• 1
  • 2
2015-02-25, 00:59
Medlem
Cineastens avatar
Maskinen är så seg så jag blir fullständigt vansinnig. Sitter och svär mig helt lila i nyllet varje gång jag sätter mig framför datorn eftersom precis allt går i ultraraaaaaaaaaaaaaaapid. Högerklicka funkar sällan, tvångsavsluta funkar i stort sett aldrig. Responstiden är sämre än hos en tetraplegiker i koma. Jag tvingas trycka gång på gång för att öppna länkar mm.

Hur jävla lång tid ska det egentligen ta för Apple att fixa det här värdelösa, genombuggiga skitoperativsystemet? Det har inte varit problem med datorn tidigare men så fort jag installerade Yosemite började datorn lagga som satan.
Aaaaaaargh!
Citera
2015-02-25, 07:42
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Maskinen är så seg så jag blir fullständigt vansinnig. Sitter och svär mig helt lila i nyllet varje gång jag sätter mig framför datorn eftersom precis allt går i ultraraaaaaaaaaaaaaaapid. Högerklicka funkar sällan, tvångsavsluta funkar i stort sett aldrig. Responstiden är sämre än hos en tetraplegiker i koma. Jag tvingas trycka gång på gång för att öppna länkar mm.

Hur jävla lång tid ska det egentligen ta för Apple att fixa det här värdelösa, genombuggiga skitoperativsystemet? Det har inte varit problem med datorn tidigare men så fort jag installerade Yosemite började datorn lagga som satan.
Aaaaaaargh!

Har man fortfarande problem med Yosemite. Jag som tänkte uppgradera när version 10.10.3 kommer. Det är dålig stil av Apple att slänga ut halvfärdiga operativsystem.
Citera
2015-02-25, 14:55
Medlem
Yosemite har varit helt sjukt dåligt för mig också!! Har en mbp retina, den var i princip helt obrukbar efter uppdateringen, datorn hängde sig hela tiden och badbollen kom fram...

Mitt problem var att det blev ett kernel error, som filevault triggade... Så vad ni än gör stäng av filevault jag är inte ensam om att ha problem med den funktionen!! Efter jag stängt av det, var datorn brukbar igen!
Citera
2015-02-25, 16:50
Medlem
Link85s avatar
Har en macbook pro retina med yosemite. Stängde av FileVault samma dag jag installerade skiten och den känns fortfarande segare än Mavericks.
Citera
2015-02-25, 21:18
Moderator
Rassas avatar
Det är ju väldigt olika hur mycket problem folk tycks få. Förutom lite trassel med Wifi innan 10.10.1-uppdateringen så har Yosemite rullat fint på mina två MacBook Pro retina, en Late 2013 och en Mid 2014. Har dessutom uppgraderat ett antal Macar av olika modeller till Yosemite och det ha överlag funkat bra. För det mesta har jag först tagit en backup med Time Machine, blåst disken och installerat ett fräscht Yosemite. Sedan tankat tillbaka användarmappen och programmen. Kan ju vara ett tips för att få en fräsch dator.
Citera
2015-02-25, 23:04
Medlem
KalleXLs avatar
Jag har en iMac mid 2011 Maverick 10.9.5 med 32GB Ram är den för gammal kanske för Yosemite.
Citera
2015-02-26, 00:04
Medlem
Cliffhangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har en iMac mid 2011 Maverick 10.9.5 med 32GB Ram är den för gammal kanske för Yosemite.

Jag har en iMac tidigt 2008. Hade inte uppdaterat alls. Fick installera Snow Leopard först. Men jag håller med Cineasten, det är inget bra. Nu har jag inte, okunnig som jag är, efterfrågat vad jag behöver göra för att fixa det.

Avstå uppdatering. Dessutom har de frångått 3d-grafiken och ned till "dagis-2D-grafik". Gräsligt.
Citera
2015-02-26, 06:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:

För gammal är den absolut inte. Min sambo har en likadan som din, fast med 8 Gb ram. Den är uppgraderad först från Mountain Lion till Mavericks och sen till Yosemite och den har funkat utmärkt. När jag installerade Yosemite så startade jag om från Återställningspartitoinen, raderade disken och installerade Mavericks. Sen skapade jag ett nytt konto som hette "admin" och uppgraderade direkt till Yosemite via App Store. Sen återställde jag användarmappen och programmen från TimeMachine-backupen och raderade "admin"-kontot.

En viktig sak: Om man har en TimeMachine-backup och raderar disken i syfte att återställa från backupen så är det väldigt, väldigt viktigt att tänka på att den backupen funkar som den ska. I det ögonblick disken är raderad är backupen den enda kopian man har, och skulle den krångla på nåt sätt så kan det bli väldigt tråkigt. Ha helst två separata backuper om din information är viktig.
Citera
2015-02-26, 06:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffhanger
Jag har en iMac tidigt 2008. Hade inte uppdaterat alls. Fick installera Snow Leopard först. Men jag håller med Cineasten, det är inget bra. Nu har jag inte, okunnig som jag är, efterfrågat vad jag behöver göra för att fixa det.

Avstå uppdatering. Dessutom har de frångått 3d-grafiken och ned till "dagis-2D-grafik". Gräsligt.

Den har ju några år på nacken, men den fixar Yosemite utan problem. Det kritiska är mängden internminne. 4 Gb är absolut minimum, din dator klarar 6 Gb vilken gör upplevelsen trevligare.
Citera
2015-02-26, 10:22
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den har ju några år på nacken, men den fixar Yosemite utan problem. Det kritiska är mängden internminne. 4 Gb är absolut minimum, din dator klarar 6 Gb vilken gör upplevelsen trevligare.

Vad innebär detta. Jag blir iskall, men egentligen inte överraskad över Cliffhangers tips.
Jag ägnar mig åt animeringar på mitt 3D program Blender minst 4-5 timmar varje dag.
Missuppfattar jag saken när ni pratar om 2D i stället för 3D.

Jag vet att i Blender forumet har Apple skämt ut sig rejält. Apple hävdar att det finns ett GPU i deras datorer (Även min iMac mid 2011 men inget GPU som går att använda, därför tvingas vi Mac-Users till CPU som var stenålder redan för 20 år sedan.
För mig är det viktigt att jag utan problem kan göra animeringar i Blender. Kan jag det om jag uppgraderar till Yosemite??
Citera
2015-02-26, 11:34
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Vad innebär detta. Jag blir iskall, men egentligen inte överraskad över Cliffhangers tips.
Jag ägnar mig åt animeringar på mitt 3D program Blender minst 4-5 timmar varje dag.
Missuppfattar jag saken när ni pratar om 2D i stället för 3D.

Jag vet att i Blender forumet har Apple skämt ut sig rejält. Apple hävdar att det finns ett GPU i deras datorer (Även min iMac mid 2011 men inget GPU som går att använda, därför tvingas vi Mac-Users till CPU som var stenålder redan för 20 år sedan.
För mig är det viktigt att jag utan problem kan göra animeringar i Blender. Kan jag det om jag uppgraderar till Yosemite??

Gränssnittet i Yosemite är "plattare" och mer 2D-aktigt är Mavericks och tidigare versioner. Det har inget med vilka program du köra att göra. Om ditt 3D-program funkar i Yosemite får du kolla upp först, men hårdvaran i sig ändras ju inte för att du uppgraderar till Yosemite.
Citera
2015-02-26, 12:23
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gränssnittet i Yosemite är "plattare" och mer 2D-aktigt är Mavericks och tidigare versioner. Det har inget med vilka program du köra att göra. Om ditt 3D-program funkar i Yosemite får du kolla upp först, men hårdvaran i sig ändras ju inte för att du uppgraderar till Yosemite.

Som jag misstänkte tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in