2014-10-16, 19:25
Medlem
Mandarks avatar
Låset till min ytterdörr strular och när jag tog dit en låssmed fick jag veta att det inte är lönt att fixa då det inte är ett godkänt lås enligt vårt försäkringsbolag. Må så vara, men han påstod sedan att ett nytt lås samt monteringen av detta skulle kosta ca 4500. Mitt spindelsinne säger mig att något är fel här med tanke på att det knappast är något heldagsjobb att skruva in ett nytt lås och innan jag börjar ringa runt tänkte jag bara slänga ut frågan här...vad BÖR ett byte av ett lås gå på (detta förutsatt att någon annan ska sätta in det dvs)? Det handlar alltså bara om en dörr.
Citera
2014-10-16, 19:27
Medlem
hibernalhatts avatar
http://www.pricerunner.se/sp/assa-l%C3%A5s.html

Borde kunna ge dig en vägledning.
Citera
2014-10-16, 19:55
Medlem
revodnebs avatar
Är det själva låscylindern som ska bytas eller låskistan, kanske både och? Själv bytte jag låskista på min dörr, Assa 2002, kostade mig en tusenlapp för den. Hade inte tid att leta runt efter lägsta pris, ville bara ha det gjort.
Citera
2014-10-16, 20:39
Medlem
Löjligt lätt att byta själv.
Har du en stjärnmejsel och inte tummen mitt i handen byter du på 5 minuter. Kan vara torxskruv iofs. Still easy.

Lossa handtag, cylinderringen och låset sedan kan du få loss låskistan.
Kan vara värt att ta lite mått/foton för säkerhets skull så du inte kommer hem med fel låskista.

Vissa lås går inte att "vända" så du behöver veta om din dörr är höger- eller vänsterhängd. Utgå från den sida som du ser gångjärnen på. Sitter de till vänster är den vänsterhängd.
Citera
2014-10-16, 21:31
Medlem
Gäller det lägenhet eller hus?
Ska befintlig nyckel kunna användas, typ nyckel som används till flera dörrar/lås.

Svårt att säga om låssmedens pris är rimligt, beror på materiel som ingår. De brukar inte ligga i nederkant på materielen. Runda cylindrar in och utvändigt som inte går att skruva ur utan nyckel brukar vara dyra. Så vill han nog ha en tusenlapp för arbetet.

Komplett kit ASSA, kista, cylindrar, slutbleck och beslag
laskompaniet.se/lassats-assa-entr-d12-k1
Kampanj 2195:-, känns mycket prisvärt.

Ny cylinder med kopieringsskyddade nycklar, 445:-
laskompaniet.se/cylinder-assa-d12
Citera
2014-10-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w8andzee
Löjligt lätt att byta själv.
Har du en stjärnmejsel och inte tummen mitt i handen byter du på 5 minuter. Kan vara torxskruv iofs. Still easy.

Lossa handtag, cylinderringen och låset sedan kan du få loss låskistan.
Kan vara värt att ta lite mått/foton för säkerhets skull så du inte kommer hem med fel låskista.

Vissa lås går inte att "vända" så du behöver veta om din dörr är höger- eller vänsterhängd. Utgå från den sida som du ser gångjärnen på. Sitter de till vänster är den vänsterhängd.

Samtliga godkända låskistor som är avsedda för vanliga dörrar går att vända idag. Spec. DIY sortimentet.
Har man dessutom en vanlig kista i dörren idag är det bara två varianter som finns, Sym och Osym, står oftast på kistan. Båda stolpvarianterna brukar följa med i en komplett sats.
Det man kan behöva mäta är tjockleken på dörren då medföljande cylinderförlängare kan bygga för lite mot vad man behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Ska befintlig nyckel kunna användas, typ nyckel som används till flera dörrar/lås.

Svårt att säga om låssmedens pris är rimligt, beror på materiel som ingår. De brukar inte ligga i nederkant på materielen. Runda cylindrar in och utvändigt som inte går att skruva ur utan nyckel brukar vara dyra. Så vill han nog ha en tusenlapp för arbetet.

Mycket bra pris på kittet får jag säga, de brukar normalt ligga på närmare 3000 kr.
Cylindern för 445 kr hjälper inte TS om hand nuvarande lås inte är godkänt enligt försäkringsbolaget då en oval cylinder inte är godkänd att användas i en godkänd låsenhet (bortsett från smalprofilslås och i kombination med klassat borrskyddat behör)

TS:
4500 kr skulle jag nog säga ligger lite i överkant. Räknar man bort lås mm har du kvar 1500 kr för arbetet vilket är lite saftigt.

Sedan TS, står det i dina försäkringsvillkor att du skall ha godkänd låsenhet? Eller var det låsis som sa att det inte är godkänt enligt försäkringsbolaget?
Citera
2014-12-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll

Jag vill bara höja ett varnande finger för att beställa denna låskista ,låset har gjorts om ,jag tror det är 5 gånger pga taskig konstruktion går låsen i baklås ,trycktes kolvens funktion havererar mm mm
Den senare låskistan som heter 2002 Conect ,är en helt annan låskista ,ett helt annat skydd,riktigt bra skydd ,,se till att få roddarna på båda sidorna av låskistan i rätt läge annars är risken väldigt stor att du blir utlåst ,och dom här är INTE roliga att öppna i typ säkerhetsdörr .
Citera
2014-12-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleischwolf
Jag vill bara höja ett varnande finger för att beställa denna låskista ,låset har gjorts om ,jag tror det är 5 gånger pga taskig konstruktion går låsen i baklås ,trycktes kolvens funktion havererar mm mm
Den senare låskistan som heter 2002 Conect ,är en helt annan låskista ,ett helt annat skydd,riktigt bra skydd ,,se till att få roddarna på båda sidorna av låskistan i rätt läge annars är risken väldigt stor att du blir utlåst ,och dom här är INTE roliga att öppna i typ säkerhetsdörr .

Det länkade kittet har den senaste Connect eftersom den gamla Evo-versionen inte är klassad längre.
Och jag vill minnas att man bytte namn från evo till connect när bladmåttsöppningen kom ut till allas vetskap.
Citera
2014-12-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Låset till min ytterdörr strular och när jag tog dit en låssmed fick jag veta att det inte är lönt att fixa då det inte är ett godkänt lås enligt vårt försäkringsbolag. Må så vara, men han påstod sedan att ett nytt lås samt monteringen av detta skulle kosta ca 4500. Mitt spindelsinne säger mig att något är fel här med tanke på att det knappast är något heldagsjobb att skruva in ett nytt lås och innan jag börjar ringa runt tänkte jag bara slänga ut frågan här...vad BÖR ett byte av ett lås gå på (detta förutsatt att någon annan ska sätta in det dvs)? Det handlar alltså bara om en dörr.

Kolla med försäkringen!
Citera
2016-04-14, 20:39
Medlem
wastedandlazys avatar
Skulle vilja byta ut hela paketet handtag, cylinder allt?
Finns det komplett att köpa?
Citera
2016-04-15, 02:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Skulle vilja byta ut hela paketet handtag, cylinder allt?
Finns det komplett att köpa?
Inte komplett. Cylindern t.ex. köper du separat.
Citera
2016-04-15, 10:38
Medlem
finns kompletta satser http://www.laskompaniet.se/las/kompletta-satser/18

Med vänlig hälsning
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem