Citat:
Ursprungligen postat av
Vladolf-Putler
Inga problem, så länge du sköter det snyggt. Det är ingen stilett utan en vanlig fällkniv, du säger helt enkelt att du har varit ute och plockat svamp men inte hittat några.

Så är det ju.
Tur eller otur. Att tolka en lag autistiskt till punkt och pricka eller inte. Och så vidare.
Man kan som sagt bli gripen på krogen om man bär med sig en 30cm dallrig dildo med knottror på - då detta kan anses vara ett slagvapen - alas - vapenbrott och/eller brott mot knivlagen.
Å andra sidan kan man bära med sig Moraknivar, under "vissa" premisser, och inte alls behöva oroa sig (i praktiken, strunt samma vad som står i Sveriges Lag 2014).
Jag som sagt alltid en schweizisk armékniv med mig i fickan, för att jag
behöver dess funktioner, annars hade jag ju behövt kånka runt på en halv verktygslåda - och jag känner absolut
ingen oro över att bli granskad i sömmarna - då jag ju redan har skurit bröd & brett smör på skivorna/använt luppen & kompass/*vad som helst med den* - på allmän plats där poliser har befunnit sig... och ingen av dem (poliserna) har höjt på ögonbrynen, i flera olika länder, inkl. Svedala.
TS kniv är ju så liten så att den torde betraktas som "inget märkvärdigt", om hon/han kan förklara för ordningsmakten på rätt sätt varför hon/han (hatar ordet "hen") - brukar denna på ett ordentligt sätt liksom.
Som sagt, en bra svampkniv tror jag absolut att det är.. vi säger så... även till ordningsmakten. ;-)