• 1
  • 2
2014-10-20, 22:48
Medlem
Hallå! nu var det så att min Macbook pro la av för ett tag sen och det visade sig att vara hårdisken som hade kraschat, jag köpte en ny hårddisk och grabbarna från företaget lyckades spara bilderna och föra över de till nya disken. Men nu är det så att när jag är inloggad i det andra kontot så laggar allting fast och ingenting rör sig, så jag skapade ett till administatörkonto och vill på något sätt nå filerna på andra kontot och föra in de i ett usb-minne (bilder, låtar, filmer) och spara de i det nya administatörkontot så jag kan stänga ner det andra kontot som har fryst fast.
Kan fb ha några tips för det är verkligen viktiga filer på de andra kontot!
Jag har provat med delning, men då är det bara filer som är inne på delningsmappen som syns jag vill då åt hela.

Otroligt tacksam för svar!
Citera
2014-10-20, 23:06
Bannlyst
Nu var det längesedan jag satt på en OS X maskin, så kan ha fel. Men jag tror om du kan bli root och sedan komma åt användarens mapp så skall du kunna kopiera över filerna/mapp du vill åt.

Öppna Terminal och skriv in och tryck enter:

Kod:
sudo -i

Skriv in ditt adminlösen så skall du bli root. Jag återkommer hur du lokaliserar mappen. Kan du skriva in i Terminalen följande och klistra in koden i CODE (ikonen är en hashtag) taggarna här:

Kod:
tree
Citera
2014-10-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmder
Nu var det längesedan jag satt på en OS X maskin, så kan ha fel. Men jag tror om du kan bli root och sedan komma åt användarens mapp så skall du kunna kopiera över filerna/mapp du vill åt.

Öppna Terminal och skriv in och tryck enter:

Kod:
sudo -i

Skriv in ditt adminlösen så skall du bli root. Jag återkommer hur du lokaliserar mappen. Kan du skriva in i Terminalen följande och klistra in koden i CODE (ikonen är en hashtag) taggarna här:

Kod:
tree

Har nu gjort det och är root som det står på terminalen, men förstod inte "Kan du skriva in i Terminalen följande och klistra in koden i CODE (ikonen är en hashtag) taggarna här:" ?
Citera
2014-10-20, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuzimtheman
Har nu gjort det och är root som det står på terminalen, men förstod inte "Kan du skriva in i Terminalen följande och klistra in koden i CODE (ikonen är en hashtag) taggarna här:" ?

Skriv in tree i Terminalen och se vad du får för output sen klistra in det här till oss så vi kan se hur din filstruktur ser ut.
Citera
2014-10-20, 23:17
Medlem
Citat:
Skriv in tree i Terminalen och se vad du får för output sen klistra in det här till oss så vi kan se hur din filstruktur ser ut.

fick fram detta

admins-MacBook-Pro:~ root# tree
-sh: tree: command not found
admins-MacBook-Pro:~ root#
Citera
2014-10-20, 23:23
Bannlyst
Citat:
fick fram detta

admins-MacBook-Pro:~ root# tree
-sh: tree: command not found
admins-MacBook-Pro:~ root#

Just ja, du måste ladda ner programmet tree först innan du kan använda den funktionen. Gör följande:

1. Ladda ner tree: http://mama.indstate.edu/users/ice/t...tree-1.7.0.tgz

2. Extrahera mappen till t.ex. ditt skrivbord.

3. Öppna en ny Terminal men behåll ditt gamla fönster öppet. Du kan öppna med CMD + T (har jag för mig).

4. Skriv in cd ~/dittanvändarnamn/Desktop/tree-1.7.0

5. Skriv in sudo make och enter sedan sudo make install
Citera
2014-10-20, 23:27
Medlem
Citat:
Just ja, du måste ladda ner programmet tree först innan du kan använda den funktionen. Gör följande:

1. Ladda ner tree: http://mama.indstate.edu/users/ice/t...tree-1.7.0.tgz

2. Extrahera mappen till t.ex. ditt skrivbord.

3. Öppna en ny Terminal men behåll ditt gamla fönster öppet. Du kan öppna med CMD + T (har jag för mig).

4. Skriv in cd ~/dittanvändarnamn/Desktop/tree-1.7.0

5. Skriv in sudo make och enter sedan sudo make install

Nu blev det såhär
No such file or directory
admins-MacBook-Pro:~
Citera
2014-10-20, 23:30
Medlem
eller vänta nu förstod jag, nu håller jag på och installerar code
Citera
2014-10-20, 23:30
Bannlyst
Citat:
Nu blev det såhär
No such file or directory
admins-MacBook-Pro:~

Ok, om du testar att köra cd ~, cd Desktop och cd tree-1.7.0 istället, vad händer då?
Citera
2014-10-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ok, om du testar att köra cd ~, cd Desktop och cd tree-1.7.0 istället, vad händer då?

Nej du, den hämtade en programvara och sedan när jag försöker med de andra du skrivit så händer ingenting. Blir samma svar som förut no such file or directory
Citera
2014-10-20, 23:47
Medlem
systems avatar
Systeminställningar -> Användare och grupper
Markera det andra kontot, välj ”nollställ lösenord”.
Citera
2014-10-20, 23:48
Bannlyst
Citat:
Nej du, den hämtade en programvara och sedan när jag försöker med de andra du skrivit så händer ingenting. Blir samma svar som förut no such file or directory

Konstigt. Skriv ut exakt allt som du ser i Terminalen så får jag kika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in