Citat:
Även om Lars är den som sätter tonen med sin blogg så är det i kommentarsfältet de riktiga mupparna håller till. Det finns ingen unik information hos Lars blogg som gör att jag vill läsa den, men jag kan ändå inte låta bli att kolla kommentarsfältet då och då, speciellt det som handlar om Ukraina-kriget. Bloggen har en liten kärna av återkommande kommentatorer som skriver inlägg om krigets utveckling, en hel del baserat på fakta men också väldigt mycket önsketänkande och spekulationer. Min uppfattning är att de har goda kunskaper om vapen och krigsföring, men att de är mycket okunniga och naiva när det gäller politik, diplomati och propaganda.
Det roliga är att dessa muppar håller koll på varandra och om någon ny person dyker upp blir den personen automatiskt misstänkt för att vara ett ryskt troll som bedriver påverkansoperationer i kommentarsfältet! Om någon beskriver eller länkar till en enskild händelse där Ryssland haft framgång blir personen direkt ifrågasatt. Det spelar ingen roll om händelsen i fråga är sann, för i kommentarsfältet anser man att det inte bidrar till stämningen och kämpaviljan att publicera några framgångar för Ryssland. Mupparna i kommentarsfältet övervakar och censurerar varandra, betydligt mer effektivt än vad Lars gör! Visst finns det fortfarande personer som försöker vara objektiva, men det är intressant hur självcensureringen har en tendens att bre ut sig i kommentarsfältet.
Det roliga är att dessa muppar håller koll på varandra och om någon ny person dyker upp blir den personen automatiskt misstänkt för att vara ett ryskt troll som bedriver påverkansoperationer i kommentarsfältet! Om någon beskriver eller länkar till en enskild händelse där Ryssland haft framgång blir personen direkt ifrågasatt. Det spelar ingen roll om händelsen i fråga är sann, för i kommentarsfältet anser man att det inte bidrar till stämningen och kämpaviljan att publicera några framgångar för Ryssland. Mupparna i kommentarsfältet övervakar och censurerar varandra, betydligt mer effektivt än vad Lars gör! Visst finns det fortfarande personer som försöker vara objektiva, men det är intressant hur självcensureringen har en tendens att bre ut sig i kommentarsfältet.
Kommentarsfältet är ju helt utbytt om man jämmför för två år sedan.
Och vart har Ben Dover tagit vägen ??
Storbritanniens försvarsdepartement