Citat:
Ursprungligen postat av
yea
Exakt och bankerna lever ju på att låna ut pengar.Jag har lite konspiratoriska tankar kring de höga bostadspriserna.Kolla vilka som tjänat mest pengar på det;bankerna och mäklarna.Håll nere mängden bostäder och få upp priserna.Jag tror att bostadspriserna kommer att fortsätta ligga högt i storstäderna för att efterfrågan är så stor.Att göra det än mer svårare låna kommer inte att gynna någon.Politikerna har sabbat bostadsmarknaden med att inte göra ordentliga analyser av hur framtida bostadsbehov skulle se ut.Att bygga ikapp efterfrågan och på så sätt dämpa priserna klarar de aldrig.
Likväl tjänar byggbolagen på att priserna är höga.
Varför bygga mycket och få X kr/m2 när man kan bygga mycket mindre men få lika bra betalt iom de höga priserna?
Varför skulle bankerna tjäna mer på att tex 4 personer lånar 16.000.000 mot att 8 personer lånar samma summa om bostäder byggts och personer tagit dessa, fast, lägre lån för bostäderna?
Det sägs att byggbolagen inte längre har sina olagliga pakter med områdesfördelningar osv men sådant kan man bara spekulera i. Jag tvivlar inte på att så är fallet. Alla går med på att hålla byggandet nere istället för att alla behöver oroa sig för vad dom andra gör.