2014-10-18, 21:27
Medlem
Tecknarns avatar
Asså... vad alla ska haka upp sig på ett exempel av någon annan i detta forum. Personen sa det ju bara som exempel, man får ju försöka tänka till lite vart man befinner sig. Är man ute vid nån ort där massa skog finns i närheten så kan man ju t.ex. ge det som en anledning, att man skulle plocka svamp osv. Men är man i storstan så låter det ju bara hur derpit som helst, det vet ju vem som helst

Man får ju tänka till lite och inte tro på vad alla säger som kan funka. Beror ju från situation till situation...
Citera
2014-10-18, 22:58
Medlem
Jag skriver igen... Först avgör polisen på plats. Om polisen på plats tycker att det är olämpligt så vidtar denne åtgärder, beslagtar, skriver rapport bla bla bla. Sedan avgörs det i en rättegång om polisen hade rätt eller fel.
Citera
2014-10-19, 00:40
Medlem
namgrebs avatar
Brott mot knivlagen är knepigt på så sett att det rör sig om ett straffbud med osedvanligt stort bedömningsutrymme (i vart fall i teorin). Det är viktigt att klargöra utgångspunkten: Knivinnehav på allmän plats är förbjudet. Därefter finns undantagssituationer som tar sikte på t.ex. friluftsliv, vissa yrkesgrupper och praktiska spörsmål som att t.ex. frakta en nyinköpt kniv hem. Det blir således en bedömning i två huvudsakliga steg: Vilken är situationen? Hurdan är kniven? Vissa situationer i kombination med vissa knivar gör innehavet befogat. Det kanske tydligaste exemplet är svampkniv ute i svampskogen. Utgångspunkten är dock ett förbud och praxis är hyggligt sträng.

Undantagssituationerna innebär inte att man kan gå runt med knivar av TS:s typ och tro sig komma undan med svepande invändningar om dess praktiska verkan. Visserligen är den av modell mindre, men utgångspunkten är ett förbud, och inget av det TS fört fram lär hålla i rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jag har alltid, alltid alltid, en schweizisk armekniv på mig av modell tjockare.. inte längre knivblad... utan en massa bra-att-ha-finesser helt enkelt.

Fritt ifrån minnet vill jag minnas att det finns något avgörande ifrån åttiotalet/nittiotalet där en person med fickkniv friades, men det är inte helt hundra att du skulle frias i rätten i dag, i vart fall inte om du plockat med dig kniven ut på lokal. Ett tips i all välmening är således att du lämnar kniven hemma när det vankas alkohol och folksamlingar.
Citera
2014-10-19, 16:32
Medlem
Flyttas till juridik då det är en fråga om tolkning av lagtext
//scheele
Citera
2014-10-19, 20:46
Medlem
Raventears avatar
Det enda du behöver fråga dig själv är "kan polisen misstänka att jag eventuellt kommer att använda kniven till något olagligt?"

Det spelar ingen roll om du tycker att du har hundra anledningar att bära kniven just där och då, tycker polisen att de har en anledning till att ta av dig den så räcker det.

Tänk på att de inte bara väger in om du behöver ha kniven till det du påstår, utan om du verkligen behöver ha just den kniven.
Ingen höjer på ögonbrynet när jag har med mig min lilla kombinerade svampkniv/borste ens om jag går runt i parken i centrum.

Om jag däremot hade haft min machete med mig så skulle polisen lätt kunna hävda att jag mest troligt är ute på hyss och bara låtsas plocka svamp. Eller att jag är dum i huvudet som plockar svamp med machete.

Oavsett om jag är ute på hyss eller är dum i huvudet så är det högst olämpligt att ha en machete i en park mitt i centrum och således mest troligt brott mot knivlagen.

Så om jag vill kunna hävda att jag behöver bära en fällkniv till vardagliga ting som att rensa under naglarna, skära frukt, freda mig mot tiggare, etc. så måste jag fråga mig själv: "har min kniv rätt storlek för att kunna betraktas som ett nödvändigt verktyg eller försöker jag övertyga polisen om att jag behöver en machete för att rensa svamp?"
Citera
2014-10-20, 19:51
Medlem
Tecknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det enda du behöver fråga dig själv är "kan polisen misstänka att jag eventuellt kommer att använda kniven till något olagligt?"

Det spelar ingen roll om du tycker att du har hundra anledningar att bära kniven just där och då, tycker polisen att de har en anledning till att ta av dig den så räcker det.

Tänk på att de inte bara väger in om du behöver ha kniven till det du påstår, utan om du verkligen behöver ha just den kniven.
Ingen höjer på ögonbrynet när jag har med mig min lilla kombinerade svampkniv/borste ens om jag går runt i parken i centrum.

Om jag däremot hade haft min machete med mig så skulle polisen lätt kunna hävda att jag mest troligt är ute på hyss och bara låtsas plocka svamp. Eller att jag är dum i huvudet som plockar svamp med machete.

Oavsett om jag är ute på hyss eller är dum i huvudet så är det högst olämpligt att ha en machete i en park mitt i centrum och således mest troligt brott mot knivlagen.

Så om jag vill kunna hävda att jag behöver bära en fällkniv till vardagliga ting som att rensa under naglarna, skära frukt, freda mig mot tiggare, etc. så måste jag fråga mig själv: "har min kniv rätt storlek för att kunna betraktas som ett nödvändigt verktyg eller försöker jag övertyga polisen om att jag behöver en machete för att rensa svamp?"
Haha, plocka svamp med en machete hade varit kung!

Men bra svar, det säger mycket
Citera
2014-10-20, 19:56
Medlem
Tecknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ett tips i all välmening är således att du lämnar kniven hemma när det vankas alkohol och folksamlingar.
Aa, har tänkt att göra det. Speciellt också om man ska gå på nån fotbollsmatch. Men man behöver väll inte oroa sig allt för mycket om man inte hittar på nåt bus och så? För polisen visiterar väll inte nån om de inte misstänker nån person?
Citera
2014-10-20, 22:56
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tecknarn
Aa, har tänkt att göra det. Speciellt också om man ska gå på nån fotbollsmatch. Men man behöver väll inte oroa sig allt för mycket om man inte hittar på nåt bus och så? För polisen visiterar väll inte nån om de inte misstänker nån person?

Nej, klämma på folk är en kränkning som kräver viss berättigad misstanke, det har polisen inte rätt till bara sådär på stan för skojs skull, men om de gör det så kan det såklart ändå bli problematiskt för dig. Du bryter ju mot lagen, även om polisen också gjorde fel... Men, det är väl inte bara där problemen kan dyka upp. Exempelvis kan en person börja slåss med dig. (Det händer visserligen sällan mitt på dagen, men det beror väl på vilken person det gäller). Och hamnar du helt oväntat i ett slagsmål där du faktiskt försvarar dig och agerar i nödvärn. Så kan det ändå se lite sämre ut om det helt plötsligt visa sig att du faktiskt bär på en kniv, även om du inte använt den.

Att ta med sig en kniv ut på lokal är faktiskt alltid helt onödigt om man inte har ett annat ärende där kniven behövs också, att ha det till någon form av tillställning, fotbollsmatch, fest, eller bara när man ska till en kompis är väl synnerligen meningslöst?
Förlusten, om man väl åker dit för det, vägs knappast upp av vinsten att du kan öppna ett paket extra snabbt utan att behöva be om en sax.

En enkel tumregel kan ju vara såhär:
Har man ett behov* av kniven så omfattas man helt enkelt inte av lagen. Om man behöver en ursäkt för att ha kniven, då omfattas man av förbudet...
*Med behov innebär att man kommer att använda den under dagen.
Senast redigerad av wh0re 2014-10-20 kl. 23:00.
Citera
2014-10-20, 23:49
Medlem
En liten reflektion bara. Knivar får inte finnas i bilar på allmän plats enl ett citat på första sidan. Hur får man hem en som är köpt på Coop? Gissar att det är tillåtet eller ses mellan fingrarna så att säga?
Citera
2014-10-21, 08:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
En liten reflektion bara. Knivar får inte finnas i bilar på allmän plats enl ett citat på första sidan. Hur får man hem en som är köpt på Coop? Gissar att det är tillåtet eller ses mellan fingrarna så att säga?

Det där är litet knepigt. Givetvis har medborgaren rätt att vara ägare till och transportera en kniv, även i sin bil. Samma regler gäller i bilen (som inte är en offentlig plats) som för din jackficka (som heller inte är en offentlig plats), kan man säga. Du, din jacka och din bil kan dock vara på en offentlig plats.

Vi kanske kommer längst om vi också skiljer på innehav och ett mer allmänt ägande, ett behörigt syfte eller till och med brukande. Den kniv du har i handen, fickan eller i dörrfickan på bilen är "innehav", du kan ta fram kniven, och det är ett ögonblicks verk att göra det. Men det stannar inte vid knivar. I varje bil brukar det finnas en domkraft och en nyckel att lossa hjulmuttrar med. Detta är också ett utmärkt "gatustridsvapen", men det får man alltid ha med sig i bilen. Du får också ha med dig verktyg, skruvmejslar är utmärkta stickvapen. Du får gärna syssla med baseball, det är ingen dålig klubba att bruka i slagsmål. Är du snickare får du (såklart) ha både stämjärn och kniv i din verktygslåda.

Du ser vartåt detta leder? - det finns många "förbjudna gatustridsvapen" i omlopp, och bilen är en del av samhällets kommunikations- och transportsystem. Alltså, du får lika litet ha ett "gatustridsredskap" i din bil som du får ha en gatustridsredskap i din ficka, utan att ha ett rimligt skäl för detta.

Lagstiftarna har helt enkelt bestämt att "ifall jag kanske behöver det" inte är ett tillräckligt skäl för att inneha kniv på stan, dvs offentlig plats.

Det finns två öppningar: Det ena är att föremålet skall vara ägnat åt gatustrid. Jag kan därför tänka mig att ett mycket litet sådant föremål kan tolereras. Den andra öppningen är att det inte skall finnas en godtagbar anledning, och vad som är godtagbart kan bli föremål för en generös bedömning. I den bedömningen är det så att den som finner en kniv (motsvarande) kan alltid göra bedömningen "ej brott" och släppa hela saken, och skall man lagföras, så så måste därför innehavet passera flera kontroller på vägen (polisen som ingriper, åklagaren och rätten).

Är det med sanningen överensstämmande att du köpt en kökskniv på Coop och du är på väg hem med denna (eller har någon annan förklaring) ? Inga problem.

Har du ingen bra förklaring? Ligger gatustridsvapnet till hands? Inte bra.
Citera
2014-10-21, 11:04
Medlem
Jag skulle vilja ha lite input på följande:
Många norrlänningar har en kniv och en yxa i bilen av det enkla skälet att utöver alla andra användningsområden så behövs detta när man kört på en ren eller älg, det är rätt drygt och jobbigt att klubba dessa med fälgkorset.

Nu har jag flyttat till södra sverige och noterat att det är rätt ovanligt att ha yxa i bilen. Så hur skulle man kunna betrakta detta argumentet? att det blir mer situationsbundet att om jag blir stoppad med min gamla bil (själv inte purung) och på rätt bred norrländska bara försvarar mitt innehav av dessa redskap i bilen kommer förmodligen undan med det, medan det knappast går för en yngre skåning?
Det finns ju minst lika mycket vilt i skåne att träffa på ute på vägarna om vi menar norra skåne...

jag tolkar ditt svar Bergakungen lite som att om jag tror mig kunna förklara mig inför skranket av en domare så är det lagligt, dvs en ostraffad lite äldre person blir nog inte lagförd, medan om man är ung och straffad för våldsbrott så ökar kravet på ursäkt exponentiellt vid innehav?
Senast redigerad av scheele 2014-10-21 kl. 11:09.
Citera
2014-10-21, 11:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag skulle vilja ha lite input på följande:
Många norrlänningar har en kniv och en yxa i bilen av det enkla skälet att utöver alla andra användningsområden så behövs detta när man kört på en ren eller älg, det är rätt drygt och jobbigt att klubba dessa med fälgkorset.

Nu har jag flyttat till södra sverige och noterat att det är rätt ovanligt att ha yxa i bilen. Så hur skulle man kunna betrakta detta argumentet? att det blir mer situationsbundet att om jag blir stoppad med min gamla bil (själv inte purung) och på rätt bred norrländska bara försvarar mitt innehav av dessa redskap i bilen kommer förmodligen undan med det, medan det knappast går för en yngre skåning?
Det finns ju minst lika mycket vilt i skåne att träffa på ute på vägarna om vi menar norra skåne...

Som redan tjötats till leda i tråden, det är kontextspecifikt. Polisen kan, men måste inte, bedöma att ditt "gatustridsvapen" är medfört utan giltig anledning. En dialogpolis rakt ut från polisskolan (de blir dock inte dislogpoliser direkt) som aldrig fått ge sig ut på gärdet och avliva en överkörd hund, som släpat sig 15 meter från vägen utan bakben begriper kanske inte detta.

När man åker fast för knivlagen är det extremt sällan av en anledning som inte är "rätt". Exemplet Vincent tidigare i tråden är ett gränsfallsexempel, och min hypotes runt varför han drabbades på ett ovanligt sätt kan du se där (han käftade troligen till sig ett ingripande som, noga taget, kan ha varit "fel").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in