2026-09-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Dessa uttalanden från Akelius ställer sig Lars Wilderäng bakom när han kallar honom Sveriges mest sympatiska miljardär:

"Israeler beter sig inte som Guds utvalda folk utan som Satans lakejer"

"judiska massmördare"

Vidare hyllar Akelius Hamas genom att kalla dessa "frihetskämpar" och har förståelse för massmorden 7 oktober: "Men jag förstår ändå".

Den "sympatiske" miljardären sprider även denna konspirationsteori: "skär upp palestinier och säljer levande organ via en rabbi i New York". Ställer sig även Wilderäng bakom dessa åsikter om Hamas som frihetskämpar och judar som satans lakejer?

Det tror jag inte LW gör, han är ju som jag skrev tidigare en karikatyr. Sen ska du nog betänka att den enes frihetskämpe är alltid någon annans terrorist och vice versa.
Citera
2026-09-23, 14:06
Medlem
Veckans Tintin-album: Det svarta guldet

Sätila-Tintin ger sig ut på jakt efter det svarta guldet (klanrösterna) för att rädda den svenska demokratin.
Citera
2026-09-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
De flesta är ju motståndare till mord och våldtäkter utan att någonsin ha tagit avstånd till det.... Det är nog både Akelius och LW också motståndare till.

Jag är motståndare till onödigt djurplågeri som tex kosherslakt och halalslakt, men jag har aldrig tagit avstånd mot det. Betyder det att jag stödjer kosher- och halalslakt?

Jag är inte mottaglig för debattekniken flytta målstolparna. Min kritik mot Wilderäng, som du ifrågasatte, är att Wilderäng kallar en känd antisemit som Roger Akelius Sveriges mest sympatiske miljardär. En antisemit är inte sympatisk. Bevisen för att Akelius är antisemit utgörs av hans uttalanden som postats tidigare i tråden, och Akelius har även kritiserats av Svenska kommittén mot antisemitism.
Citera
2026-09-23, 21:23
Medlem
Citat:
Jag är inte mottaglig för debattekniken flytta målstolparna. Min kritik mot Wilderäng, som du ifrågasatte, är att Wilderäng kallar en känd antisemit som Roger Akelius Sveriges mest sympatiske miljardär. En antisemit är inte sympatisk. Bevisen för att Akelius är antisemit utgörs av hans uttalanden som postats tidigare i tråden, och Akelius har även kritiserats av Svenska kommittén mot antisemitism.

LW är inte antisemit bara för att han inte tar avstånd från Akelius. Han är inte heller en sexualförbrytare bara för att han har samröre med pickup-Jonas heller för den delen. Bara för att man inte tar avstånd från någon så betyder inte det att man håller med om alla beslut de tagit i livet eller har sagt.

Men nu orkar jag inte "försvara" LW mera. Om han är antisemit så är det knappast hans största brist i min bok.

Ha det så kul nu jude och kumbaya på dig. Vi syns nog inte i Valhall.
Citera
2026-09-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
LW är inte antisemit bara för att han inte tar avstånd från Akelius.

Att Lars Wilderäng hyllar antisemiten Roger Akelius är inte det enda som talar emot Wilderäng vad gäller judehat. Att han har förbjudit alla att i kommentarfälten uttala för Israel stöttande ord gör det också.

Citat:
Han är inte heller en sexualförbrytare bara för att han har samröre med pickup-Jonas heller för den delen. Bara för att man inte tar avstånd från någon så betyder inte det att man håller med om alla beslut de tagit i livet eller har sagt.

Jag för min del är väldigt noga med att inte umgås med barnsexförbrytare eller andra sexualförbrytare. Jag skulle heller aldrig få för mig att bidra till att skicka sexualpredatorer till en krigszon.
Citera
2026-09-23, 21:45
Medlem
jugbandbluess avatar
är det verkligen någon som läser hans science fiction-böcker? hans språkliga stilism är ju minst sagt begränsad
Citera
2026-09-24, 07:49
Medlem
Citat:
Jag för min del är väldigt noga med att inte umgås med barnsexförbrytare eller andra sexualförbrytare. Jag skulle heller aldrig få för mig att bidra till att skicka sexualpredatorer till en krigszon.

Ja, det gör lyckligtvis nog de allra flesta. Är det som du nämner om Jonas sant så är det ju ännu ett tecken på bristande omdöme från LW. LW verkar väl annars vara exakt en sån där mupp till person som tycker att "personer har somnat sitt brott, efter avslutat straff"

Men tänk på att ju mer kontrovers någon bloggare/influencer har kring sin egen person desto mer uppmärksamhet och evt trafik till sina konton får de. Jag går ju på hans spel själv när jag går in för att se vad han ska fäkta mot eller veta allt om i sina inlägg.

En ganska intressant person tycker jag han är iaf, även om jag ogillar honom.
Citera
2026-09-24, 12:09
Medlem
Citat:
Att Lars Wilderäng hyllar antisemiten Roger Akelius är inte det enda som talar emot Wilderäng vad gäller judehat. Att han har förbjudit alla att i kommentarfälten uttala för Israel stöttande ord gör det också.

Idag börjar LW med den "Legendariske finansmannen Roger Akelius" så nog beundrar han RA.
Citera
2026-09-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Idag börjar LW med den "Legendariske finansmannen Roger Akelius" så nog beundrar han RA.

Han sitter nog just nu och räknar på om han skulle tjäna på att komma ut som antisionist eller fortsätta att blunda för V.
Citera
2026-09-25, 13:03
Medlem
Spänningen stiger. Blir det gåslever och rysk kaviar till fredagsmys denna vecka?
Citera
2026-09-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heybabariba
Spänningen stiger. Blir det gåslever och rysk kaviar till fredagsmys denna vecka?

Snarare Ukrainsk torsklever på burk och Life of Boris på tuben.
Citera
2026-09-25, 15:38
Medlem
I den fruktansvärda trängseln på Bokmässan hamnade jag bakom en liten kort och bastant tjej. Eftersom vi inte kom framåt föll det sig naturligt att blicken hamnade på hennes ryggsäck. Oj, en sån däringa taktisk ryggsäck Wilderäng brukar skriva inlägg om, tänkte jag. Det stod ett namn på den, ett namn som jag glömt, och därför kopplade jag inte direkt ryggsäcken till Lena Pavlova Wilderäng, eller vad hon nu heter. Men när hon vred huvudet lite såg jag att det var just Lena Pavlova. Hon är extremt jävla kort och mycket fulare i verkligheten än på bild. Jag antar att namnet på ryggsäcken är någon död svensk legosoldat i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in