2014-10-18, 19:49
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Någon här som jobbar inom bankbranschen och kan tala om varför det inte kan överföras pengar på helger?

Detta går som jag förstått det automatiskt!

så varför inte kunna ge kunderna möjlighet till överföring fredag kväll når mottagaren under lördagen?
Eller är det så enkelt att bankerna vill tjäna ränta på dessa dagar utan att behöva betala ut överföringen till en annan bank direkt?

Swish går ju på sekunden i dag
borde då även funka med samma för en banköverföring
Eller?
Citera
2014-10-18, 22:02
Medlem
Det är dom utsugande bankerna som vill ha ränta på pengarna som ligger i limbo. Samma anledning till att det inte sker direkt på vardagar heller (överföringar mellan olika banker dvs). Dom tjänar fina pengar på det där.

Edit: Kanske är synisk. Kan vara en kvarleva i föråldrade system som fortfarande går med batch-körningar.
Citera
2014-10-18, 22:43
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paef
Det är dom utsugande bankerna som vill ha ränta på pengarna som ligger i limbo. Samma anledning till att det inte sker direkt på vardagar heller (överföringar mellan olika banker dvs). Dom tjänar fina pengar på det där.

Edit: Kanske är synisk. Kan vara en kvarleva i föråldrade system som fortfarande går med batch-körningar.

Du har rätt på båda punkterna. Bankerna kör en clearing varje vardag via batchkörning. Det finns inga incitament för bankerna att ändra på detta föråldrade system, eftersom de tjänar räntepengar på det.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2014-10-18 kl. 22:56.
Citera
2014-10-18, 22:46
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Så min fråga är rätt relevant
Varför ställer vi kunder upp på detta?
Citera
2014-10-19, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Så min fråga är rätt relevant
Varför ställer vi kunder upp på detta?
därför vi är efterblivna, istället så köper vi tjänster som swish o betalar för nått som borde vara gratis.
Citera
2014-10-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Du har rätt på båda punkterna. Bankerna kör en clearing varje vardag via batchkörning. Det finns inga incitament för bankerna att ändra på detta föråldrade system, eftersom de tjänar räntepengar på det.

Det är inte bankernas fel utan det är Riksbanken som genomför körningen. Det är i slutändan vår riksdag som har beslutat att inte Riksbanken ska behöva göra batchkörningar på helgen. Jag tycket det är skitdåligt av finansdepartementet att inte i regleringsbrevet till Riksbanken ange att körningar ska genomföras varje timme alla årets dagar. 2014 borde de inte ta mer än en timme att flytta pengar mellan olika banker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in