Citat:
Ursprungligen postat av
w8andzee
Löjligt lätt att byta själv.
Har du en stjärnmejsel och inte tummen mitt i handen byter du på 5 minuter. Kan vara torxskruv iofs. Still easy.
Lossa handtag, cylinderringen och låset sedan kan du få loss låskistan.
Kan vara värt att ta lite mått/foton för säkerhets skull så du inte kommer hem med fel låskista.
Vissa lås går inte att "vända" så du behöver veta om din dörr är höger- eller vänsterhängd. Utgå från den sida som du ser gångjärnen på. Sitter de till vänster är den vänsterhängd.
Samtliga godkända låskistor som är avsedda för vanliga dörrar går att vända idag. Spec. DIY sortimentet.
Har man dessutom en vanlig kista i dörren idag är det bara två varianter som finns, Sym och Osym, står oftast på kistan. Båda stolpvarianterna brukar följa med i en komplett sats.
Det man kan behöva mäta är tjockleken på dörren då medföljande cylinderförlängare kan bygga för lite mot vad man behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
softboll
Gäller det lägenhet eller hus?
Ska befintlig nyckel kunna användas, typ nyckel som används till flera dörrar/lås.
Svårt att säga om låssmedens pris är rimligt, beror på materiel som ingår. De brukar inte ligga i nederkant på materielen. Runda cylindrar in och utvändigt som inte går att skruva ur utan nyckel brukar vara dyra. Så vill han nog ha en tusenlapp för arbetet.
Komplett kit ASSA, kista, cylindrar, slutbleck och beslag
laskompaniet.se/lassats-assa-entr-d12-k1
Kampanj 2195:-, känns mycket prisvärt.
Ny cylinder med kopieringsskyddade nycklar, 445:-
laskompaniet.se/cylinder-assa-d12
Mycket bra pris på kittet får jag säga, de brukar normalt ligga på närmare 3000 kr.
Cylindern för 445 kr hjälper inte TS om hand nuvarande lås inte är godkänt enligt försäkringsbolaget då en oval cylinder inte är godkänd att användas i en godkänd låsenhet (bortsett från smalprofilslås och i kombination med klassat borrskyddat behör)
TS:
4500 kr skulle jag nog säga ligger lite i överkant. Räknar man bort lås mm har du kvar 1500 kr för arbetet vilket är lite saftigt.
Sedan TS, står det i dina försäkringsvillkor att du skall ha godkänd låsenhet? Eller var det låsis som sa att det inte är godkänt enligt försäkringsbolaget?