• 1
  • 2
2014-12-18, 00:18
Medlem
Jag har fr en tid sedan riktat meditationen och frskt flja tonen. Det r helt klart en funktionell teknik. En av dom bttre faktiskt. Vinna ver dden? Jag skulle snarare sga att man kan uppleva en fast punkt/jaget som separat frn kroppen. Det kan f en att dra vissa slutsatser. Helt klart fascinerande.
Senast redigerad av 7axis 2014-12-18 kl. 00:20.
Citera
2014-12-23, 20:32
Medlem
Flickpojkens avatar
jag tror man kan frstta sin hjrna i olika kognitivatillstnd med hjlp av tekniker. p ett mycket mer raffinerat och instrumentellt stt n man kan med diverse substanser. men de krvs engagement och jag har annat fr mej. dessa metoder har kartlagds under lng tid i olika traditioner.

de suspekta inslagen r egentligen bara metaforer eller mental bilder som egentligen inte r sanna men anvndbara s lnge man kan vidbehlla illusionen av dom (och drmed r dom i en bemrkelse sanna). de r helt enkelt ngot i vran natur som gr att de specifika metoderna med dess specifika tillsynes obskyra inslag fungerar.
Citera
2014-12-27, 11:13
Medlem
yenoMs avatar
Mycket trams i trden. Men om man ska se p sjlva meditationen som helande s blev jag ngot upplyst nr jag sg vetenskapens vrld hromdagen. En vlrenommerad forskare som hade bevisat att man levde lngre om man sysslade med meditation. S kan man leva hlsosammare och lngre med meditation? Skerligen d det minskar oxidativ stress eller vad det heter.. Men botar knappast alla sjukdomar vilket de flesta nog frstr

http://www.svtplay.se/video/2541283/...rld/avsnitt-16
Citera
2014-12-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Sanningen. Frlsaren. Herren. Finns att lsa om honom i bibeln men vi alla kommer f mta honom en dag.

Du borde knna igen honom men hr r ngra tips;

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud... Och Ordet blev mnniska och bodde bland oss" (Joh 1:1, 14)

jag kan ett bibelcitat utantill, fast p engelska. det dr frn pulp fiction
Citera
2014-12-28, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag kan ett bibelcitat utantill, fast p engelska. det dr frn pulp fiction
fast det r ju frvanskat om du inte visste det.
frn filmen;

Citat:
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brothers keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy My brothers. And you will know My name is the Lord when I lay My vengeance upon thee.

kta;
Citat:
Ezekiel 25

King James Version (KJV)
https://www.biblegateway.com/passage...25&version=KJV
Citera
2014-12-30, 20:57
Medlem
Flickpojkens avatar
xxx
Senast redigerad av Flickpojken 2014-12-30 kl. 21:00.
Citera
2014-12-30, 21:00
Medlem
Flickpojkens avatar
jag hrde Agnes Vld (finns ocks p svt tror jag) tala om detta hon pstr att stress hypotesen r en myt frn 50-talet. ungefr p stt som Annika dahlgren som talar om fett skrck som en myt med sitt ursprung i gammal forskning.

jag va sker att kortisol vid lngtids exponering hade degenerativa effekter p nervceller dock. de enda jag egentligen var sker p var att konstant stress var skadligt.

de verkar ju i vilket fall som om meditation faktiskt ndrar hjrnan och att de gr snabbt ett par mnader bara och man ser allts skillnad i kortikala omrden p bilder frn MR innan och efter nr man jmfr med kontrollgrupp.
Citera
2015-01-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yenoM
Mycket trams i trden. Men om man ska se p sjlva meditationen som helande s blev jag ngot upplyst nr jag sg vetenskapens vrld hromdagen. En vlrenommerad forskare som hade bevisat att man levde lngre om man sysslade med meditation. S kan man leva hlsosammare och lngre med meditation? Skerligen d det minskar oxidativ stress eller vad det heter.. Men botar knappast alla sjukdomar vilket de flesta nog frstr

http://www.svtplay.se/video/2541283/...rld/avsnitt-16
Ja de som mediterar mycket har lngre "telomerer". Telomerer frkortas nr man ldras men meditation motverkar den processen.

Meditation ett vldigt bra verktyg som underskattas av mnga. Men tror inte det botar alla sjukdomar men vldigt mnga psykiska sjukdomar den saken r sker!
Citera
2015-01-06, 03:03
Medlem
Jag frstr fortfarande inte hur man gr nr man mediterar, men jag tror att allt som innebr att mindre syre tillfrs min hjrna gr saker och ting smre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in