• 1
  • 2
2014-10-21, 19:30
Medlem
Som rubriken lyder, bör man avvakta med att köpa lägenhet i väntan på att amorteringskraven blir verklighet? Kommer effekten bli att bostadsbubblan spricker och bostadspriserna sjunker? Vad tror ni? Vad pratar vi om för tidsramar? Förstår att ingen av er har en fungerande spåkula, men det hade varit kul att höra era teorier.

Jag har sedan länge funderat på att köpa lägenhet i en av Sveriges största städer. Letar efter bostadsrätter kring 2 miljoner. Jag har jobbat extremt hårt dem senaste åren, samt blivit välsignad med föräldrar som har bostadssparat i mitt namn vilket har resulterat i att jag har drygt 1 miljon att kontant investera i lägenheten. Resterande del planerar jag att låna.

Om ni var i min situation, hur hade ni resonerat och agerat då?
Citera
2014-10-21, 19:39
Medlem
Tveksam till att det blir verklighet och läggs det ett krav gissar jag att det blir en symbolisk summa.Jag tycker det är lite märkligt att lägga krav på amortering när en bostad i storstaden kostar flera miljoner och du har ändå krav på kontantinsats.Ingen kan ju amortera av sin bostad och ofta så är ju bostadsmarknaden rörlig.De flesta gissar jag bor några år i sin bostad för att sen sälja och köpa nytt.Det är inte som förr när du köpte en bostad och bodde där i 20 år.
Citera
2014-10-21, 19:55
Medlem
Bbobis avatar
Som sagt kan man ju undra vad som kommer hända.

Om man skulle införa ett hårt amorteringskrav som verkligen slår ner bostadspriserna riskerar många att inte ha råd att betala och samtidigt då lägenheternas värde inte längre uppgår till vad dom har lånat blir det väl privata konkurser.

Det känns som en rätt känslig fråga. Tror inte man vågar ta i med hårdhandskarna här utan som sagt kanske inför något symboliskt men som i realiteten inte har någon större effekt.
Citera
2014-10-21, 20:03
Medlem
Exakt och bankerna lever ju på att låna ut pengar.Jag har lite konspiratoriska tankar kring de höga bostadspriserna.Kolla vilka som tjänat mest pengar på det;bankerna och mäklarna.Håll nere mängden bostäder och få upp priserna.Jag tror att bostadspriserna kommer att fortsätta ligga högt i storstäderna för att efterfrågan är så stor.Att göra det än mer svårare låna kommer inte att gynna någon.Politikerna har sabbat bostadsmarknaden med att inte göra ordentliga analyser av hur framtida bostadsbehov skulle se ut.Att bygga ikapp efterfrågan och på så sätt dämpa priserna klarar de aldrig.
Citera
2014-10-21, 20:30
Medlem
Så summa summarum är att nu är en lika bra (eller dålig) tid att investera i en lägenhet som innan? Jag tror ju inte heller att dem kommer göra några drastiska åtgärder, eller att bostadspriserna kommer sjunka chockartat men det är alltid intressant att höra andras åsikter..
Citera
2014-10-21, 20:45
Medlem
Ja, du kan nog ganska lugnt köpa en lägenhet.Det är ju bara att lyssna på expertisen och då allt från bankfolk till professorer.De finns ju egentligen ingen som kan säga exakt hur framtiden blir.Jag tror det bästa är att göra egna analyser och lyssna av hur vindarna blåser.Jag personligen har gissat rätt hur räneläget skulle se ut och det är en betydligt bättre analys än vad expertisen sa.
Citera
2014-10-21, 21:28
Medlem
Avvakta till december och se om vi hamnar i nyval först...
Citera
2014-10-21, 22:13
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Avvakta till december och se om vi hamnar i nyval först...
Du kan glömma nyval nu när Jimmie är sjukskriven...

Kul om det blir stränga amorteringskrav iaf. Inte för att jag är skadeglad utan mer att folk inte borde leva över sina tillgångar som de verkar göra idag. Att ta ett lån och egentligen inte ha en tanke på att betala av det tycker jag är fel och omoraliskt, oavsett vad lånet än gäller. Sen kanske det hade öppnat upp för möjligheten att göra några bra fastighetsklipp också, och en bra investering säger man ju aldrig nej till!
Citera
2014-10-21, 22:27
Medlem
tror faktiskt det har mycket liten effekt! i princip är amorteringskravet redan infört iom att bankföreningen "rekommenderat" bankerna att kräva detta. Det innebär att de flesta banker följer den rekommendationerna så dom slipper lagstiftning.
Men har du sett några prisfall? näe! tiden får utvisa, men möjligen blir det inte likanande skenande prisökningar iallafall!
Ja ingen av oss vet ju egentligen! men om jag var i ditt ställe ( med en så pass stor möjlighet till kontantinsats) skulle jag slå till nu. och då i den centarala delen av sveriges största stad!
Citera
2014-10-21, 23:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yea
Exakt och bankerna lever ju på att låna ut pengar.Jag har lite konspiratoriska tankar kring de höga bostadspriserna.Kolla vilka som tjänat mest pengar på det;bankerna och mäklarna.Håll nere mängden bostäder och få upp priserna.Jag tror att bostadspriserna kommer att fortsätta ligga högt i storstäderna för att efterfrågan är så stor.Att göra det än mer svårare låna kommer inte att gynna någon.Politikerna har sabbat bostadsmarknaden med att inte göra ordentliga analyser av hur framtida bostadsbehov skulle se ut.Att bygga ikapp efterfrågan och på så sätt dämpa priserna klarar de aldrig.

Likväl tjänar byggbolagen på att priserna är höga.

Varför bygga mycket och få X kr/m2 när man kan bygga mycket mindre men få lika bra betalt iom de höga priserna?

Varför skulle bankerna tjäna mer på att tex 4 personer lånar 16.000.000 mot att 8 personer lånar samma summa om bostäder byggts och personer tagit dessa, fast, lägre lån för bostäderna?

Det sägs att byggbolagen inte längre har sina olagliga pakter med områdesfördelningar osv men sådant kan man bara spekulera i. Jag tvivlar inte på att så är fallet. Alla går med på att hålla byggandet nere istället för att alla behöver oroa sig för vad dom andra gör.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-21 kl. 23:39.
Citera
2014-10-21, 23:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Bubblan spricker så småningom, alldeles oavsett amorteringskrav eller inte.
Citera
2014-10-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Att ta ett lån och egentligen inte ha en tanke på att betala av det tycker jag är fel och omoraliskt, oavsett vad lånet än gäller.
Tycker du synd om bankerna om de inte får tillbaka pengarna (som de inte vill få tillbaka eftersom det går mot deras affärsidé) eller vem är det som är "offret" i ett amorteringsfritt upplägg? Tredjepart, dvs resten av Sveriges befolkning eftersom detta blåser upp priserna? Om lånet ges för vanlig konsumtion istället för bostadsköp, bör även där avtalsfriheten inskränkas med hänvisning till bristande moral?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in