• 1
  • 2
2014-10-15, 16:13
Medlem
Overklighetss avatar
Visste inte om jag skulle lägga denna i fysik, men då det bara är en teori med lite övernaturliga inslag så tar jag den här.

Såg iallafall en dokumentär om svarta hål igår, och fick tanken på att allas våra pupiller funkar på samma sätt. D.v.s. Det suger åt sig ljus som förs vidare in och lagrar sig i medvetandet. Kan detta då betyda att svarta hål är "medvetenheter" som flyter runt där ute? Eller ögon i rörelse på en och samma gud som är allt? Inte vet jag.

Diskutera.

Hade varit intressant om nån riktig fysiker kunde ge sin syn på saken.
Senast redigerad av Overklighets 2014-10-15 kl. 16:29.
Citera
2014-10-15, 16:50
Medlem
Iris-Ts avatar
Du är lite stenad också va?
Hade du jämfört pupillen med ett kameraobjektiv hade jag hållit med dig men ett svart hål?
Svarta hål har stark dragningskraft medans pupillen är ett hål som med hjälp av regnbågshinnan utför reflexmässiga sammandragningar och justerar hur mycket ljus som ska tränga igenom.
Citera
2014-10-15, 16:57
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Visste inte om jag skulle lägga denna i fysik, men då det bara är en teori med lite övernaturliga inslag så tar jag den här.

Såg iallafall en dokumentär om svarta hål igår, och fick tanken på att allas våra pupiller funkar på samma sätt. D.v.s. Det suger åt sig ljus som förs vidare in och lagrar sig i medvetandet. Kan detta då betyda att svarta hål är "medvetenheter" som flyter runt där ute? Eller ögon i rörelse på en och samma gud som är allt? Inte vet jag.

Diskutera.

Sedan när har pupillen möjlighet att dra in ljuset? Den släpper in ljus men det gör ett fönster oxå. Hjälp mitt hus är täckt av svarta hål....not!!! Sorry med din teori är totalt idiotisk.
Citera
2014-10-15, 17:05
Medlem
användarnmnets avatar
Som föregående säger så tror jag du har missförstått(som ofta när folk tror på paranormala saker).

Ett svart hål är svart för att dragningskraften är så stark så att allt ljus i dess närhet slukas.
Du menar då att pupillen har så stark dragningskraft så att allt ljus slukas? Visst har ögat en dragningskraft då all massa har det, mer eller mindre. Men testa att hålla något mot ögat så ska du se att det inte försvinner in i ditt öga.

Med detta sagt är ögonens dragningskraft alldeles för svag för att böja ljus(så det märks i alla fall).

Nej, pupillen är svart pga. Att den absorberar i princip allt inkommande ljus utan att reflektera det.
Citera
2014-10-15, 17:08
Medlem
Overklighetss avatar
Okej. Tack för svaren. Jag kanske har tagit en och annan drog ibland, men inte nu. Filosoferar gör man ju ständigt dock.
Citera
2014-10-15, 17:12
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Sedan när har pupillen möjlighet att dra in ljuset? Den släpper in ljus men det gör ett fönster oxå. Hjälp mitt hus är täckt av svarta hål....not!!! Sorry med din teori är totalt idiotisk.

Men samtidigt så kan man ju säga att ljuset dras in, då det lagras som minnen.
Citera
2014-10-15, 17:13
Medlem
meramans avatar
Citat:
Okej. Tack för svaren. Jag kanske har tagit en och annan drog ibland, men inte nu. Filosoferar gör man ju ständigt dock.

Hmm du kanske borde sluta filosofera och nöja dig med drogerna.....
Citera
2014-10-15, 17:16
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Som föregående säger så tror jag du har missförstått(som ofta när folk tror på paranormala saker).

Ett svart hål är svart för att dragningskraften är så stark så att allt ljus i dess närhet slukas.
Du menar då att pupillen har så stark dragningskraft så att allt ljus slukas? Visst har ögat en dragningskraft då all massa har det, mer eller mindre. Men testa att hålla något mot ögat så ska du se att det inte försvinner in i ditt öga.

Med detta sagt är ögonens dragningskraft alldeles för svag för att böja ljus(så det märks i alla fall).

Nej, pupillen är svart pga. Att den absorberar i princip allt inkommande ljus utan att reflektera det.

Du ser ut att ta mig för en idiot. Jag bara undrar, lugna dig. Det försvinner ju inte, men som jag skrev ovan så kan man ju säga att det kopieras in i hjärnan.
Citera
2014-10-15, 17:20
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Hmm du kanske borde sluta filosofera och nöja dig med drogerna.....

Du kanske har rätt. Mod får gärna låsa tråden om inget annat än påhopp fortsätter komma upp.
Citera
2014-10-15, 17:22
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Diskutera.

Varken pupiller eller svarta hål "suger åt sig" ljus, så därmed spricker din teori.
Citera
2014-10-15, 17:32
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Varken pupiller eller svarta hål "suger åt sig" ljus, så därmed spricker din teori.

Kanske formulerade mig fel. Vet inte om min teori sprack helt bara för det. Svarta hål är väl inte helt och hållet något klarlagt fenomen som utforskats i sin helhet. Därav finns utrymme för alternativa tankar. Något som du verkar ställa dig emot. Trist..
Citera
2014-10-15, 17:49
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Kanske formulerade mig fel. Vet inte om min teori sprack helt bara för det. Svarta hål är väl inte helt och hållet något klarlagt fenomen som utforskats i sin helhet. Därav finns utrymme för alternativa tankar. Något som du verkar ställa dig emot. Trist..

En annan som hade en teori en gång i tiden kunde med matematik förklara svarta hål.
Du kanske ska ta och spana in Albert Einsteins relativitetsteori en gång till om du missade den i skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in