2014-10-20, 08:15
Medlem
min kompis har startat ett foretag dar dem tillverkar 3d figurer. foretaget ar valdigt litet, men gar bra.

jag haller pa och hjalper han med att uppdatera foretagets hemsida, och tankte att jag skulle ta tag i "social media" biten.. da han varken har tid eller riktigt koll pa den delen. jag tankte kolla om ni har lite tips vad man kan gora for na ut till folk och pa basta sattet marknadsfora sig?

vi har varit pa olika mässor (tank comic-con), och dar har det gatt valdigt bra. min kompis ar valdigt business minded, medan jag ar lite mer estetiskt lagd. jag tycker det alltsa ar viktigt hur hemsidan ser ut, logon, bilderna pa instagram, etc. min kompis bryr sig inte det minsta om sant, foretaget har funnits i cirka 1 ar och han har helt enkelt prioriterat bort det har. hur ska jag fa honom till att inse att detta ar viktigt?

efter mässorna sa har foretaget i stort sett exploderat, dem har ca 20.000 bestallningar. jag kanner att man skulle kunna na ut till fler via social media, plus att man som kund i dagens lage tycker det ar konstigt att man inte har en uppdaterad hemsida, facebook, twitter, instagram etc. haller ni med eller overskattar jag social media?

nagra fragor till er:

-vilken social media manager anvander ni, om ni anvander nagon?
-har ni nagra bra tips for att gora pr for foretaget? (instagram tavling etc)
-hur gar ni till vaga for att fa ut er produkt i media? (tidningar etc)
Citera
2014-10-20, 08:24
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
plus att man som kund i dagens lage tycker det ar konstigt att man inte har en uppdaterad hemsida, facebook, twitter, instagram etc. haller ni med eller overskattar jag social media?

Om ni inte har tid för ovanståendet så bör ni undvika det, simple as that?

Ska ni prompt ha uppdaterade och fräscha inlägg men inte har tid så finns det "assistenter" som går att köpa för det här. De kan ta fram lämpliga och relevanta texter till er och hålla era sociala kanaler aktiva.

Frågan blir således: Kommer kunder i kontakt med er via sociala medier? I sådan utsträckning att ni vill fortsätta satsa pengar/tid på det? Finns det något media som inte fungerar så bra som vi kanske kan hoppa över och finns det någon social media vi bör satsa på som vi inte har nu?
Citera
2014-10-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Om ni inte har tid för ovanståendet så bör ni undvika det, simple as that?

Ska ni prompt ha uppdaterade och fräscha inlägg men inte har tid så finns det "assistenter" som går att köpa för det här. De kan ta fram lämpliga och relevanta texter till er och hålla era sociala kanaler aktiva.

Frågan blir således: Kommer kunder i kontakt med er via sociala medier? I sådan utsträckning att ni vill fortsätta satsa pengar/tid på det? Finns det något media som inte fungerar så bra som vi kanske kan hoppa över och finns det någon social media vi bör satsa på som vi inte har nu?

det ar alltsa min kompis foretag, han tog over det da det gick daligt for han som startade det. det har gatt uppat sen dess. det ar fortfarande ett litet foretag och forsaljningen har inte borjat komma igang forran nu... dem har alltsa inte/har inte haft budget till att anlita nagon att skota deras social media. min kompis ar inte heller sa insatt och tycker val darmed att det inte ar lika viktigt. jag tror daremot att man kan na fler genom social media.

eftersom det ar min kompis och jag tror pa foretaget, sa erbjod jag mig att uppdatera hemsidan gratis. och kanner aven att jag kan ta pa mig att fixa lite med social media tills dem kan anstalla nagon. sa jag skulle uppskatta lite tips vad som ar bra for ett "nytt" foretag.
Citera
2014-10-20, 12:48
Medlem
Sker beställningarna via hemsidan? I så fall kan det nog, precis som du säger, vara särskilt viktigt att undersöka vad en upprustning av hemsidan skulle innebära.

Det låter som att mässorna har fungerat som en ypperlig kanal för att öka försäljningen. Kanske är det ändå bra att fokuset ligger där istället för på sociala medier? Hur som helst har du ju nu erbjudit dig att hjälpa din kamrat gratis, vilket ger er en perfekt möjlighet att få testa huruvida marknadsföring på sociala medier är en lönsam strategi för företaget eller inte.

Så, för att försöka svara på dina frågor:

- Har du testat Hootsuite som social media management system? Det är mycket populärt och det går att använda gratis, med vissa begränsningar.

- Precis som du nämnde så kan tävlingar på sociala medier vara en effektiv metod för att locka nya besökare. Vinstpriserna behöver inte vara dyra eller ens kosta en enda krona.

Det viktiga är att de tävlande upplever att de får något värdefullt. En tävling skulle t.ex. kunna gå ut på att de tävlande hittar på ett namn åt en av företagets kommande 3D-figurer och vinnarens förslag blir det officiella namnet. Du fattar galoppen.

Glöm inte att kolla upp reglerna för att anordna tävlingar på respektive sociala mediekanal.

- Fundera över vilka medier som eventuellt skulle vilja berätta/göra ett reportage om företaget. Branschspecifika tidningar, forum, lokala nyheter, företagstidningar, - alternativen är många.

Därefter är det egentligen bara att höra av dig till dem och berätta om allt spännande ni har på gång. Det finns mycket information på nätet om att skriva pressmeddelanden/press release(r), så läs gärna om det.

Ett till tips angående sociala medier: Det är generellt sett mycket bättre att du helhjärtat fokuserar på en eller två sociala mediekanaler istället för att försöka hinna med att använda så många som möjligt.
Senast redigerad av swot 2014-10-20 kl. 12:52.
Citera
2014-10-20, 14:05
Medlem
roleones avatar
Är målgruppen tydligt svensk? Om inte kan ju ex. en (Casual)AMA på Reddit vara ett kul sätt att nå ut.
Citera
2014-10-21, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swot
Sker beställningarna via hemsidan? I så fall kan det nog, precis som du säger, vara särskilt viktigt att undersöka vad en upprustning av hemsidan skulle innebära.

Det låter som att mässorna har fungerat som en ypperlig kanal för att öka försäljningen. Kanske är det ändå bra att fokuset ligger där istället för på sociala medier? Hur som helst har du ju nu erbjudit dig att hjälpa din kamrat gratis, vilket ger er en perfekt möjlighet att få testa huruvida marknadsföring på sociala medier är en lönsam strategi för företaget eller inte.

Så, för att försöka svara på dina frågor:

- Har du testat Hootsuite som social media management system? Det är mycket populärt och det går att använda gratis, med vissa begränsningar.

- Precis som du nämnde så kan tävlingar på sociala medier vara en effektiv metod för att locka nya besökare. Vinstpriserna behöver inte vara dyra eller ens kosta en enda krona.

Det viktiga är att de tävlande upplever att de får något värdefullt. En tävling skulle t.ex. kunna gå ut på att de tävlande hittar på ett namn åt en av företagets kommande 3D-figurer och vinnarens förslag blir det officiella namnet. Du fattar galoppen.

Glöm inte att kolla upp reglerna för att anordna tävlingar på respektive sociala mediekanal.

- Fundera över vilka medier som eventuellt skulle vilja berätta/göra ett reportage om företaget. Branschspecifika tidningar, forum, lokala nyheter, företagstidningar, - alternativen är många.

Därefter är det egentligen bara att höra av dig till dem och berätta om allt spännande ni har på gång. Det finns mycket information på nätet om att skriva pressmeddelanden/press release(r), så läs gärna om det.

Ett till tips angående sociala medier: Det är generellt sett mycket bättre att du helhjärtat fokuserar på en eller två sociala mediekanaler istället för att försöka hinna med att använda så många som möjligt.

super schysst! tack for ditt svar.

man gor bestallningen/bokar tid precis som du sager, via hemsidan. sa jag tyckte det kanns viktigt att man har en ny, snygg, hemsida. den gamla sag ut nagot som nagot fran sent 90-tal. det kanns ocksa viktigt med en bra hemsida eftersom manga inte vet hur 3D processen funkar, eller vad dem kan forvanta sig for resultat. (dem gor alltsa 3D figurer av personerna sjalva).

jag haller med dig om att fokusen borde ligga pa dessa mässor. eftersom det ar en relativt ny teknik, sa ar folk intresserade av att se hur det gar till, plus att dem far se hur figurerna ser ut, pa nara hall istallet for en bild. sociala medie biten tankte jag syssla med mest for jag tycker det kan vara bra satt att na ut till folk och visa vad vi gor. jag kande att jag har tid att pyssla med detta ett tag till framover, sa why not.

jag har inte anvant nan social media manager forut, men det verkar som att hootsuite ar den basta sa det far nog bli den. jag tankte forst och framst facebook och instagram (eventuellt twitter, pinterest och youtube).

ska ta och googla press releaser, for det ar nog det enda som ar nytt for mig (eller kanske helt enkelt vanta med det tills dem har anstallt nagon for den rollen). om du har nat bra tips sa tar jag garna emot det. funderar ocksa pa om man kan na ut till kandisar (som garna har ratt malgrupp som foljare... tank "big bang theory" foljare). vet dock inte hur basta sattet att na ut till dem. antar att dem har nan kontakt person som man kan na via hemsida?

tack for din feedback och tips!
Citera
2014-10-21, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Är målgruppen tydligt svensk? Om inte kan ju ex. en (Casual)AMA på Reddit vara ett kul sätt att nå ut.
skitbra! det var precis nat sant jag hade tankt, och hade helt glomt bort reddit...

jag ar dock ingen stor reddit anvandare sjalv. ar det bara till att skapa en trad i AMA? borde man skapa nan trad i nan annan sub?? hur "far man igang" en stor trad??

malgruppen ar amerikanare. vi har manga som gillar cosplay som brukar gora 3D versioner av sig sjalva (tank big bang theory foljare, comic-con) och manga som gifter sig brukar vilja ha 3D minimes i deras brollopsklader. sen har dem ju sa klart average joes i sina vardagsklader bland kunderna ocksa.
Senast redigerad av makaty 2014-10-21 kl. 03:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in