• 1
  • 2
2014-10-21, 18:46
Medlem
BroderKushs avatar
Idioti från första början. "Detta kommer jag ihåg" sa jag till mig själv.

Men nu sitter jag här med ett bortglömt firmware lösenord och skulle vilja ha en trevlig och clean kopia av Yosemite. Hur kan jag lösa detta? Läst, läst och läst men får olika tips från olika personer, även kontaktat apple support utan svar.

Vad jag har kommit fram till är

Bruteforce är inget alternativ.
Ta ut ram fungerar inte på modeler efter 2010. ( Denna är MBP 2013 )
Tänka och försöka komma ihåg hjälper inte
Hårdvara trix gör min garanti ogiltig

Jag har kollat på lite andra idéer hur ska ska kunna återställa den tex genom någon annans time machine backup vilket jag inte hittade någon info om. Även kollar Disk utility om jag kan göra en erase där igenom vilket igen går.

Jag har självklart tillgång till datorns desktop men det vanliga lösenordet samt admin-pass.

Hjälp någon?
Citera
2014-10-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Idioti från första början. "Detta kommer jag ihåg" sa jag till mig själv.

Men nu sitter jag här med ett bortglömt firmware lösenord och skulle vilja ha en trevlig och clean kopia av Yosemite. Hur kan jag lösa detta? Läst, läst och läst men får olika tips från olika personer, även kontaktat apple support utan svar.

Vad jag har kommit fram till är

Bruteforce är inget alternativ.
Ta ut ram fungerar inte på modeler efter 2010. ( Denna är MBP 2013 )
Tänka och försöka komma ihåg hjälper inte
Hårdvara trix gör min garanti ogiltig

Jag har kollat på lite andra idéer hur ska ska kunna återställa den tex genom någon annans time machine backup vilket jag inte hittade någon info om. Även kollar Disk utility om jag kan göra en erase där igenom vilket igen går.

Jag har självklart tillgång till datorns desktop men det vanliga lösenordet samt admin-pass.

Hjälp någon?
Firmware-lösenord har inget med hårddisken att göra, så någon annans TimeMachine-backup kommer inte hjälpa dig något, du får besöka en service-verkstad

http://support.apple.com/kb/TS3554?v...E&locale=en_US
Citera
2014-10-21, 19:22
Medlem
Gå till auktoriserad Apple-verkstad, det enda som hjälper.
Citera
2014-10-21, 19:39
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Firmware-lösenord har inget med hårddisken att göra, så någon annans TimeMachine-backup kommer inte hjälpa dig något, du får besöka en service-verkstad

http://support.apple.com/kb/TS3554?v...E&locale=en_US

Den länken står bara och snurrar.
Citera
2014-10-21, 19:54
Medlem
Citat:
Den länken står bara och snurrar.

"De enda som kan låsa upp datorer som skyddas av lösenord för den fasta programvaran är Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade servicepartner.

Om du har glömt bort ditt lösenord för den fasta programvaran i din Mac-dator, bokar du ett servicebesök hos en Apple Store-butik eller en Apple-auktoriserad servicepartner. Om du tänker besöka en Apple Store-butik bör du boka en tid (inte tillgängligt i alla länder)."
Citera
2014-10-21, 20:10
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
"De enda som kan låsa upp datorer som skyddas av lösenord för den fasta programvaran är Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade servicepartner.

Om du har glömt bort ditt lösenord för den fasta programvaran i din Mac-dator, bokar du ett servicebesök hos en Apple Store-butik eller en Apple-auktoriserad servicepartner. Om du tänker besöka en Apple Store-butik bör du boka en tid (inte tillgängligt i alla länder)."

Jo, jag läste det. Men när jag sedan gick vidare till hitta butik eller blabla så stog den och snurrade, snurrar faktiskt fortfarande.
Citera
2014-10-21, 20:35
Medlem
Citat:
Jo, jag läste det. Men när jag sedan gick vidare till hitta butik eller blabla så stog den och snurrade, snurrar faktiskt fortfarande.
https://locate.apple.com/se/sv/
Fungerar fint hos mig
Citera
2014-10-22, 11:37
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
https://locate.apple.com/se/sv/
Fungerar fint hos mig

Den länken fungerar inte för mig.

Fick svar idag, att få firmware lösenord ändrar kommer kosta mig 1200 SEK / tim med en veckas väntetid.

Finns det verkligen inget annat sätt att formatera datorn? Detta är ju lite överpris enligt mig.
Bara 200 SEK för att ta mig till affären och tillbaka.
Citera
2014-10-22, 17:42
Medlem
Citat:
Den länken fungerar inte för mig.

Fick svar idag, att få firmware lösenord ändrar kommer kosta mig 1200 SEK / tim med en veckas väntetid.

Finns det verkligen inget annat sätt att formatera datorn? Detta är ju lite överpris enligt mig.
Bara 200 SEK för att ta mig till affären och tillbaka.

Hela poängen med firmware-lösenord är att det inte ska gå att ta sig förbi.
Ta det som en läxa
Citera
2014-10-23, 22:18
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Hela poängen med firmware-lösenord är att det inte ska gå att ta sig förbi.
Ta det som en läxa

Brodern har blivit läxad.
Citera
2016-02-13, 18:03
Medlem
Mr.Shadows avatar
Jag lånar tråden.

Jag har mitt lösenord framför mig, men när jag skriver det så sväljer datorn helt enkelt inte lösenordet trots att jag vet att det stämmer - hur kommer det sig?

Det innehåller bland annat "!", "@" och "?". Kan det ha något med det att göra? Samt några siffror och stora och små bokstäver.

Edit:

Jag ska byta till SSD disk, det är därför jag vill radera min gamla disk.
Kommer det vara ett problem att installera OS på min nya SSD om det är ett FirmWare pass som den inte sväljer?
Senast redigerad av Mr.Shadow 2016-02-13 kl. 18:09.
Citera
2016-02-13, 19:20
Medlem
skulle gissa på att det är amerikansk tangenbordslayout där, så om du har något special tecken typ "/" så har det säkert flyttat på sig

Firmware lösenord brukar oftast 4 eller 6 siffror om jag inte minns fel, så det kanske är filevault lösenord du har? är det firmware lösenord så kommer den inte låta dig starta datorn ifrån något annat än din disk som du har nu, är det filevault lösenord så är det inget problem att byta ut hårddisken.
Senast redigerad av e. 2016-02-13 kl. 19:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in