2014-10-19, 21:11
Medlem
Sitter och tittar på Man of Steel från 2013 och kom att fundera på vilken typ av etik Stålmannen tillämpar. Är det exempelvis pliktetik, konsekvensetik eller kanske dygdetik? Vad tror ni på flashback? Har ni funderat på vilka etiska överväganden som ligger till grund för Stålmannens handlade?

Nu har Stålmannen visserligen en tendens att stöta på så uppenbart onda skurkar så här är kanske inte det moraliska grubbleriet speciellt betungande. Men hur har han bettet sig i mer oklara situationer som han råkar ut för? I Stålmannen II vill jag minnas att han i slutet, då som Klark Kent, spöar upp en person på en bar som tidigare i filmen, då hans krafter var borta, hade tjafsat med honom. Vilka moraliska överväganden kan ha legat till grund för detta handlande? (Man bör kanske för diskussionens skull även undvika de gånger då stålmannen begår handlingar som helt uppenbart skulle ta livet av de han försöker att rädda, exempelvis då han vänder på jordens rotation i Stålmannen I för att backa tiden???, eller flyttar på månen i Stålmannen IV för att skugga Nuclear Man eller vad han heter och då beröva honom på hans krafter.)

Kan tillägga att mina kunskaper om stålmannen sträcker sig till filmerna, har inte läst serien eller sätt de otaliga tv-serier som gjorts om honom.
Senast redigerad av spillroavparadiset 2014-10-19 kl. 21:15.
Citera
2014-10-19, 21:28
Medlem
Raxbahns avatar
Filmer är regissörernas tankar, drömmar, åsikter. Tecknade serier likaså.
Men innehållet publiceras bara när mediajättarna betalar för det, ibland med vissa villkor (läs= strukna scener osv).

Så moralen är alltså bestämd av ett fåtal personer, i avsikt att påverka oss tittare/läsare i en viss riktning. Men så långt har du nog också hunnit tänka, TS.

Etiken måste tilltala en majoritet om filmen/serien ska sälja. Så förändringen måste vara ytterst begränsad i varje alster för att undvika en flopp och en kanske motsatt moralisk effekt. Just därför nyttjas filmen som media för att nå ett bredare åsiktsspektra och kunna påverka dem som väljer att titta.
Min åsikt.
Citera
2014-10-19, 21:34
Medlem
Bertil85s avatar
Ja vad kul det hade varit om vi hade en egen Stålman på jorden.

Eller i luften eftersom han kan flyga. Den enda som kan...

Följer diskussionen ivrigt. Moral i från US and A skulle jag tro.
Citera
2014-10-19, 22:44
Medlem
Moramannens avatar
I de gamla serierna kunde han i alla fall vara en riktig skitstövel från och till: http://superdickery.com/index.php?op...-day&Itemid=54
Citera
2014-10-20, 15:53
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spillroavparadiset
Sitter och tittar på Man of Steel från 2013 och kom att fundera på vilken typ av etik Stålmannen tillämpar. Är det exempelvis pliktetik, konsekvensetik eller kanske dygdetik? Vad tror ni på flashback? Har ni funderat på vilka etiska överväganden som ligger till grund för Stålmannens handlade?

Nu har Stålmannen visserligen en tendens att stöta på så uppenbart onda skurkar så här är kanske inte det moraliska grubbleriet speciellt betungande. Men hur har han bettet sig i mer oklara situationer som han råkar ut för? I Stålmannen II vill jag minnas att han i slutet, då som Klark Kent, spöar upp en person på en bar som tidigare i filmen, då hans krafter var borta, hade tjafsat med honom. Vilka moraliska överväganden kan ha legat till grund för detta handlande? (Man bör kanske för diskussionens skull även undvika de gånger då stålmannen begår handlingar som helt uppenbart skulle ta livet av de han försöker att rädda, exempelvis då han vänder på jordens rotation i Stålmannen I för att backa tiden???, eller flyttar på månen i Stålmannen IV för att skugga Nuclear Man eller vad han heter och då beröva honom på hans krafter.)

Kan tillägga att mina kunskaper om stålmannen sträcker sig till filmerna, har inte läst serien eller sätt de otaliga tv-serier som gjorts om honom.
Han är amoralisk. Dödar en jävla massa oskyldiga på båda sidor, dödar de resterande av hans eget folk och förstör deras plan att säkra kryptonernas fortlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in