2014-10-17, 20:40
Medlem
Tecknarns avatar
Tjo!

Löpte en kniv från "knivbutiken" här om dagen. Köpte en "SOG 2.0". Vad säger lagen om denna? Får jag bära den eller inte?

Är under 21 kan jag säga...
Om jag inte får använda den, då borde väll jag inte få ha köpt den eller?

Tillhör kniven springstilleter eller springknivar?

Tacksam för svar!
Citera
2014-10-17, 20:46
Medlem
melfokss avatar

vilken sog 2.0 ? finns flera olika varianter av just 2.0. Men är ganska säker på om farbror blå tar dig med den så blir ju det inte så skoj
Citera
2014-10-17, 20:47
Medlem
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Citera
2014-10-17, 20:56
Medlem
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Kniv
Skruvmejslar
Kofot
Mattknivar
Dildo
Mm mm

Allt som kan skada en annan människa KAN hamna under knivlagen.
Först avgör polis på plats, sedan avgörs det i en rättegång om du ska dömmas.
Citera
2014-10-17, 20:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tecknarn
Tjo!

Löpte en kniv från "knivbutiken" här om dagen. Köpte en "SOG 2.0". Vad säger lagen om denna? Får jag bära den eller inte?

Är under 21 kan jag säga...
Om jag inte får använda den, då borde väll jag inte få ha köpt den eller?

Tillhör kniven springstilleter eller springknivar?

Tacksam för svar!

Tänker du ta med den på stan? Då spelar sorten ingen roll.

Tänker du "bara ha den", samla på den eller i största allmänhet använda den till något vettigt (dit räknas INTE att skära halsen av fiender!), så spelar sorten heller ingen roll.

21-årsgränsen är litet speciell, för den gäller bara vissa föremål (utpräglade vapen) och dessutom kriminaliserar den inte innehavet av dessa, utan överlåtelse till "under-21" och saluförande av desamma.
Citera
2014-10-17, 21:23
Medlem
Tecknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melfoks

vilken sog 2.0 ? finns flera olika varianter av just 2.0. Men är ganska säker på om farbror blå tar dig med den så blir ju det inte så skoj
Det är denna
http://www.sogknives.com/micron-2-0-tanto-hardcase-black-straight.html
Citera
2014-10-17, 21:36
Medlem
Tecknarns avatar
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Om vi tittar på det som jag fet markerat så är det tillåtet att jag har den som jag förstått. Har tänkt att ha kniven på min nyckelknippa och bara använda den när jag behöver så som t.ex. öppna nåt som kanske kan vara en kartong eller liknande... men aa, ni fattar säkert. Tänker inte ha den med att använda mot andra personer osv.

Så det som står i vägen för mig tror jag är om den kniven räknas som en springstilett eller springkniv. Vad tror ni? Tror ni att det är okej? Vill helst ha den så det kan underlätta ibland
Citera
2014-10-17, 21:52
Medlem
Tecknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tänker du ta med den på stan? Då spelar sorten ingen roll.

Tänker du "bara ha den", samla på den eller i största allmänhet använda den till något vettigt (dit räknas INTE att skära halsen av fiender!), så spelar sorten heller ingen roll.

21-årsgränsen är litet speciell, för den gäller bara vissa föremål (utpräglade vapen) och dessutom kriminaliserar den inte innehavet av dessa, utan överlåtelse till "under-21" och saluförande av desamma.
Så du menar att om jag t.ex. bara har kniven på nyckelringen och bara ska använda den som t.ex. hjälpmedel till att öppna lådor osv. så är det okej? Jag använder ju den till vettiga saker då eller vad man ska kalla det. Fast eftersom det är en kniv som man kan fälla upp bladet på så undrar jag om det är okej att bära den. Lagen säger ju 21 på springknivar och springstiletter som jag tror att den tillhör. Är ju lite orolig för det, men man kan ju inte bära på värsta feta kniven med knivskyddet i fickan heller.
Citera
2014-10-17, 23:04
Medlem
HRTs avatar
NEJ o åter NEJ
man får inte ha kniv på allmän plats.
Det är ok att ta med sig kniv när man är ute o jagar, fiskar, friluvsar I skog och mark inte på stan och inte för några ändamål.
Knivlagen är sån, allt annat hittepå som folk kommer upp med gäller inte.
De som kan/får bära kniv är en hantverkare som ÄR på arbete...Om denne inte arbetar och går och äter lunch är det inte ok att ha den på sig.
Polisen griper dock inte alltid en snickare som äter lunch på Coop med kniv!!! Men det är inte OK.
Jag förstår inte att de ska va så svårt o fatta I dessa kniv/vapen trådar att tom en skruvmejsel I fickan på stan är förbjudet.
Citera
2014-10-17, 23:22
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
NEJ o åter NEJ
man får inte ha kniv på allmän plats.

Det finns som i reklamerna du vet en *

*... som hänvisar till haken/andra omständigheter. Sådana som du nämner här nedanför.

Citat:
Det är ok att ta med sig kniv när man är ute o jagar, fiskar, friluvsar I skog och mark inte på stan och inte för några ändamål.

Du glömde "till och från" - jakt, arbete, fiske, friluftsliv, etcetera...

Citat:
Knivlagen är sån, allt annat hittepå som folk kommer upp med gäller inte.
De som kan/får bära kniv är en hantverkare som ÄR på arbete...Om denne inte arbetar och går och äter lunch är det inte ok att ha den på sig.

Jaha du, märkligt att man själv aldrig har erfarit något negativt av detta och dagligen ser arbetare med kniv i sina arbetskläder(?)

Citat:
Polisen griper dock inte alltid en snickare som äter lunch på Coop med kniv!!! Men det är inte OK.
Jag förstår inte att de ska va så svårt o fatta I dessa kniv/vapen trådar att tom en skruvmejsel I fickan på stan är förbjudet.

När blev du gripen senast för att ha burit en Morakniv i verktygsvästen på restaurang - off work så att säga?

När jag arbetade som järnhandlare under många år så var papper, penna, miniräknare, avbitare, kniv och tumstock standard i arbetsvästen.

Det var ingen polis som höjde på ögonbrynen när man käkade på samma ställen som de gjorde, framför näsan på dem.
Citera
2014-10-17, 23:27
Bannlyst
Inga problem, så länge du sköter det snyggt. Det är ingen stilett utan en vanlig fällkniv, du säger helt enkelt att du har varit ute och plockat svamp men inte hittat några.
Citera
2014-10-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladolf-Putler
Inga problem, så länge du sköter det snyggt. Det är ingen stilett utan en vanlig fällkniv, du säger helt enkelt att du har varit ute och plockat svamp men inte hittat några.
Den förklaringen kommer inte att fungera om TS rör sig runt Sergels torg på vintern, i vanliga kläder och converseskor. Det finns inte så många vettiga förklaringar till att ha en tanto-kniv på sig helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in