• 1
  • 2
2014-10-19, 20:27
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Det verkar som att det vimlade av genier förr i tiden. Titta bara på 1700 -1800-talet, vi hade Isaac Newton, Voltaire, Goethe, Carl von Linné, Darwin, Schopenhauer, Nietzsche, Beethoven, osv osv.
När jag tittar på hur det ser ut idag ser jag då inga personer som kommer att göra lika stora intryck på vetenskap och kultur som herrarna jag radade upp, varför är det så?
Citera
2014-10-19, 20:59
Medlem
retrospectives avatar
Många av människorna du nämner var ju typ som reaktioner. Upplysningstiden fordrade ett sätt att vara och tänka på, ungefär som en hype (och betecknas således under sådan kategori). Fantastiskt stark och påtaglig "filosofi- och kulturkänsla" kring just den här epoken. Intresset har fragmentiserats eller kanske fördunklats i samtiden, men smarta människor finns fortfarande lite här och var...

Det är väl den naturliga processen som gäller vilken annan upptäckt som helst. Vi hittar ett objekt, eller börjar kontemplera en teori (ev filosofisk), och vi undersöker det/den. Genom åren kommer människor att bidra till- och utveckla förståelsen samt skapa förgreningar, vilket har hänt och fortsätter att hända än idag, inom filosofi, naturvetenskap, musik (konst), etc.
Några av de smartaste jävla människorna som någonsin har existerat gjorde det definitivt under 1900-talet! Jag studerar dock i huvudsak intresseämnen kronologiskt, vilket betyder att jag inte har kommit fram till nutid än... annat än på ett översiktligt sätt, men där är vi ju alla som har gått i skolan.

Tänk också på att samtiden inte behöver vara individerna rättvis! Många av de största "genierna" som man generellt igenkänner idag har väl någon gång kallats för idioter. Det är lätt att se tillbaka 200 år och säga: "Där har vi en smart jävel!", så nutidens genier får fossilisera litet...
Citera
2014-10-19, 23:13
Medlem
MeanMEs avatar
Idag krävs det ofta hela projektgrupper för att nå nya landvinningar.

Tex håller man på med ett jätteprojekt att kartlägga genomen hos cancerceller för att kunna individanpassa cancerbehandling med med hjälp av genterapi.

Lite svårt att plocka fram den enskilt mest lysande stjärnan där.

Men klarar de av att bota cancer i framtiden är det ju en jättebedrift.
Citera
2014-10-19, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Det verkar som att det vimlade av genier förr i tiden. Titta bara på 1700 -1800-talet, vi hade Isaac Newton, Voltaire, Goethe, Carl von Linné, Darwin, Schopenhauer, Nietzsche, Beethoven, osv osv.
När jag tittar på hur det ser ut idag ser jag då inga personer som kommer att göra lika stora intryck på vetenskap och kultur som herrarna jag radade upp, varför är det så?

Motsvarigheterna till filosoferna där är troligen antingen medicinerade med psykofarmaka eller skriver på Flashback och liknande ställen
Citera
2014-10-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Motsvarigheterna till filosoferna där är troligen antingen medicinerade med psykofarmaka eller skriver på Flashback och liknande ställen

Det låter nästan som att du beskriver dig själv.
Citera
2014-10-20, 03:08
Medlem
Citat:
Feynman var väl ganska modern, dog på 80-talet. Hur som helst så kan det dröja lite innan folk sätter en modern persons arbete i perspektiv. John Conway är nog också en sån person, som dessutom lever idag, som kommer finnas i historieböckerna i framtiden.
Citera
2014-10-20, 04:21
Medlem
nemohoezs avatar
Enkelt. Det behövs inte fler. Vi har våra byggstenar. Nu ser vi hur det går.
Citera
2014-10-20, 10:47
Medlem
Citat:

Det finns massor av genier i konstens värld. Ett problem är att det de gör inte ligger i folks världssyn. Folk förstår inte eftersom det inte är allmänt tankegods, det vill säga det som konstnärerna pysslar med. Det finns förstås många konstnärer som inte är geniala i allmän bemärkelse.

Det finns massor av genier inom vetenskapen. Ta fysiken som exempel. Problemet är att när man blir genialisk, jag påstår att det är en process, så hamnar man alltid i moraliska dilemman. Ta kärnfysiker som exempel. Tänk Los Alamos. Tänk Manhattan project. Hur kul tror ni att det är att vara genialisk med sådana konsekvenser? Utan tvekan påstår jag att det finns genier inom fysiken även idag. Ett problem för dessa är att de omges av pellejönsar och bokmalar. Många av dagens supergenier vaktar sin tunga och då med tanke på de möjliga konsekvenserna. Det är mitt antagande.
Citera
2014-10-21, 06:19
Jag skulle gissa att de jobbar på Google. Verkar vara ett gött jobb.

Annars så är det säkert farligt att bli stämplad som geni - ni vet, makt korrumperar. Förstör omdömet att vara för kåt på sig själv.
Citera
2014-10-21, 20:09
Medlem
Det finns definitivt många genier inom vetenskapen idag också. Jag är mest insatt i fysik och matematik, så jag kan bara nämna en fysiker och en matematiker som garanterat är genier och som är verksamma idag. Inom fysik är det mest självklara exemplet för mig Edward Witten. Han ligger bakom stora delar av strängteorin, han har ett par välkända artiklar och resultat om andra delar av fysiken, och många av hans resultat har också spelat en väldigt stor roll för modern matematik. Han vann en Fields-medalj (närmaste man kommer ett nobel-pris i matematik, och antagligen ännu svårare att få eftersom det inte delas ut varje år och man måste vara under 40 år), trots att han är en fysiker. Inom matematiken finns det flera klara genier, men bara för att nämna en så har vi Jacob Lurie: han är väldigt produktiv och har i princip revolutionerat ett helt fält av modern matematik på egen hand, genom sin doktorsavhandling, inte mindre. Så genier finns det nog, men eftersom de just sysslar med banbrytande forskning förstår ju väldigt få vad de gör, och de täcks ju inte precis av media, så det är inte så konstigt att få känner till dem. Iaf. kommer deras namn leva vidare inom deras respektive fält.
Citera
2014-10-21, 21:34
Medlem
Citat:

Tro du dra fel slutsats. Det finns många fler genier idag som är minst lika duktiga som de du nämner. Däremot är de inte lika kända för att de är så många att de inte längre få lika stor uppmärksamhet. Hade t.e.x Elvis född idag hade han inte kunnat bli lika stor p.g.a konkurrens från många många duktiga musiker. Det samma gäller säkert Beethoven och alla du nämner. Det fanns mycket lite konkurrens bland genierna förr så de få som fanns fick mycket uppmärksamhet och blev kända.
Citera
2014-10-21, 21:39
Medlem
Red&Blacks avatar
I takt med att världen blir alltmer "jämlik", där människor utsätts för en nivellering när det kommer till tänkande, kultur och utbildning så resulterar detta i att vi får en ökad medelmåttlighet bland befolkningen. Detta medför i sin tur till att genierna blir allt mer undanträngda och i slutändan så riskerar man även en total utrotning av genierna, vilket skulle innebära en total stagnering av den mänskliga utvecklingen och på längre sikt även en tillbakagång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in