som det blev. Detta eftersom det rör sig om känsliga uppgifter som är svåra att bringa klarhet i.
Det hade varit väldigt intressant att få ta del av FUP eller dom. Där i finns med stor säkerhet svar på många frågor.

Eller fråga dom. Kent bor i Mölnlycke, Mikael i Göteborg, Carmencita i Malmö och Stefan i Fagerfjäll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in