2014-10-18, 00:02
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladolf-Putler
Inga problem, så länge du sköter det snyggt. Det är ingen stilett utan en vanlig fällkniv, du säger helt enkelt att du har varit ute och plockat svamp men inte hittat några.

Så är det ju.

Tur eller otur. Att tolka en lag autistiskt till punkt och pricka eller inte. Och så vidare.

Man kan som sagt bli gripen på krogen om man bär med sig en 30cm dallrig dildo med knottror på - då detta kan anses vara ett slagvapen - alas - vapenbrott och/eller brott mot knivlagen.

Å andra sidan kan man bära med sig Moraknivar, under "vissa" premisser, och inte alls behöva oroa sig (i praktiken, strunt samma vad som står i Sveriges Lag 2014).

Jag som sagt alltid en schweizisk armékniv med mig i fickan, för att jag behöver dess funktioner, annars hade jag ju behövt kånka runt på en halv verktygslåda - och jag känner absolut ingen oro över att bli granskad i sömmarna - då jag ju redan har skurit bröd & brett smör på skivorna/använt luppen & kompass/*vad som helst med den* - på allmän plats där poliser har befunnit sig... och ingen av dem (poliserna) har höjt på ögonbrynen, i flera olika länder, inkl. Svedala.

TS kniv är ju så liten så att den torde betraktas som "inget märkvärdigt", om hon/han kan förklara för ordningsmakten på rätt sätt varför hon/han (hatar ordet "hen") - brukar denna på ett ordentligt sätt liksom.

Som sagt, en bra svampkniv tror jag absolut att det är.. vi säger så... även till ordningsmakten. ;-)
Citera
2014-10-18, 00:09
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Det finns som i reklamerna du vet en *

*... som hänvisar till haken/andra omständigheter. Sådana som du nämner här nedanför.

Du glömde "till och från" - jakt, arbete, fiske, friluftsliv, etcetera...

Jaha du, märkligt att man själv aldrig har erfarit något negativt av detta och dagligen ser arbetare med kniv i sina arbetskläder(?)

När blev du gripen senast för att ha burit en Morakniv i verktygsvästen på restaurang - off work så att säga?

När jag arbetade som järnhandlare under många år så var papper, penna, miniräknare, avbitare, kniv och tumstock standard i arbetsvästen.

Det var ingen polis som höjde på ögonbrynen när man käkade på samma ställen som de gjorde, framför näsan på dem.

Som jag sa, Polisen griper sällan för det. Ytterst sällan om alls, men de har inget stöd I lagen för att ha med sig kniven. Visst till och från jakt. Men går du I normal kläder o har en kniv på dig på stan ex I jackan o du skulle bli påkommen funkar inte att man ska ut o plocka svamp. Ska ut o fiska men saknar fiskespö? eller ska du gå runt med ett fiskespö och håv för att få bära kniven?
Ja de var lite mer annorlunda förr min morfar var uppväxt med fickkniv och hade alltid det. Men vem bryr sig om en 82 årig gubbe på väg till konsum?
Ungdomar, på stan, samhällen speciellt på kvällar o helger de åker direkt för brott mot knivlagen.
Om Abdul la, knarkar Leif eller en 20 åringar har kniv är det inte så är det kört.
Skulle Sven 61 som är på Preem o tankar bli påkommen skulle det knappast resultera I annat än en varning ev beslag.
Citera
2014-10-18, 00:50
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Som jag sa, Polisen griper sällan för det. Ytterst sällan om alls, men de har inget stöd I lagen för att ha med sig kniven. Visst till och från jakt. Men går du I normal kläder o har en kniv på dig på stan ex I jackan o du skulle bli påkommen funkar inte att man ska ut o plocka svamp. Ska ut o fiska men saknar fiskespö? eller ska du gå runt med ett fiskespö och håv för att få bära kniven?
Ja de var lite mer annorlunda förr min morfar var uppväxt med fickkniv och hade alltid det. Men vem bryr sig om en 82 årig gubbe på väg till konsum?
Ungdomar, på stan, samhällen speciellt på kvällar o helger de åker direkt för brott mot knivlagen.
Om Abdul la, knarkar Leif eller en 20 åringar har kniv är det inte så är det kört.
Skulle Sven 61 som är på Preem o tankar bli påkommen skulle det knappast resultera I annat än en varning ev beslag.

Yup.

Det är ju en tolkningsfråga när det väl kommer till kritan.

Man kan ju ha köpt kniven nyligen, därför så har man den på sig, på vägen hem... inte sant?
Man kan ju ha planerat att plocka svamp, men det blev aldrig av, och inte besvärat sig att åka x antal mil hem för att lägga den i huset/lyan.. inte sant?
Scenariona är oändliga.

Givetvis.. så är det ju i praktiken... att heter du Ali Ben Hassan och är 18 år, har en "Tactical Zombie Swtich Blade Knife" på dig - och blir ertappad med denna när du röker din holk utanför krogen i centrala Stockholm en lördagskväll - då kommer ordningsmakten att höja på ögonbrynen, minst sagt.

Heter du Gösta, 85 bast, och bor i Krämhult - och blir ertappad med en tandad handlie som är 60cm lång & väger 2kg vid korvkiosken - så höjer inte ordningsmakten på ögonbrynen, rent krasst.

Det handlar inte om att jag, personligen, är dödsknarkarnazist - utan det är ju skillnad på folk och fä - medborgare och andrasorteringsmedborgare - i polisernas ögon, här i landet.
Citera
2014-10-18, 00:50
Medlem
Strychnos avatar
Enligt polisen så är det tillåtet att bära fickkniv, Givetvis under ansvar.
Springer man runt och vevar med en kniv så åker man dit omedelbart,
Men normalt användande av en normal fickkniv är tillåtet.

Citat:
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Exempel på undantag från förbudet:

* militär som till uniform bär kniv
* hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
* svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
* normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg. "

Det är ju mer hur dom ser på normalt knivanvändande,
Men Såfort dom ser att oansvarsfulle knarkarlasse drar kniv
så är det omedelbart knivlagen som gäller.
Senast redigerad av Strychno 2014-10-18 kl. 01:34.
Citera
2014-10-18, 04:13
Medlem
HRTs avatar
japp, men om polisen kollar folk på stan som går på puben, eller bio o har fick kniv så räknas inte det som normalt bruk.
Landet, fiske, bonde, etc OK fickkniv som stadsboende finns inget normalt brukande/behov
Har gjort många knivbeslag som vakt en gång i tiden..en kille hade en liten kniv på nyckelringen men eftersom han tillhörde dräggen i stan så blev han av med den, med motivering att han inte behövde den på nattklubben utan kunde hämta den på polisstationen nästa dag.
Vet flera som bar skruvmejslar och skyllde på bilproblem, de togs för brott mot vapenlagen de finns en magkänsla om vem som är lämpad, har behov osv..
Citera
2014-10-18, 04:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Yup.

Det är ju en tolkningsfråga när det väl kommer till kritan.

Man kan ju ha köpt kniven nyligen, därför så har man den på sig, på vägen hem... inte sant?
Man kan ju ha planerat att plocka svamp, men det blev aldrig av, och inte besvärat sig att åka x antal mil hem för att lägga den i huset/lyan.. inte sant?
Scenariona är oändliga.

Givetvis.. så är det ju i praktiken... att heter du Ali Ben Hassan och är 18 år, har en "Tactical Zombie Swtich Blade Knife" på dig - och blir ertappad med denna när du röker din holk utanför krogen i centrala Stockholm en lördagskväll - då kommer ordningsmakten att höja på ögonbrynen, minst sagt.

Heter du Gösta, 85 bast, och bor i Krämhult - och blir ertappad med en tandad handlie som är 60cm lång & väger 2kg vid korvkiosken - så höjer inte ordningsmakten på ögonbrynen, rent krasst.

Det handlar inte om att jag, personligen, är dödsknarkarnazist - utan det är ju skillnad på folk och fä - medborgare och andrasorteringsmedborgare - i polisernas ögon, här i landet.

helt riktigt de du skriver.
den som bär kniv kl 11 00 en söndag förmiddag har större chans o klara sin knivmotivering än den som blir kollad 2300 en lördagkväll. Vilket också känns befogat.
Citera
2014-10-18, 08:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tecknarn
Så du menar att om jag t.ex. bara har kniven på nyckelringen och bara ska använda den som t.ex. hjälpmedel till att öppna lådor osv. så är det okej? Jag använder ju den till vettiga saker då eller vad man ska kalla det. Fast eftersom det är en kniv som man kan fälla upp bladet på så undrar jag om det är okej att bära den. Lagen säger ju 21 på springknivar och springstiletter som jag tror att den tillhör. Är ju lite orolig för det, men man kan ju inte bära på värsta feta kniven med knivskyddet i fickan heller.

Nej. Du åker dit vid upptäckt, oavsett knivtyp, om du har med den på stan, dvs offentlig plats eller motsvarande.

Stiletter och springknivar är inte mer förbjudna än andra knivar, men de är omgärdade av specialregler för överlåtande (åldersgräns). Stiletter brukar beskrivas som stickvapen (bladet går rakt ut), springknivar som "fjäderdrivna fällknivar".

Din kniv ser helt enkelt ut som det den är, en angelägen fällkniv.
Citera
2014-10-18, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jaha du, märkligt att man själv aldrig har erfarit något negativt av detta och dagligen ser arbetare med kniv i sina arbetskläder(?)

Det beror på att "knivlagens" syfte inte är att trakassera medborgaren, utan att ge möjlighet att haffa de som ligger inne med gatustridsvapen.

Det är inte förbjudet att "ha kniv" om "innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
Citera
2014-10-18, 12:40
Medlem
Tecknarns avatar
Alla säger olika, spännande!

Men som jag trodde så är min kniv som en vanlig fällkniv bara...
Fortsätt skriva ni om ni har fler åsikter och exempel, kul att höra vad ni tänker kring saken.

Tror som en del säger här i forumet, att jag får bära den bara jag tar hänsyn osv. till den och inte viftar med den.

Tack för svar hittills iaf
Citera
2014-10-18, 16:55
Medlem
Den frågan du ska ställa dig själv är om det är värt och riskera straff för vapenbrott OM polisen ertappar dig med den?
Det spelar ingen roll vad du skulle ha för ursäkt då domstolen med stor sannolikhet går på polismans ord än att du varit ute och plockat svamp.
Här har du ett typexempel på en helt galen dom. Om en 70årig Skogsvårdare kan bli dömd är du förmodligen långt i från säker själv.
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/05/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/
Citera
2014-10-18, 17:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amadeus4
Den frågan du ska ställa dig själv är om det är värt och riskera straff för vapenbrott OM polisen ertappar dig med den?
Det spelar ingen roll vad du skulle ha för ursäkt då domstolen med stor sannolikhet går på polismans ord än att du varit ute och plockat svamp.
Här har du ett typexempel på en helt galen dom. Om en 70årig Skogsvårdare kan bli dömd är du förmodligen långt i från säker själv.
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/05/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/

Ertappas med en kniv nära till hands i bilen då man argumenterar med polisen ligger man ju inte bra till, eftersom lastiftningen är så specifik med att man inte får ha [kniv] tillgänglig i fordonet. "... eller i fordon på allmän plats. ...")

Enbart av artikeln kan man förstå att den gode Vincent haft synpunkter på patrullens arbete mer allmänt (rätt vanligt att trafikbusar argumenterar enligt modellen "skit ni i mig och jaga våldtäktsmän i stället", inget som biter bra på trafikpoliser). Har då Vincent kört litet väl envist på den linjen OCH det då legat kniv framme, så går det ju inte bra. En kniv i bagageutrymmet eller i en verktygslåda är inga problem, uppenbarligen. Att ha den tillhands i dörrfickan är mindre försvarligt, i detta fall oförsvarligt.

Utan ha läst domen vågar jag gissa att de avgivna förklaringarna fungerat avseende kniven i verktygslådan, medan det är kniven i dörrfickan bedömts som litet väl lättillgänglig.

Till TS vill jag göra ett förtydligande: Om man är en yngre medborgare och bär med sig en kniv "på stan" utan att ha ett tydligt, godkänt och lättförklarat behov av den så kommer man att få problem om man blir muddrad av polisen, en OV eller en envarsgripande vakt (som alla då gör en laglig skyddsvisitation).

Det är bara det att polisen inte går runt och gör visitationer utan anledning som gör att det inte är svängdörrar till rätten för att folk går med knivar till vardags. Är man en fridens person, som inte väcker anledning att gripas händer ingenting. Vincent, ovan, käftade till sig det här helt i onödan, det är min fasta tro. Har man då en blotta i form av en helt onödig och oförklarbar kniv, så går polisen på den blottan, så är det bara.
Citera
2014-10-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ertappas med en kniv nära till hands i bilen då man argumenterar med polisen ligger man ju inte bra till, eftersom lastiftningen är så specifik med att man inte får ha [kniv] tillgänglig i fordonet. "... eller i fordon på allmän plats. ...")

Enbart av artikeln kan man förstå att den gode Vincent haft synpunkter på patrullens arbete mer allmänt (rätt vanligt att trafikbusar argumenterar enligt modellen "skit ni i mig och jaga våldtäktsmän i stället", inget som biter bra på trafikpoliser). Har då Vincent kört litet väl envist på den linjen OCH det då legat kniv framme, så går det ju inte bra. En kniv i bagageutrymmet eller i en verktygslåda är inga problem, uppenbarligen. Att ha den tillhands i dörrfickan är mindre försvarligt, i detta fall oförsvarligt.

Utan ha läst domen vågar jag gissa att de avgivna förklaringarna fungerat avseende kniven i verktygslådan, medan det är kniven i dörrfickan bedömts som litet väl lättillgänglig.

Till TS vill jag göra ett förtydligande: Om man är en yngre medborgare och bär med sig en kniv "på stan" utan att ha ett tydligt, godkänt och lättförklarat behov av den så kommer man att få problem om man blir muddrad av polisen, en OV eller en envarsgripande vakt (som alla då gör en laglig skyddsvisitation).

Det är bara det att polisen inte går runt och gör visitationer utan anledning som gör att det inte är svängdörrar till rätten för att folk går med knivar till vardags. Är man en fridens person, som inte väcker anledning att gripas händer ingenting. Vincent, ovan, käftade till sig det här helt i onödan, det är min fasta tro. Har man då en blotta i form av en helt onödig och oförklarbar kniv, så går polisen på den blottan, så är det bara.

Du har säkert en poäng där. Har heller inte sett domen. Men man kan ju spekulera i hur utsikterna för att frias när man är i stan skulle se ut om inte detta är ok. Så ursäkten att man plockat svamp känns tämligen bara korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in