2014-10-18, 22:43
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
I vissa fall kan man tunna ut färgen en liten aning för att få bättre flyt. Om man försöker sig på det här ska man först kolla med mindre mängd, så man inte tappar täckningsförmågan.
Nice one.

Undrar om man måste måla i kanterna efter 2 lager också. Ser bara lite flammigt ut på något enstaka ställe då färgen tog slut. Men man måste även för tredje lagret måla ut i alla kanter isf va?
Citera
2014-10-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Nice one.

Undrar om man måste måla i kanterna efter 2 lager också. Ser bara lite flammigt ut på något enstaka ställe då färgen tog slut. Men man måste även för tredje lagret måla ut i alla kanter isf va?

Bättringsmåla där färgen inte täckt ordentligt. Men gå aldrig på färg som inte har torkat.

Köp bra penslar och bra färg, då får du bra resultat. Rollern är mindre viktig, gäller bara att välja rätt roller till den yta man vill ha (slät, kornig eller mittemellan).
Citera
2014-10-19, 11:01
Medlem
Ett tips är att grundmåla med en oljefärg på denna vägg som bubblar sig. Då kommer inte väggen börja bubbla när du sedan målar med den tänkta vattenfärgen.
Citera
2014-10-19, 11:15
Medlem
Oljefärger är idag vattenburna, vilket inte förändrar så mycket. Sedan tror jag inte att det är så smart att lägga vanlig vattenbaserad färg på oljefärg.
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-19 kl. 11:18.
Citera
2014-10-19, 11:27
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Oljefärger är idag vattenburna, vilket inte förändrar så mycket. Sedan tror jag inte att det är så smart att lägga vanlig vattenbaserad färg på oljefärg.

Det går givetvis alldeles utmärkt. Målar man utomhus så grundar man alltid med oljebaserad färg även om man ska måla med vattenbaserad.
Citera
2014-10-19, 13:51
Medlem
Om du är dålig på att spara och skakig på handen och vill ha en snygg kant vid socklar och foder så kan du tejpa och sen när färgen torkat skär du med en tapetkniv.Måla alltså in tejpen.Du får då en knivskarp fin snobbkant och det ser riktigt proffsigt ut.
Citera
2014-10-19, 13:57
Medlem
När två färger möter varandra vill man helst ha en snobbkant.Samma vid tapetsering,den ska ut nån millimeter på fodret eller sockeln.Vid takvinkeln så ska det vara en snobbkant på nån millimeter.Har du högt i tak och kanske hålkärl vid tak så lägger du ner takfärgen mot övre kant på dörrfoder eller strax ovanför.Det är såna här detaljer som gör din målning på en annan nivå.Det syns direkt om det är en hemmakladdare eller yrkesfolk.Undvik kladd med färg på sånt som inte ska målas.Det drar också ner intrycket.
Senast redigerad av yea 2014-10-19 kl. 14:00.
Citera
2014-10-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det går givetvis alldeles utmärkt. Målar man utomhus så grundar man alltid med oljebaserad färg även om man ska måla med vattenbaserad.

Kanske det. Men den är fortfarande vattenburen vilket gör att det blir bubblor i tapeten. För övrigt tror jag att man ska kolla vad utomhusfärg innehåller för ämnen innan man målar inne med den. Kemikalier som motverkar mögel ingår väl i utomhusfärg, om jag inte är felinformerat.
Citera
2014-10-19, 15:10
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Kanske det. Men den är fortfarande vattenburen vilket gör att det blir bubblor i tapeten. För övrigt tror jag att man ska kolla vad utomhusfärg innehåller för ämnen innan man målar inne med den. Kemikalier som motverkar mögel ingår väl i utomhusfärg, om jag inte är felinformerat.

Jag rekommenderar alltså inte att måla med oljefärg inomhus, jag säger bara att det går alldeles utmärkt att måla vattenbaserat utanpå oljebaserat. Jag vet faktiskt inte om man "kan" måla oljebaserat inomhus, det är definitivt inget jag skulle rekommendera i alla fall.

Ska man tvunget måla väggar inomhus så görs det enklast på microlit i så fall. Att måla rakt på en vanlig tapet blir sällan riktigt bra.
Citera
2014-10-19, 15:31
Medlem
Men microliten ska ju limmas upp, även där risk för bubblor, och dom lägger sig sällan så patentning är ju att rekommendera även där.
Sen skulle jag byta ut microliten mot en fiberduk, mycket enklare att få bra, går även utmärkt att bättrinspackla på
Citera
2014-10-19, 17:16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Granit
Men microliten ska ju limmas upp, även där risk för bubblor, och dom lägger sig sällan så patentning är ju att rekommendera även där.
Sen skulle jag byta ut microliten mot en fiberduk, mycket enklare att få bra, går även utmärkt att bättrinspackla på

Microlit finns nog inte ens längre, jag menade fiberduk. Däremot ska man ju helst ta bort all gammal tapet innan man sätter den.
Citera
2014-10-19, 19:41
Medlem
MaxDLs avatar
Fan vad jobbigt det är att måla om man vill få det perfekt. Hur lätt som helst att det blir skiftningar ju. Respekt till alla som jobbar med detta och kan få det se så lätt ut
Ser bättre ut efter lager 3 iaf. Glad att helvetet är över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in