2014-10-17, 11:12
Medlem
Hur gick det TS? Är bubblorna borta?
Citera
2014-10-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
...

Uppskattar verkligen svar detta är ju hemskt.

edit: Väggen var målad innan med annan matt färg.

Gå till fackhandel och fråga råd. Före det ta fotografier av din mural samt av texten på pytsen med din mobil, så att du kan visa sakkunnigt biträde i affären.
Citera
2014-10-17, 12:15
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittolin
Hur gick det TS? Är bubblorna borta?
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Säkerligen tapet under som har släppt lite men går tillbaka när det har torkat.
Tapet sitter med lim och lim löses upp av fult, spelar ingen roll om det är några lager färg på
tapeten fukten går igenom.

Alt två kan va fett på väggarna och färgen ej har får feste.
Det är möjligt att det faktiskt finns kvar tapet under.. Då målaren var här för många år sedan stod han och slipade väggarna väldigt länge men möjligt då att han bara slipade och spacklade till en viss nivå så tapet finns kvar. Man ser även kanter i väggen som sticker ut ytterst lite lite varstans på väggen så det är ju också logiskt att det är tapet under trots allt.
Oavsett så har väggen sett ut som betongvägg rakt av förutom linjerna man kan urskilja. Fett kan det nog vara också kanske då största bubblorna kom där jag haft tavlor innan. Så kanske skulle ha tvättat dessa områden innan hm.

Bubblorna är nu nästan borta. Den största på 2 dm ligger väldigt mycket mer tätt på väggen och i och med att färgen är svart är det svårt att se den även om man lyser på den med lampa nu på dagen, men man ser den då den är nån mm. Tror inte man ser den annars om man inte vet att den finns där...
Men men, väntar nog till imorgon innan lager 2. Får måla dom andra väggarna så länge då med tunnare lager färg!
Citera
2014-10-17, 12:18
Medlem
Citat:
Det är möjligt att det faktiskt finns kvar tapet under.. Då målaren var här för många år sedan stod han och slipade väggarna väldigt länge men möjligt då att han bara slipade och spacklade till en viss nivå så tapet finns kvar. Man ser även kanter i väggen som sticker ut ytterst lite lite varstans på väggen så det är ju också logiskt att det är tapet under trots allt.
Oavsett så har väggen sett ut som betongvägg rakt av förutom linjerna man kan urskilja. Fett kan det nog vara också kanske då största bubblorna kom där jag haft tavlor innan. Så kanske skulle ha tvättat dessa områden innan hm.

Bubblorna är nu nästan borta. Den största på 2 dm ligger väldigt mycket mer tätt på väggen och i och med att färgen är svart är det svårt att se den även om man lyser på den med lampa nu på dagen, men man ser den då den är nån mm. Tror inte man ser den annars om man inte vet att den finns där...
Men men, väntar nog till imorgon innan lager 2. Får måla dom andra väggarna så länge då med tunnare lager färg!

Bara för att det ser ut som en betongvägg betyder det inte att det inte är en övermålad tapet. Ser du dessutom tapetlinjerna så är det väl självklart.
Citera
2014-10-17, 12:18
Medlem
MaxDLs avatar
Sen undrar jag om man verkligen ska måla 2 ggr manuellt vid tejpen längs med lister etc för det tar ju ca 35% av tiden att tejpa och måla manuellt med pensel på dessa områden.
Men det är bara att riva loss tejp och tejpa om inför målning nr 2 och se glad ut då eller?
Citera
2014-10-17, 12:41
Medlem
ZeNewies avatar
Ja, man vill ju inte måla fan på väggen direkt.
Citera
2014-10-17, 12:56
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Sen undrar jag om man verkligen ska måla 2 ggr manuellt vid tejpen längs med lister etc för det tar ju ca 35% av tiden att tejpa och måla manuellt med pensel på dessa områden.
Men det är bara att riva loss tejp och tejpa om inför målning nr 2 och se glad ut då eller?

Ska du göra två stryk så måste du givetvis måla hela väggen, inkl. längs lister, två gånger annars ser det inte klokt ut. Maskerar du rätt så blir det heller inga kanter att tala om och du kan utan problem låta tejpen sitta utan att riva av den efter första stryket.
Citera
2014-10-17, 13:01
Medlem
Hej

Skummade igenom tråden och har ev. lite lödning.

Jag gissar att det finns tapetrester eller är rent av så att personen innan dig bred spacklat en tapetvägg.
Då kan man få dessa rester för att spacklet löser sig och pappen lyfter lite.
Alt. att det sitter tapetbitar kvar som någon missat som du inte såg.

1) Gå till färgaffär och köp en spruta med kanyl, köp en liten burk vattenfast tapetlim. Stick försiktigt in genom bubblan, fyll, pressa ut luft och "massera" försiktigt tills den sitter som den ska.

2) Ta en skalpell och skär bort en rektangel runt om hålet, spackla i 2 omgångar slita mellan. Easy...

3) Köp renoveringstapet och smacka på ovanför.
Citera
2014-10-17, 13:39
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimmen81
Hej

Skummade igenom tråden och har ev. lite lödning.

Jag gissar att det finns tapetrester eller är rent av så att personen innan dig bred spacklat en tapetvägg.
Då kan man få dessa rester för att spacklet löser sig och pappen lyfter lite.
Alt. att det sitter tapetbitar kvar som någon missat som du inte såg.

1) Gå till färgaffär och köp en spruta med kanyl, köp en liten burk vattenfast tapetlim. Stick försiktigt in genom bubblan, fyll, pressa ut luft och "massera" försiktigt tills den sitter som den ska.

2) Ta en skalpell och skär bort en rektangel runt om hålet, spackla i 2 omgångar slita mellan. Easy...

3) Köp renoveringstapet och smacka på ovanför.

Eller så låter man tapeten vara tills det torkat och bubblorna sträcker ut sig av sig själva, vilket normalt sett är fallet. Att börja pilla på väggen innan man är helt säker på att bubblorna kommer bestå, är det dummaste man kan göra.
Citera
2014-10-17, 14:28
Medlem
Om du tycker att det ser bättre ut idag än vad det gjorde igår kan du koppla av. Det sista av fukten som ska torka kan ta lite längre tid, beroende på att färgen torkat på ytan och håller kvar fukten under. Peta inte på bubblorna, för att om du gör det tänjer du ut materialet.

För övrigt tycker jag fortfarande att du ska hellre måla två tunnare lager än ett tjockt. Två lager som härdat var för sig ger också en mer slitstark yta.
Citera
2014-10-17, 15:53
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Om du tycker att det ser bättre ut idag än vad det gjorde igår kan du koppla av. Det sista av fukten som ska torka kan ta lite längre tid, beroende på att färgen torkat på ytan och håller kvar fukten under. Peta inte på bubblorna, för att om du gör det tänjer du ut materialet.

För övrigt tycker jag fortfarande att du ska hellre måla två tunnare lager än ett tjockt. Två lager som härdat var för sig ger också en mer slitstark yta.

Målar man sista svängen tunt så finns risk för att det blir flammig.
Fläska på med färgen är mitt tipps.
Citera
2014-10-17, 16:18
Medlem
Repatrierings avatar
Citat:
Precis målat ena väggen med
Produkt: Pashmina
NCS S 9000-N

Problemet: Bubblor överallt

Säkert minst 10 stycken och 1 bubbla är 2 dm lång! och drygt 2 cm bred. Dom andra är varierande storlek mindre.

Vad i helvete har hänt!?
Jag trodde det bara var att rolla på rikligt med färg och så torkade färgen som den skulle.

Snälla hjälp!

Vad händer nu? Måste jag skära bort bubblor som inte torkar bort och försöka måla i detta hål eller hur går det fixa på smidigast sätt?

Uppskattar verkligen svar detta är ju hemskt.

edit: Väggen var målad innan med annan matt färg.

Tapeten du målat på är gjord av pappersfibrer. När den blir våt så sväller tapeten och drar sedan ihop sig när den torkar. Problemet som uppstått hos dig är att färgen torkar snabbare än tapeten som då inte hinner sträcka sig.
Ta ett rakblad och skär bort blåsorna. Spackla sedan med sandspackel (lättslipat) 2 ggr. Använd en bred spackelspade och tryck till när du spacklar. Försök även att inte få högar med spackel på väggen eftersom det blir onödigt mycket slipande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in