• 1
  • 2
2015-02-25, 00:59
Medlem
Cineastens avatar
Maskinen r s seg s jag blir fullstndigt vansinnig. Sitter och svr mig helt lila i nyllet varje gng jag stter mig framfr datorn eftersom precis allt gr i ultraraaaaaaaaaaaaaaapid. Hgerklicka funkar sllan, tvngsavsluta funkar i stort sett aldrig. Responstiden r smre n hos en tetraplegiker i koma. Jag tvingas trycka gng p gng fr att ppna lnkar mm.

Hur jvla lng tid ska det egentligen ta fr Apple att fixa det hr vrdelsa, genombuggiga skitoperativsystemet? Det har inte varit problem med datorn tidigare men s fort jag installerade Yosemite brjade datorn lagga som satan.
Aaaaaaargh!
Citera
2015-02-25, 07:42
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Maskinen r s seg s jag blir fullstndigt vansinnig. Sitter och svr mig helt lila i nyllet varje gng jag stter mig framfr datorn eftersom precis allt gr i ultraraaaaaaaaaaaaaaapid. Hgerklicka funkar sllan, tvngsavsluta funkar i stort sett aldrig. Responstiden r smre n hos en tetraplegiker i koma. Jag tvingas trycka gng p gng fr att ppna lnkar mm.

Hur jvla lng tid ska det egentligen ta fr Apple att fixa det hr vrdelsa, genombuggiga skitoperativsystemet? Det har inte varit problem med datorn tidigare men s fort jag installerade Yosemite brjade datorn lagga som satan.
Aaaaaaargh!

Har man fortfarande problem med Yosemite. Jag som tnkte uppgradera nr version 10.10.3 kommer. Det r dlig stil av Apple att slnga ut halvfrdiga operativsystem.
Citera
2015-02-25, 14:55
Medlem
Yosemite har varit helt sjukt dligt fr mig ocks!! Har en mbp retina, den var i princip helt obrukbar efter uppdateringen, datorn hngde sig hela tiden och badbollen kom fram...

Mitt problem var att det blev ett kernel error, som filevault triggade... S vad ni n gr stng av filevault jag r inte ensam om att ha problem med den funktionen!! Efter jag stngt av det, var datorn brukbar igen!
Citera
2015-02-25, 16:50
Medlem
Link85s avatar
Har en macbook pro retina med yosemite. Stngde av FileVault samma dag jag installerade skiten och den knns fortfarande segare n Mavericks.
Citera
2015-02-25, 21:18
Moderator
Rassas avatar
Det r ju vldigt olika hur mycket problem folk tycks f. Frutom lite trassel med Wifi innan 10.10.1-uppdateringen s har Yosemite rullat fint p mina tv MacBook Pro retina, en Late 2013 och en Mid 2014. Har dessutom uppgraderat ett antal Macar av olika modeller till Yosemite och det ha verlag funkat bra. Fr det mesta har jag frst tagit en backup med Time Machine, blst disken och installerat ett frscht Yosemite. Sedan tankat tillbaka anvndarmappen och programmen. Kan ju vara ett tips fr att f en frsch dator.
Citera
2015-02-25, 23:04
Medlem
KalleXLs avatar
Jag har en iMac mid 2011 Maverick 10.9.5 med 32GB Ram r den fr gammal kanske fr Yosemite.
Citera
2015-02-26, 00:04
Medlem
Cliffhangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har en iMac mid 2011 Maverick 10.9.5 med 32GB Ram r den fr gammal kanske fr Yosemite.

Jag har en iMac tidigt 2008. Hade inte uppdaterat alls. Fick installera Snow Leopard frst. Men jag hller med Cineasten, det r inget bra. Nu har jag inte, okunnig som jag r, efterfrgat vad jag behver gra fr att fixa det.

Avst uppdatering. Dessutom har de frngtt 3d-grafiken och ned till "dagis-2D-grafik". Grsligt.
Citera
2015-02-26, 06:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Fr gammal r den absolut inte. Min sambo har en likadan som din, fast med 8 Gb ram. Den r uppgraderad frst frn Mountain Lion till Mavericks och sen till Yosemite och den har funkat utmrkt. Nr jag installerade Yosemite s startade jag om frn terstllningspartitoinen, raderade disken och installerade Mavericks. Sen skapade jag ett nytt konto som hette "admin" och uppgraderade direkt till Yosemite via App Store. Sen terstllde jag anvndarmappen och programmen frn TimeMachine-backupen och raderade "admin"-kontot.

En viktig sak: Om man har en TimeMachine-backup och raderar disken i syfte att terstlla frn backupen s r det vldigt, vldigt viktigt att tnka p att den backupen funkar som den ska. I det gonblick disken r raderad r backupen den enda kopian man har, och skulle den krngla p nt stt s kan det bli vldigt trkigt. Ha helst tv separata backuper om din information r viktig.
Citera
2015-02-26, 06:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffhanger
Jag har en iMac tidigt 2008. Hade inte uppdaterat alls. Fick installera Snow Leopard frst. Men jag hller med Cineasten, det r inget bra. Nu har jag inte, okunnig som jag r, efterfrgat vad jag behver gra fr att fixa det.

Avst uppdatering. Dessutom har de frngtt 3d-grafiken och ned till "dagis-2D-grafik". Grsligt.

Den har ju ngra r p nacken, men den fixar Yosemite utan problem. Det kritiska r mngden internminne. 4 Gb r absolut minimum, din dator klarar 6 Gb vilken gr upplevelsen trevligare.
Citera
2015-02-26, 10:22
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den har ju ngra r p nacken, men den fixar Yosemite utan problem. Det kritiska r mngden internminne. 4 Gb r absolut minimum, din dator klarar 6 Gb vilken gr upplevelsen trevligare.

Vad innebr detta. Jag blir iskall, men egentligen inte verraskad ver Cliffhangers tips.
Jag gnar mig t animeringar p mitt 3D program Blender minst 4-5 timmar varje dag.
Missuppfattar jag saken nr ni pratar om 2D i stllet fr 3D.

Jag vet att i Blender forumet har Apple skmt ut sig rejlt. Apple hvdar att det finns ett GPU i deras datorer (ven min iMac mid 2011 men inget GPU som gr att anvnda, drfr tvingas vi Mac-Users till CPU som var stenlder redan fr 20 r sedan.
Fr mig r det viktigt att jag utan problem kan gra animeringar i Blender. Kan jag det om jag uppgraderar till Yosemite??
Citera
2015-02-26, 11:34
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Vad innebr detta. Jag blir iskall, men egentligen inte verraskad ver Cliffhangers tips.
Jag gnar mig t animeringar p mitt 3D program Blender minst 4-5 timmar varje dag.
Missuppfattar jag saken nr ni pratar om 2D i stllet fr 3D.

Jag vet att i Blender forumet har Apple skmt ut sig rejlt. Apple hvdar att det finns ett GPU i deras datorer (ven min iMac mid 2011 men inget GPU som gr att anvnda, drfr tvingas vi Mac-Users till CPU som var stenlder redan fr 20 r sedan.
Fr mig r det viktigt att jag utan problem kan gra animeringar i Blender. Kan jag det om jag uppgraderar till Yosemite??

Grnssnittet i Yosemite r "plattare" och mer 2D-aktigt r Mavericks och tidigare versioner. Det har inget med vilka program du kra att gra. Om ditt 3D-program funkar i Yosemite fr du kolla upp frst, men hrdvaran i sig ndras ju inte fr att du uppgraderar till Yosemite.
Citera
2015-02-26, 12:23
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Grnssnittet i Yosemite r "plattare" och mer 2D-aktigt r Mavericks och tidigare versioner. Det har inget med vilka program du kra att gra. Om ditt 3D-program funkar i Yosemite fr du kolla upp frst, men hrdvaran i sig ndras ju inte fr att du uppgraderar till Yosemite.

Som jag misstnkte tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in