Citat:

Ursprungligen postat av 
z0mgpl0x

Det verkar som att det vimlade av genier förr i tiden. Titta bara på 1700 -1800-talet, vi hade Isaac Newton, Voltaire, Goethe, Carl von Linné, Darwin, Schopenhauer, Nietzsche, Beethoven, osv osv. 
När jag tittar på hur det ser ut idag ser jag då inga personer som kommer att göra lika stora intryck på vetenskap och kultur som herrarna jag radade upp, varför är det så?

Det finns massor av genier i konstens värld. Ett problem är att det de gör inte ligger i folks världssyn. Folk förstår inte eftersom det inte är allmänt tankegods, det vill säga det som konstnärerna pysslar med. Det finns förstås många konstnärer som inte är geniala i allmän bemärkelse.
Det finns massor av genier inom vetenskapen. Ta fysiken som exempel. Problemet är att när man blir genialisk, jag påstår att det är en process, så hamnar man alltid i moraliska dilemman. Ta kärnfysiker som exempel. Tänk Los Alamos. Tänk Manhattan project. Hur kul tror ni att det är att vara genialisk med sådana konsekvenser? Utan tvekan påstår jag att det finns genier inom fysiken även idag. Ett problem för dessa är att de omges av pellejönsar och bokmalar. Många av dagens supergenier vaktar sin tunga och då med tanke på de möjliga konsekvenserna. Det är mitt antagande.