2014-10-21, 15:21
Medlem
Fick problem med min dator efter ett strömavbrott. Misstänker nätagget så klart, men tänkte ändå höra: Ibland dör den totalt, men ibland fortsätter den hur fint som helst, ljudet fortsätter och så, men skärmen dör. Är detta normalt beteende för en dator med dåligt nätagg?
Citera
2014-10-21, 15:32
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesis
Fick problem med min dator efter ett strömavbrott. Misstänker nätagget så klart, men tänkte ändå höra: Ibland dör den totalt, men ibland fortsätter den hur fint som helst, ljudet fortsätter och så, men skärmen dör. Är detta normalt beteende för en dator med dåligt nätagg?

Låter lite mer som någonting i burken överhettas.
Ladda ner HWmonitor och kolla dina temperaturer på hårdvarorna för att kunna identifiera vad som blir för varmt.

Länk till sidan: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Citera
2014-10-21, 15:32
Medlem
BenAsslicks avatar
Snurrar fläkten till grafikkortet när skärmen dör?
Citera
2014-10-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Låter lite mer som någonting i burken överhettas.
Ladda ner HWmonitor och kolla dina temperaturer på hårdvarorna för att kunna identifiera vad som blir för varmt.

Länk till sidan: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Tack, will do.

Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Snurrar fläkten till grafikkortet när skärmen dör?

Grafikkortet är passivt kylt, så vet inte hur man kan se om det är igång?

Jag har en för klen processorkylare, det är jag medveten om, ska kolla tempen där, men det känns inte som det heller, för det är ju inte den som lägger av.

Tvivlar på att grafikkortet blir överhettat, det har suttit lika dant i flera år.
Citera
2014-10-21, 16:32
Medlem
Sulle82s avatar
Rabbla upp dina PC specs.

Om du har stock kylaren i kopplat så skall det räcka gott och väl under hela processorns livsperiod.
Kanske skall börja med att ta fram dammsugaren eller köpa lite tryckluft och göra rent.

PSU:er är billigt om du verkligen tror att det är den som strular bara köpa ett nytt och plugga in.

Du kan hitta gedigna psuer under 600 kr eftersom du har ett passivt kylt grafikkort kan ditt system inte dra mer än 300 watt.
Citera
2014-10-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Rabbla upp dina PC specs.

Om du har stock kylaren i kopplat så skall det räcka gott och väl under hela processorns livsperiod.
Kanske skall börja med att ta fram dammsugaren eller köpa lite tryckluft och göra rent.

PSU:er är billigt om du verkligen tror att det är den som strular bara köpa ett nytt och plugga in.

Du kan hitta gedigna psuer under 600 kr eftersom du har ett passivt kylt grafikkort kan ditt system inte dra mer än 300 watt.

Tror vi kan utesluta överhettning, den stod avstängd i flera timmar och jag startade den just, tog bara några minuter innan den la av helt, som om någon dragit ur sladden.

Har det inte i huvudet, men en 4 kärnig AMD AM2+, med en stock-kylare från en äldre processor, därav för lite kylning. Ett gammalt 8600 GT och nätagget hittade jag i någon låda, det var det jag bytte sist, då det slog gnistor från mitt gamla efter ett annat strömavbrott. Vet inte hur starkt det är.

Men detta har fungerat felfritt i några månader i alla fall.

Tror elen är instabil där jag bor och äter nätagg. Så frågan, är det troligt att det är det, med tanke på grafikkortets beteende?

Iofs har nytt grafikkort stått på önskelistan ett tag så jag kanske helt enkelt köper både och, för det kan väl inte vara ett moderkortsproblem iaf?
Citera
2014-10-21, 22:02
Medlem
NotBads avatar
När problemet är löst, använd gärna ett överspänningsskydd i fortsättningen

Länk:
Citera
2014-10-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
När problemet är löst, använd gärna ett överspänningsskydd i fortsättningen

Låter som en billig försäkring ja
Citera
2014-10-24, 11:54
Medlem
Temperaturerna verkar okej, men den som heter TMPIN2 går upp och ner lite hela tiden, vad kan det vara?

http://forumbilder.se/DEBSB/capture.PNG
Citera
2014-10-25, 17:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesis
Temperaturerna verkar okej, men den som heter TMPIN2 går upp och ner lite hela tiden, vad kan det vara?

http://forumbilder.se/DEBSB/capture.PNG

Dessutom har den tempen varit uppe i 118 grader. Ibland ser man höga värden men då brukar den ligga helt fast p.g.a att mätpunkten inte finns i verkligheten eller fel i mätprogrammet. Minimumvärdet verkar också realistiskt. Den hör inte till CPU eller GPU.

Prova ett annat mätprogram t.ex coretemp eller speedfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in