Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-18, 18:07
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag förstår inte riktigt vad du förväntar dig för källor men informationsinhämtning får du sköta själv. Att du inte vet vad du pratar om är liksom inte mitt problem.

Oklar bröstsmärta kan man välja att lägga in för observation och mäta troponiner, eller så kan man chansa och skicka hem. Ibland missar man en hjärtinfarkt. Man kan planera in ett arbetsprov, ibland är det flera månaders väntetid. Ibland får patienten en hjärtinfarkt under tiden de väntar vilket hade kunnat undvikas om de fått rätt diagnos och behandling innan det skedde.

Buksmärta kan läggas in för observation och nytt bukstatus efter några timmar, eller så kan man chansa och skicka hem. Brukar gå bra, folk brukar komma in igen om det blir värre men ibland så dör dom.

Till och med stukade fötter kan felbehandlas pga resursbrist. Om röntgenavdelningen är överbelastad så höjs ibland tröskeln för att röntga och ibland händer det att man missar en fraktur.
Självklart är det ett risktagande att skicka hem folk, om man ska hårddra och extrapolera det hela så ska man ju aldrig lämna sjukhuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är inte så lätt. Det är ofta svårt att utesluta sjukdom på akuten och det sker hela tiden att man tar en kalkylerad risk när man skickar hem en patient. Ju mindre resurser desto mer risk måste man ta.
Sen kan du alltid motivera det för patient och anhöriga med att det är ökad risk för smitta, lungembolier, förvirring och fallskador osv när en patient blir inlagd, men även det är problem som kan förbättras med mer resurser exempelvis genom fler enkelrum och mer vårdpersonal.
Självklart är det svårt att utesluta sjukdom på akuten, det man vill göra är att utesluta allvarlig sjukdom vilket man är duktig på att göra. Ta exempel en hjärnskakning, där brukar man skicka hem patienten om det finns någon som kan väcka patienten ett par gånger första natten och är kontaktbar. Om det inte finns nån sån möjlighet så lägger man in patienten över natten.
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Köer på ICA är ju också irriterande, men problemet i vården är lite värre. Väntetid för utredning av misstänkt malignitet kan leda till döden eller allvarligare biverkningar av behandling. Väntetid för arbetsprov leder ibland till hjärtinfarkt och död innan diagnosen sätts. För tidig hemgång från psykiatrisk avdelning leder ofta till att man inte hinner planera en bra uppföljning, ibland leder det till självmord. För tidig hemgång från somatisk klinik leder ibland till död, ibland sämre resultat av rehabilitering, ganska ofta till att patienten blir inlagd igen efter att ha försämrats hemma.
Anledning till att patienter skickas hem för tidigt är platsbrist, det vet du om du har någon som helst erfarenhet av vården. Släpper vi in patienter från utlandet utan att samtidigt satsa mer pengar i sjukvården så kommer det att bli mindre plats för svenska patienter.
Man kommer att prioriteras, finns det något i vetenskap och beprövad erfarenhet som säger att man löper stor risk för att drabbas av en hjärtinfarkt så kommer man att gå före i kön. Om det inte finns något i anamnesen som tyder på att patienten har en förhöjd risk så får man vänta. I vissa fall så finns det någon riskfaktor som inte är känd, kanske vare sig för den behandlande läkaren eller för vetenskapen och då kan patienten tyvärr drabbas av sjukdom.

Edit. Jag kommer inte att leta rätt på källor till dig. Om du hävdar att folk blivit nekade vård så får du lägga fram bevis för det, inte kräva att jag ska visa att det inte har skett.
__________________
Senast redigerad av muto_kenji 2014-10-18 kl. 18:09.
Citera
2014-10-18, 18:22
  #110
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Man kommer att prioriteras

Vad rimligt, rätt och lätt att som svensk medborgare/laglig utlänning och skattebetalare inte bara bli nedprioriterad inom akutvården utan även i den planerade vården till följd av att en person som överhuvudtaget inte har rätt att visas i riket prioriteras framför en själv. Enligt vilka principer skulle det här vara ett rimligt eller ens legitimt beslut av Region Skåne? Inte enligt några principer som handlar om rättsstat, ömsesidighet, att förvalta väljarnas intressen eller logik i alla fall.

Jag noterar att du sorgfälligt undviker Scherings konstaterande:

"Släpper vi in patienter från utlandet utan att samtidigt satsa mer pengar i sjukvården så kommer det att bli mindre plats för svenska patienter".

Där vill jag göra ett tillägg- satsar man då mer pengar i sjukvården för att bibehålla nivån trots de illegala invandrarna så kommer de pengarna någonstans ifrån- rimligen höjda skatter eller avgifter. Eller så tas de från annan plats i Region Skånes budget.

Var ärlig människa och skriv som det är- det här har konsekvenser för de som hör till Region Skåne. Som det är nu är den här diskussionen löjlig. Är beslutet en belastning för Region Skåne eller inte? Vi kan ju börja där?
__________________
Senast redigerad av NSO 2014-10-18 kl. 18:34.
Citera
2014-10-18, 18:41
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Vad rimligt, rätt och lätt att som svensk medborgare/laglig utlänning och skattebetalare inte bara bli nedprioriterad inom akutvården utan även i den planerade vården till följd av att en person som överhuvudtaget inte har rätt att visas i riket prioriteras framför en själv. Enligt vilka principer skulle det här vara ett rimligt beslut av Region Skåne? Inte enligt några principer som handlar om rättsstat, ömsesidighet, att förvalta väljarnas intressen eller logik i alla fall.

Jag noterar att du sorgfälligt undviker Scherings konstaterande:

Släpper vi in patienter från utlandet utan att samtidigt satsa mer pengar i sjukvården så kommer det att bli mindre plats för svenska patienter.

Där vill jag göra ett tillägg- satsar man då mer pengar i sjukvården för att bibehålla nivån trots de illegala invandrarna så kommer de pengarna någonstans ifrån- rimligen höjda skatter eller avgifter. Eller så tas de från annan plats i Region Skånes budget.

Var ärlig människa och säg som det är- det här har konsekvenser för de som hör till Region Skåne. Som det är nu är den här diskussionen löjlig. Är beslutet en belastning för Region Skåne eller inte? Vi kan ju börja där?
Ärligt talat så missade jag vad han sa.

Beroende på hur man ser det så kommer personer som befinner sig i landet att bidra till skatten via sin konsumtion. Men på samma sätt som att vi släpper in fler patienter från utlandet så släpper vi in fler personer från utlandet för att arbeta inom vården. Har du sett demografin på någon vårdutbildning?

Som jag har påpekat tidigare så syftar antagligen förslaget till att spara pengar då man av erfarenhet vet att akutsjukvård är extremt dyr, om man istället kan förebygga den så finns stora pengar att spara.

Om ni anser att man ska vägra akutvård till folk som är här illegalt, hur ska det gå till? Om man hittar en person liggande medvetslös med misstänkt hjärtstopp eller hjärnblödning, hur ska man då veta om personen är här illegalt eller inte? Personligen brukar jag inte bära med mig pass och jag skulle mycket väl kunna tas för en ryss eller amerikan.
Citera
2014-10-18, 19:11
  #112
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Självklart är det ett risktagande att skicka hem folk, om man ska hårddra och extrapolera det hela så ska man ju aldrig lämna sjukhuset.
Det finns gott om patienter som skickas hem även i perioder när det finns gott om plats på avdelningen och så ska det också vara. Men när det är fullt på avdelningarna så läggs färre patienter in, tröskeln höjs.

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Självklart är det svårt att utesluta sjukdom på akuten, det man vill göra är att utesluta allvarlig sjukdom vilket man är duktig på att göra. Ta exempel en hjärnskakning, där brukar man skicka hem patienten om det finns någon som kan väcka patienten ett par gånger första natten och är kontaktbar. Om det inte finns nån sån möjlighet så lägger man in patienten över natten.
Det är väldigt svart och vitt för dig. I verkligheten är det gråskalor. Är det helt fullt på avdelningarna och du har fler patienter som väntar på akuten så påverkar det beslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Man kommer att prioriteras, finns det något i vetenskap och beprövad erfarenhet som säger att man löper stor risk för att drabbas av en hjärtinfarkt så kommer man att gå före i kön. Om det inte finns något i anamnesen som tyder på att patienten har en förhöjd risk så får man vänta. I vissa fall så finns det någon riskfaktor som inte är känd, kanske vare sig för den behandlande läkaren eller för vetenskapen och då kan patienten tyvärr drabbas av sjukdom.
Ja, man prioriterar så klart efter förmåga. Det fungerar nog inte lika bra som du tror, men man gör sitt bästa. Egentligen borde det inte finnas några köer alls. Tänk på det lite. Varför ska det finnas en konstant kötid på ett par månader till ett arbetsprov?

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Edit. Jag kommer inte att leta rätt på källor till dig. Om du hävdar att folk blivit nekade vård så får du lägga fram bevis för det, inte kräva att jag ska visa att det inte har skett.
Jag har inte bett om några källor, det är du som har bett om källor. Det här handlar om självklarheter. Fler patienter ger mer tryck på sjukvården, en sjukvård där avdelningarna redan ofta står fulla. Konsekvensen blir att man får sålla mer och att en del patienter som man velat lägga in får skickas hem alternativt att en del patienter får skickas hem i förtid. Du kan lika gärna be om en källa på att 1+1=2.
Citera
2014-10-18, 19:14
  #113
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Att köra i diket är också ett alternativ. Som jag tror 'Riktiga' skåningar undviker.
Citera
2014-10-18, 19:14
  #114
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Ärligt talat så missade jag vad han sa.

Beroende på hur man ser det så kommer personer som befinner sig i landet att bidra till skatten via sin konsumtion. Men på samma sätt som att vi släpper in fler patienter från utlandet så släpper vi in fler personer från utlandet för att arbeta inom vården. Har du sett demografin på någon vårdutbildning?

Som jag har påpekat tidigare så syftar antagligen förslaget till att spara pengar då man av erfarenhet vet att akutsjukvård är extremt dyr, om man istället kan förebygga den så finns stora pengar att spara.

Om ni anser att man ska vägra akutvård till folk som är här illegalt, hur ska det gå till? Om man hittar en person liggande medvetslös med misstänkt hjärtstopp eller hjärnblödning, hur ska man då veta om personen är här illegalt eller inte? Personligen brukar jag inte bära med mig pass och jag skulle mycket väl kunna tas för en ryss eller amerikan.

Jag tror jag förstår. De illegala invandrarna blir en vinst för Sverige när de erlägger moms på småsaker som de köper för svarta pengar, stulna pengar, småbelopp de fått av "välgörare" och så vidare. Som den ökände papperslöse spårrånaren i Stockholm- för du vet väl att han varken hade pengar till mat eller vård. En typ av hedersknyffel vilken skåning som helst nog vill prioritera och betala för i den planerade vården. Det verkar vara en väldigt märklig rekryteringspolicy du förespråkar. I stället för att bara rekrytera upp den personal man behöver, om nödvändigt med hjälp av riktad arbetskraftsinvandring så ska vi först öka vårdbehovet mer än vad som varit fallet genom illegala invandrares akuta och planerade vård och sedan rekrytera. På något sätt blir det liksom alltid vinst på sista raden. Som i Sandviken.

Du har överhuvudtaget inte berört den här passagen som jag menar är central i frågan om vad Region Skåne sysslar med så jag upprepar den:

Vad rimligt, rätt och lätt att som svensk medborgare/laglig utlänning och skattebetalare inte bara bli nedprioriterad inom akutvården utan även i den planerade vården till följd av att en person som överhuvudtaget inte har rätt att visas i riket prioriteras framför en själv. Enligt vilka principer skulle det här vara ett rimligt eller ens legitimt beslut av Region Skåne? Inte enligt några principer som handlar om rättsstat, ömsesidighet, att förvalta väljarnas intressen eller logik i alla fall.

Är du medvetet ohederlig när du försöker få det till att handla om att vägra akutvård till illegala invandrare? Eller missade du det också? De är ju enligt lag garanterade akutvård i hela Sverige.
Tråden handlade om att Region Skåne utökar det till att omfatta planerad vård.
__________________
Senast redigerad av NSO 2014-10-18 kl. 19:37.
Citera
2014-10-18, 19:15
  #115
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Visa nån källa på någon som blivit nekad vård för att det är ett budgetunderskott på sjukhuset eller landstinget.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17240036.ab
http://www.dn.se/debatt/fattiga-canc...iga-mediciner/
http://alliansfrittsverige.nu/aktuel...flera-sekunder
http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=3420529
http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=2953298
http://www.expressen.se/gt/peter-nek...es-aka-45-mil/
http://www.expressen.se/gt/hemskt-at...n-dotters-liv/
http://www.endometriosforeningen.com...les/102650.pdf
Citera
2014-10-18, 19:26
  #116
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Om ni anser att man ska vägra akutvård till folk som är här illegalt, hur ska det gå till? Om man hittar en person liggande medvetslös med misstänkt hjärtstopp eller hjärnblödning, hur ska man då veta om personen är här illegalt eller inte? Personligen brukar jag inte bära med mig pass och jag skulle mycket väl kunna tas för en ryss eller amerikan.
Om du har oturen att vara en ryss eller amerikan som befinner dig här lagligt så kommer du eller ditt försäkringsbolag att få en faktura. Så här behandlar vi alltså gäster i vårt land som följer reglerna. Samtidigt ger vi gratis sjukvård till de som är här illegalt.

Jag tycker att även personer som befinner sig här illegalt ska få akutvård och sedan ska man skicka en faktura. Betalar de inte så borde man införa rutiner så att man kopplar in polisen och migrationsverket vid nästa vårdtillfälle. Vi kan inte erbjuda gratis sjukvård till hela världen, det går ut över våra egna sjuka och svaga. De flesta kommer nog att förstå detta till slut, frågan är bara hur långt det behöver gå och hur många svenska patienter som behöver dö först.
Citera
2014-10-18, 19:41
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag tror jag förstår. De illegala invandrarna blir en vinst för Sverige när de erlägger moms på småsaker som de köper för svarta pengar, stulna pengar, småbelopp de fått av "välgörare" och så vidare. Som den ökände papperslöse spårrånaren i Stockholm- för du vet väl att han varken hade pengar till mat eller vård. En typ av hedersknyffel vilken skåning som helst nog vill prioritera och betala för i den planerade vården. Det verkar vara en väldigt märklig rekryteringspolicy du förespråkar. I stället för att bara rekrytera upp den personal man behöver, om nödvändigt med hjälp av riktad arbetskraftsinvandring så ska vi först öka vårdbehovet mer än vad som varit fallet genom illegala invandrares akuta och planerade vård och sedan rekrytera. På något sätt blir det liksom alltid vinst på sista raden. Som i Sandviken.

Du har överhuvudtaget inte berört den här passagen som jag menar är central i frågan om vad Region Skåne sysslar med så jag upprepar den:

Vad rimligt, rätt och lätt att som svensk medborgare/laglig utlänning och skattebetalare inte bara bli nedprioriterad inom akutvården utan även i den planerade vården till följd av att en person som överhuvudtaget inte har rätt att visas i riket prioriteras framför en själv. Enligt vilka principer skulle det här vara ett rimligt eller ens legitimt beslut av Region Skåne? Inte enligt några principer som handlar om rättsstat, ömsesidighet, att förvalta väljarnas intressen eller logik i alla fall.

Är du medvetet ohederlig när du försöker få det till att handla om att vägra akutvård till illegala invandrare? Eller missade du det också? De är ju enligt lag garanterade akutvård i hela Sverige.
Tråden handlade om att Region Skåne utökar det till att omfatta planerad vård.
Nej jag är inte ohederlig, vad jag menar är att utebliven planerad(billig) vård tenderar att leda till akut(dyr) vård. Om det sker kommer det att drabba de svenska medborgarna/lagliga utlänningarna som är här. Förstår du mitt tankesätt?
Citera
2014-10-18, 19:55
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17240036.ab
http://www.dn.se/debatt/fattiga-canc...iga-mediciner/
http://alliansfrittsverige.nu/aktuel...flera-sekunder
http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=3420529
http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=2953298
http://www.expressen.se/gt/peter-nek...es-aka-45-mil/
http://www.expressen.se/gt/hemskt-at...n-dotters-liv/
http://www.endometriosforeningen.com...les/102650.pdf
I flera av artiklarna är det att landstingen inte anser att det finns tillräckliga evidens för att motivera behandlingen. I artikeln med cancervården av barn i Stockholm så blev de inte nekade utan fick vård i andra landsting. Sen så är det fall där patienterna inte blivit korrekt utredda, oklart varför. Personen som fick åka till den vårdcentral där han var folkbokförd förstår jag inte varför du tar upp.
Citera
2014-10-18, 19:59
  #119
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Nej jag är inte ohederlig, vad jag menar är att utebliven planerad(billig) vård tenderar att leda till akut(dyr) vård. Om det sker kommer det att drabba de svenska medborgarna/lagliga utlänningarna som är här. Förstår du mitt tankesätt?

Förstår och förkastar. Region Skåne åtar sig i praktiken viss planerad vård åt varenda illegal invandrare som finns i schengenzonen eller som kan ta sig dit. Ungefär lika smart som när Migrationsverket lovar permanent uppehållstillstånd åt varenda syrier på planeten som kan ta sig till Sverige. Det här landet kan som sagt inte vara ett sjukhus, bostadsförmedling och socialbyrå åt alla. Det finns en egen befolkning att se till. Som Schering skrev så lär folk förstå det så småningom. Det behöver bara bli ännu sämre först.

Ekonomin är inte den enda faktorn i det här. Det handlar om frågor som vems intressen Region Skånes politiker företräder, efterlevnaden av rättsstatens principer och legitimiteten i politiska beslut. Vilket du inte vill kommentera.

Trådläsarna får fälla avgörandet- och de som har att leva med Region Skånes ambitiösa tolkning av verksamhetens geografiska omfattning som numera omfattar schengenområdet och en okänd mängd illegala invandrare som behöver planerad vård.
__________________
Senast redigerad av NSO 2014-10-18 kl. 20:06.
Citera
2014-10-18, 20:08
  #120
Avstängd
Mad monks avatar
Samtidigt höjer svinen skatten på i princip allt. Kom igen svensk vakna för fan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback